نقشه سایت XML چیست؟
نوشته شده توسط : عبادی

نقشه سایت XML چیست؟

نقشه سایت XML یک فایل است که یک لیست از URL ها را برای موتورهای جستجو، ارائه می کند تا آن ها URL های مورد نظر را کراول کنند؛ مثل گوگل، بینگ و یاهو. نقشه های نقشه XML می توانند دارای ویژگی هایی باشند که اطلاعات تکمیلی درباره هر URL برای خزندگان موتورهای جستجوگر را ارائه می دهند.

چرا بهینه سازی نقشه سایت برای سئو اهمیت زیادی دارد؟

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کنند که بهینه سازی نقشه سایت XML برای سئو مهم می باشد؛ اما اصلی ترین دلیل این است که نقشه های XML به موتورهای جستجوگر کمک می کنند تا صفحات شما را کشف کنند.

استفاده از تکنیک های آموزش بهینه سازی نقشه سایت از این مسئله اطمینان حاصل خواهد کرد که صفحات مهم در وب سایت شما به بهترین شکل ممکن کراول می شوند. در حقیقت، گری الیس، تحلیلگر وب مستخدم در گوگل، در کنفرانس بازاریابی جستجو در سیدنی گفت که ربات گوگل از نقشه های سایت برای کشف محتوا نیز استفاده می کند.

همچنین بر اساس آمارهای به دست آمده دریافتیم که ربات گوگل 80 درصد از صفحات را به واسطه لینک ها کشف کرده  و 20 درصد بقیه را از طریق نقشه های سایت به دست می آورد. مطالب زیادی برای اهمیت نقشه سایت XML در سئو سایت وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای درک بهتر این موضوع استفاده کنید.

یک نکته مهم درباره crawl budget و نقشه سایت XML:

نکته بسیار مهمی که حائز اهمیت است این می باشد که باید در زمینه نقشه سایت XML بدانید این است که ربات گوگل فقط تعداد مشخصی از URL ها را کراول می کند و این ممکن است تمام آدرس های اینترنتی شما را پوشش ندهد. پس ساخت نقشه سایت XML می تواند crawl budget شما را کارآمدتر کند؛ زیرا ربات گوگل متوجه می شود که این لیستی از URL ها که شما در اختیارش قرار داده اید، به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

البته دقت داشته باشید که ارائه و ساخت نقشه سایت XML از کراول شدن URL های کم ارزش جلوگیری نمی کند؛ شما با استفاده از آن، تنها به گوگل اعلام می کنید که کدام URL ها از اهمیت بیشتری برای وب سایتتان برخوردار هستند.

در ادامه روش های بهینه سازی نقشه سایت XML را برای شما بیان خواهم کرد. دقت کنید که تمامی این ترفندها در صورتی اهمیت دارند که شما نقشه سایت خود را در گوگل ثبت کرده باشید. برای انجام این کار بهترین راه، استفاده از گوگل سرچ کنسول می باشد.

6 ترفند بهینه سازی نقشه سایت

اینکه شما ساخت نقشه سایت XML خود را به درستی انجام دهید، کافی نیست. چند ترفند وجود دارد که آن ها را از بهترین کارگاه های آموزش بهینه سازی نقشه سایت به دست آورده ایم. با استفاده از این ترفندها، عملکرد سئو سایت شما به شدت بهبود پیدا خواهد کرد.

1) پروتکل sitemaps.org را دنبال کنید

قبل از اینکه به نکات بهینه سازی نقشه سایت بپردازیم، بسیار مهم می باشد که نقشه های سایت شما از پروتکل sitemps.org پیروی کنند تا موتورهای جستجوگر بتوانند آن ها را درک کنند.

برای اینکه نقشه سایت شما توسط موتور جستجو پشتیبانی شود، باید شامل موارد زیر باشند:

با یک تگ شروع و با یک تگ تمام شود

Namespace خود را (همان استاندارد پروتکل) در تگ مشخص کنید.

URL های خود را به صورت تگ هایی از نقشه سایت XML وارد کنید

برای هر URL یک قرار دهید

2) XML را بر اساس بخش های سایت خود ساختاربندی کنید

در این ترفند بهینه سازی نقشه سایت، شما باید URL های معتبر و نامعتبر هر بخش وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول شناسایی کنید. برای انجام این کار، نیاز به ساخت فایل ایندکس نقشه سایت برای تمامی بخش های وب سایت خود می باشید.

3) برترین صفحات را در XML قرار دهید

قرار دادن صفحاتی در XML که از نظر مالی و سئو هیچ سودی برای وب سایت شما ندارند، ایده خوبی نخواهد بود. شما باید URL هایی را در نقشه وب سایت خود قرار دهید که اهمیت ویژه ای برای کسب و کار شما دارند و همچنین پروسه سئو سایت شما را به مراحل بالاتری ارتقا می دهند.

4) از کدهای وضعیت non-200 HTTP پرهیز کنید

از قرار دادن URL هایی که کد non-200 HTTP را در نقشه سایت XML شما قرار می دهند، به شدت خودداری کنید. این دسته از کدها برای سئو وب سایت شما بد است؛ زیرا شما با این کار به ربات گوگل اعلام می کنید که می خواهید این URL ها کراول شوند، حتی اگر crawl budget را هدر می دهند.

 

5) از URL های noindex استفاده نکنید

URL هایی که جزو موارد noindex نشانه گذاری شده اند، به هیچ عنوان نباید در ساخت نقشه سایت XML شما حضور داشته باشند. این موارد برای شما هیچ ترافیکی از موتور جستجو جذب نمی کنند؛ در نتیجه دلیلی ندارد که توسط ربات گوگل کراول شوند.

6) از URL هایی که canonical هستند نیز بپرهیزید

URL هایی که به صفحات دیگر canonical شده اند، هیچ جایی در نقشه سایت شما ندارند. مثل مورد قبلی، شما نمی خواهید این موارد در صفحات نتایج جستجوی گوگل به نمایش در بیایند. پس دلیلی ندارد که توسط ربات گوگل کراول شوند.

حرف آخر و نتیجه گیری مهم 

بهینه سازی نقشه سایت باید به یکی از بخش های مهم و اصلی استراتژی سئو فنی شما تبدیل شود. مطمئنا با استفاده از 6 نکته ای که در این مقاله آموزش بهینه سازی نقشه سایت برای شما بیان کردم، به خوبی می توانید عملکردتان در این زمینه را ارتقا دهید.

 





:: بازدید از این مطلب : 2050
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: