خطای 404 چیست و چگونگی رفع آن
نوشته شده توسط : عبادی

خطای 404 یکی از مرسوم ترین مشکلاتی است که بیشتر سئوکاران که به تازگی شروع به کار کرده اند، با آن دست و پنجه نرم می کنند. حتما شما هم با این صفحه آشنا هستید: شما بر روی یک لینک کلیک می کنید اما این لینک به جای انتقال به سایت مد نظر شما، یک خطا را نشان می دهد که صفحه درخواست شده در دسترس نمی باشد. معمولا «خطای 404، صفحه مورد نظر یافت نشد»، متنی است که در این صفحه نمایش داده می شود.

خطای 404 یک کد وضعیت استاندارد HTTP می باشد. پیام این خطا از طرف سرور وبسایت آنلاین به مرورگر وبسایت (معمولا کاربر) ارسال می شود که درخواست HTTP را ارسال کرده است. سپس مروگر این کد خطا را نمایش می دهد.

یک حقیقت خیلی مهم: لینک هایی که به هیچ جایی ختم نمی شوند با نام لینک های مرده یا لینک های خراب شناخته می شوند. کد وضعیت خطای 404 HTTP معمولا با نام کد 404، خطای 404 یا HTTP 404 شناخته می شوند.

ما اطلاعاتی را در رابطه با پیام های این خطا جمع آوری کرده ایم و به شما نشان می دهیم که چطور باید صفحه خطای 404 خودتان را ایجاد کنید. با مطالعه دقیق این مطلب، مطمئن باشید که مشکلات سئو سایت شما که مرتبط با این زمینه است به سرعت رفع خواهند شد.

خطای 404 چیست و چطور ایجاد می شود؟

قبل از بیان هر نکته و هر عنصری  باید در نظر داشته باشید که خطای 404 چیست و دقیقا چه ماهیتی دارد. عامل اصلی شکل گیری پیام خطای 404، زمانی است که محتوای وبسایت حذف شده و یا به URL دیگری منتقل شده است. همچنین دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث شکل گیری خطای 404 می شود. این موارد شامل گزینه های زیر است:

URL و یا محتوای آن (مانند فایل ها یا تصاویر) پاک شده و یا منتقل شده اند (بدون این که لینک های داخلی بر اساس انتقالات، تنظیم شده باشند).

URL به صورت اشتباه نوشتاری (در طول فرآیند تولید و یا طراحی مجدد)، اشتباه لینک و یا اشتباه تایپی در مرورگر نوشته شده باشد.

سرور مسئول وبسایت فعال نباشد و یا اتصالات با مشکل رو به رو باشد.

نام دامنه درخواست شده، قابل تبدیل به IP توسط سیستم نام دامنه (DNS) نباشد.

نام دامنه وارد شده وجود نداشته باشد .

لینک های مرده معمولا مدت زمان طولانی در همان شرایط باقی می مانند زیرا مسئولان سایت معمولا متوجه نمی شوند که محتوای لینک ها پاک شده و یا منتقل شده اند. بسیاری از وبسایت ها هنوزهم در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP ها) نمایش داده می شوند حتی با وجود این که به صورت آنلاین در دسترس نیستند ( و یا حداقل در آن URL خاص قرار ندارند). دیگر وبسایت های لینک شده مانند وبلاگ ها، پرتال های خبری، و غیره معمولا متوجه نمی شوند که یک سایت حذف شده است و یا به URL جدیدی منتقل شده است. بسیاری از مسئولین وبسایت ها بر روی لینک های خارجی خودشان به صورت منظم کلیک نمی کنند در نتیجه ممکن است یک لینک سالم، به یک لینک خراب تبدیل شود و آنها متوجه این موضوع نشوند.

 

نحوه رفع مشکل صفحات 404

حتما طبیعی است اینکه یک نفر با صفحات 404 روبرو شود یک مسئله خوبی نیست. در نهایت، بازدید کنندگان وبسایت محتوایی که به دنبال آن بوده اند را پیدا نمی کنند. اما ظاهر صفحات 404 نباید الزاما به این معنی باشد که به صورت کلی اطلاعات مورد نیاز کاربران در دسترس نیست. در بسیاری از موارد، راه حل برای خطای اصلی به سادگی یافت می شود و می توان بازدید کنندگان را سریع به صفحه وبسایتی منتقل کرد که به دنبال آن هستند. در نتیجه شما دقیقا چطور میتوانید مشکل صفحات 404 را رفع کنید؟ توصیه ما این است که راه حل های احتمالی زیر را بررسی کنید (به همین ترتیبی که در قسمت زیر ارائه شده است):

بارگذاری مجدد صفحه: ممکن است خطای 404 به دلیل ساده ای رخ داده باشد مثلا در اثر بارگذاری نامناسب صفحه. می توان با کلیک کردن بر روی دکمه «Refresh» در مرورگر و یا کلید F5 به سادگی این مشکل  را رفع کرد.

بررسی کردن URL: فارغ از این که شما آدرس URL را به درستی وارد کرده اید و یا از یک لینک استفاده کرده باشید، ممکن است باز هم اشتباهی رخ داده باشد. به همین دلیل، شما باید مسیر خاص وبسایت را بررسی کنید. ممکن است اشتباه از طرف شما یا از طرف کسی باشد که لینک را به شما ارائه کرده است. جدا از اشتباهات املایی، ممکن است مثلا یک خط مورب جا افتاده باشد . اما در نظر داشته باشید که شما فقط در URL های ساده می توانید به صورت دقیق این موضوع را بررسی کنید زیرا بعضی از URL ها شامل کلمات ناخوانا و طولانی، اعداد، حروف و یا نماد های مختلف می باشند که بررسی آن ها دشوار است.

بررسی مجدد در سطح مسیرها: مثلا در صورتی که یک URL با ساختار com/Directory1/Directory2/Directory3 را داشته باشید که خطای 404 را ایجاد کند، شما می توانید همیشه سطح آدرس قبلی را بررسی کنید (یعنی مثلا در مثال بالا به مسیر شماره 2 بروید) تا بتوانید بررسی کنید که آیا لینک صفحه مد نظر شما در این صفحه قرار داده شده است یا خیر. تمام کاری که باید انجام دهید، این است که آخرین آدرس در URL را پاک کنید. لینک موجود برای این صفحه باید در صفحه قبلی نیز قرار گرفته باشد. در صورتی که لینکی را در این صفحه مشاهده نکردید، می توانید به صفحه های قبلی بروید و به دنبال لینک سالم بگردید. در صورتی که این روش نیز پاسخ صحیحی به شما نداد و در نهایت شما به صفحه اصلی سایت رسیدید و نتوانستید لینک مد نظر خودتان را پیدا کنید، در این صورت باید نکته بعدی را بررسی کنید.

استفاده از عملکرد جستجوی وبسایت: بسیاری از وبسایت ها به عنوان بخشی از صفحه اصلی خودشان عملکرد جستجو را ارائه می کنند. با وارد کردن یک یا چند کلمه کلیدی، این عملکرد می تواند به شما صفحه دقیق مد نظرتان را ارائه کند.

استفاده از یک موتور جستجو: شما همچنین میتوانید از یک موتور جستجو برای پیدا کردن یک وبسایت استفاده کنید. مادامی که سایت مد نظر وجود داشته باشد، شما باید بتوانید با وارد کردن دامنه وبسایت و یا یک کلمه کلیدی از موضوع، آن را پیدا کنید.

پاک کردن کش و کوکی های مرورگر: در صورتی که شما از یک دستگاه دیگر به وبسایت دسترسی دارید، و خطای 404 بر روی یک کامپیوتر خاص ظاهر می شود، ممکن است مشکل از مرورگر شما باشد. از این رو، شما باید کش و کوکی های مرورگر خودتان را پاک کنید و ممکن است در نهایت بتوانید به صفحه مد نظر خودتان دسترسی داشته باشید.

تماس با وبسایت: در صورتی که هیچ کدام از نکته های بالا به صورت موفقیت آمیز اجرا نشد در این صورت تنها گزینه ای که پیش روی شما قرار دارد، تماس گرفتن با فرد مسئول وبسایت می باشد. اطلاعات تماس معمولا در صفحه اصلی وبسایت یا در صفحه «تماس با ما» قرار گرفته است. مسئولین وبسایت باید بتوانند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهند که آیا صفحه مد نظر شما وجود دارد یا خیر. ممکن است مشکل شما این باشد که صفحه مدنظر پاک شده باشد و یا به یک URL خاص منتقل شده باشد و در این حالت شما با اعلام مشکل لطف بسیار بزرگی را به مسئول سایت می کنید. آن ها می توانند با معرفی کردن یک ریدایرکت دامنه، صفحات 404 را رفع کنند. این ریدایرکت باعث می شود که کاربر به صورت خودکار از صفحه قدیمی به صفحه فعلی منتقل شود. در این صورت است که کد ریدایرکت 404 می تواند مشکل وب سایت شما را حل کند.

 

صفحات 404 می توانند به رتبه بندی و شهرت یک وبسایت آسیب بزنند

موتور های جستجو، مانند گوگل و بینگ در صورتی که ببینند یک سایت دارای خطای 404 می باشد، آن را به عنوان یک ویژگی منفی در نظر می گیرند. زمانی که خزنده های وبسایت مشخص کنند که درخواست های زیادی با خطای 404 مواجه باشند، خزنده این گونه فرض می کند که نگهداری از سایت به خوبی انجام  نمی شود. لینک های مرده بر روی رتبه بندی سایت تاثیر داشته و گوگل جایگاه آن ها را در SERP ها کاهش میدهد و یا حتی اگر خطای 404 زیادی در صفحه ها وجود داشته باشد، دیگر آن ها را ایندکس نمی کند. این موضوع ممکن است باعث کاهش محسوس در تعداد بازدید کننده های وبسایت شود.

بازدید کننده ها در صورتی که ببینند یک وبسایت پر از لینک های خراب و یا صفحه های فرود معیوب می باشد (صفحه ای که کاربر از موتور جستجو به آن دسترسی دارد)، آن را ترک می کنند. در صورتی که سایت به صورت منظم با این مشکل رو به رو شده باشد، بسیاری از کاربران معمولا در جستجوی خودشان به مشکل می خورند زیرا مطمئن نیستند که آیا محتوای مد نظر آن ها در دسترس است یا خیر.

شناسایی کردن خطای 404 بر روی وبسایت خودتان

مسئولین وبسایت باید از شکل گیری صفحه های 404 جلوگیری کنند. این موضوع برای خطای صفحه های 404 داخل در وبسایت خودشان و صفحه های 404 خارجی در سایت های دیگر نیز صدق می کند. ابزار رایگان مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید لینک های خراب را راحت تر پیدا کنید. سه مورد از بهترین و شناخته شده ترین ابزار، شامل این موارد هستند:

سرچ کنسول گوگل ( که قبلا با نام Google Webmaster Tools شناخته می شد): در صورتی که شما از قبل یک حساب گوگل دارید و وبسایت خودتان را آن جا ثبت کرده اید، باید از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. هر خطای 404 یافت شده توسط خزنده های گوگل در ابزار وبسایت نمایش داده می شود و در صورت رفع مشکل، می توان در این ابزار ثبت کرد. ویژگی های دیگر این ابزار نیز باعث می شود شما بتوانید خطاهای موجود در فایل txt  را یافته و از آمار مرتبط با خزنده ها استفاده کنید تا متوجه شوید که خزنده های گوگل سایت شما را چطور بررسی می کنند.

بررسی لینک های مرده: یکی از ساده ترین و سریع ترین ابزار برای یافتن لینک های داخلی و خارجی خراب مانند لینک های خطای 404، ابزار Dead Link Checker می باشد. با استفاده از این نرم افزار وبسایت شما باید URL سایت خودتان را وارد کرده و سپس این ابزار URL مد نظر شما را بررسی می کند. در این قسمت شما میتوانید یک صفحه وبسایت یا کل سایت را بررسی کنید. این نرم افزار کل خطاهای صفحه را با کدهای وضعیت و URL های مربوطه بررسی می کند.

ارزیابی لینک W3C: این ابزار آنلاین از World Wide Web Consortium (W3C)، به صورت خاص و دقیق برای تست هر صفحه وبسایت ارائه شده است، در نتیجه نسبت به دیگر وبسایت ها ممکن است ارزیابی لینک ها بیشتر طول بکشد. ابزار W3C Link Checker درست مانند ابزار Dead Link Checker کار می کند: شما URL را وارد کرده و اجازه میدهید که این ابزار بقیه کار را انجام دهد. ممکن است این ابزار جزییات بیشتر را هم به شما ارائه کند.

ایجاد کردن صفحه 404

بعضی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند WordPress، Joomla و Drupal به صورت خودکار، وقتی که URL یک صفحه در دسترس نباشد، یک خطای 404 ایجاد می کنند. صفحه خطای 404 یک پیام استاندارد ساده را نمایش میدهد اما بیشتر آن ها را می توان با افزونه های CMS، شخصی سازی کرد.

در صورتی که CMS شما به صورتی است که نمی توانید صفحه خطای 404 خودتان را ایجاد کنید، و یا در صورتی که وبسایت تنها بر اساس HTML یا PHP یا غیره است، احتمالا کار شما کمی دشوار تر است. شما میتوانید صفحه خطای 404 را به صورت زیر ایجاد کنید:

یک صفحه 404 را در مسیر اصلی (html‘ یا ‘404.php) ایجاد کنید (اگر از قبل این صفحه را نساخته اید).

فایل htaccess. را در مسیر اصلی باز کنید (و اگر نیاز بود یکی بسازید)، این عبارت ‘ErrorDocument 404 /404.html‘  را نوشته و تغییرات را ذخیره کنید. صفحه خطا با این کد ایجاد می شود.

برای بررسی عملکرد این صفحه، سعی کنید به یک صفحه خارج از دسترس در سایت خودتان بروید و باید پیام 404 در مرورگر شما نمایش داده شود.

 

چرا باید صفحه خطای 404 خودتان را شخصی سازی کنید؟

داشتن یک صفحه خطای 404 استاندارد بهتر از نداشتن آن است، اما یک صفحه سفارشی سازی شده به چند دلیل بهتر است. در یک طرف، باید مطمئن شوید که بازدید کننده های شما یک کد وضعیت HTTP مناسب را دریافت می کنند: مثلا، در صورتی که صفحه درخواست شده در سایت وجود نداشته باشد، این شرایط باید با یک پیام ‘410 Gone‘ بیان شود. بازدید کننده در این صورت متوجه می شود که این صفحه به صورت کامل پاک شده است.

در طرف دیگر، شما میتوانید یک صفحه خطای اختصاصی را ارائه کنید که لینک های محتوای مربوطه در آن قرار داشته باشد ( مثلا لینکی به صفحه اصلی یا صفحه های دیگر که محتوای آن ها مرتبط با محتوایی است که کاربر درخواست داده است). شما میتوانید حتی یک عملکرد جستجو را به وبسایت خودتان اضافه کنید. با استفاده از این روش ها و ارائه کردن انگیزه های مختلف، میتوانید از ترک کاربر بعد از مشاهده خطای 404، جلوگیری کنید.

با استفاده از پیام های 404 خلاقانه  حتی ممکن است کاربر از این مشکل چشم پوشی کند. به صورت طبیعی، وقتی که کاربر محتوای مد نظر خودش را پیدا نمی کند ناراحت می شود، اما اگر یک صفحه جالب و جذاب 404 ایجاد کنید، ممکن است این مشکل جبران شود. در صورتی که این کار به درستی انجام شود، صفحه خطا پتانسیل های خوبی خواهد داشت.

مطمئن شوید که طراحی برای پیام خطا مطابق با سبک وبسایت شما باشد و شما مبنای یک صفحه خطای 404 مناسب را ایجاد کرده باشید. در صورتی که کاربران به یک روش جذاب و جالب متوجه شوند که محتوای مد نظرشان دیگر در وبسایت نیست، احتمالا میتوانید ناراحتی آن ها را رفع کرده و نگذارید که سایت شما را ترک کنند.

 





:: بازدید از این مطلب : 89543
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: