سئو داخلی سایت
نوشته شده توسط : عبادی

اینترنت بازار پر سروصدایی است. چگونه باید خدمات اینترنتی خود را بهبود دهیم تا صدایمان شنیده شود؟ در بازاریابی اینترنتی همه چیز از سئو داخلی سایت آغاز می‌شود که باعث رسیدن شما به اوج عملکردتان در وب سایت و دیده شدنتان توسط مخاطبان می‌شود، و بدانید که این فاکتور بسیار مهم، هر زمان که می‌گذرد به اهمیت آن افزوده می‌شود.

 

درطول چند سال گذشته، قوانین سئو سایت با افزایش تلاش‌های گوگل برای مطمئن شدن از ارائه بهترین نتایج در موتور جستجو به کاربران به‌شدت تغییر کرده‌ است، و این تغییرات همیشه ادامه پیدا خواهد کرد. امروزه نتایج جستجو صفحاتی را نمایش می‌دهند که لزوماً عبارت جستجو شده با کلمه کلیدی موجود در عنوان، تگ‌ها یا توضیحات متا در سایت‌ها مطابقت ندارند و این هوشمندی موتورهای جستجو را نشان می‌دهد.

در حال حاضر با پیشرفت الگوریتم‌های رتبه دهی شامل مرغ مگس خوار (Hummingbird)، پاندا (Panda) و رنک برین (RankBrain) و یا در اواخر سال ۲۰۱۹ با معرفی BERT، اهمیت معنایی در صفحات روزبه‌روز بیشتر می‌شود و همچنین هر روز گوگل باهوش‌تر می‌شود و استراتژی سئوی داخلی شما هم نیز باید همین‌طور شود.

برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:
من اصولا سرکلاس‌های آموزش خصوصی سئو این مثال میزنم، خانه خودتون رو در نظر داشته باشید، شما طبیعتا یک کنترل کامل بر روی داخل خانه دارید، ولی آیا خارج خانه چی؟ مثلا شما می‌تونید تابلوهای راهنمایی و رانندگی رو تغییر بدید؟ آیا می‌تونید دیوارهای داخل شهر رو به دلخواه رنگ کنید؟ طبیعتا نه ولی داخل خانه چی؟ داخل خانه شما می‌تونید تابلوها و عکس‌هاتون رو هر جا که تمایل دارید نصب کنید و دیوارها رو به هر شکلی که تمایل دارید رنگ کنید. داخل خانه که کنترل دارم یعنی سئو داخلی و خارج خانه که کنترل زیادی ندارم یعنی سئوی خارجی. جلوتر بیاین تا بیشتر باز کنم.

سئو داخلی چیست

اگر عبارت “on-page SEO” را در گوگل جستجو کنید، سایت Moz پاسخ به این جستجو را در قالب یک اسنیپت خواهد داد که برای شما بسیار کار ساز خواهد بود 

عمل بهینه سازی صفحات اختصاصی سایت در جهت کسب رتبه بالاتر و به دست آوردن ترافیک از موتورهای جستجو.

 

 

سئو داخلی (بهینه سازی داخلی) و سئو خارجی (بهینه سازی خارجی) وابسته و مکمل هم هستند ولی فرق این دو در این است که سئوی داخلی سایت شامل محتوا و کدهای HTML می‌باشد و روندی است که نتیجه حاصل از آن کاملا در دست شما خواهد بود و قابل کنترل می باشد  ولی سئوی خارجی شامل بک لینک ها و سایر منابع خارجی می باشند و روند نتیجه حاصل از آن به شکل کامل در دست شما نمی‌باشد.

در سئوی داخلی سایت (بهینه سازی داخلی سایت)، تمام جنبه‌های صفحات سایت در نظر گرفته‌ شده و زمانی که تمام آن‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند باعث بهبود رتبه در نتایج جستجو خواهد شد .

الگوریتم‌های گوگل در حال پیچیده‌تر شدن می باشند ، یکی از عوامل عمده تأثیرگذار در سئوی داخلی سایت، ارتباطات خواهد بود . چه مقدار صفحه شما با جستجوی انجام‌شده مرتبط است؟ و سیاست‌های شما در مرتبط کردن مقاله‌های سایت چگونه بوده است؟ این‌ها مواردی هستند که هنگام توسعه سایت و بررسی فاکتورهای سئو داخلی ، باید به آن‌ها بیندیشید و بهترین استراتژی ممکن برای کسب و کار خود را فراهم سازید.

شما حدود 8 ثانیه وقت دارید که کاربر را تحت تأثیر قرار دهید تا با وب‌سایتتان ارتباط برقرار کند هر چند در گوشی‌ها این زمان بسیار کمتر است و زیر ۵ ثانیه در پلتفرم‌های موبایل فرصت اولیه برای جلب توجه کاربران را دارید (برای تست سرعت سایت خود در گوشی بهترین ابزار thinkwithgoogle است که قدرت گرفته از گوگل می‌باشد و به شما نشان می‌دهد که اگر سرعت پایینی داشته باشید چه میزان باعث ضرر و نرخ دفع کاربری می‌شود، البته در ادامه مقاله به سرعت سایت نگاه کامل‌تری می‌اندازیم).

هرچقدر که بستر تعامل با سایت بیشتر باشد، کاربران زمان بیشتری را در وب‌سایتتان سپری می‌کنند و درنتیجه باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود به آن معنا که این تعامل تجربه بهتری برای کاربران و هم برای شما می‌آفریند.

اگر در این زمینه‌های اشاره شده فعالیت بهینه ای داشته باشید، شاهد افزایش بازدید، بالا رفتن ترافیک و گسترده‌تر شدن کسب و کارتان در فضای مجازی خواهید بود.

زمانی که در حال خواندن فاکتورهای مربوط به سئو داخلی سایت در این مقاله هستید، قلم و کاغذی بردارید و با فاکتورهای ذیل، سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اکثر فاکتورها را اجرا کرده باشید. بدنه و ساختمان سایت را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید که چگونه عمل می‌کند. و دوباره بعد از مدتی به این مقاله سر زده و هم از آپدیت‌های آن آگاه شوید و هم نتیجه حاصل از تغییرات خود را دوباره با فاکتورهای موجود بررسی کنید تا در طول زمان سئوی داخلی سایت شما با کاهش رتبه روبه‌رو نشود چرا که سئوی امروز با سئوی فردا ممکن است متفاوت باشد.

استراتژی سئوی داخلی چیست ؟ چگونه میتوانیم برای سئوی داخلی سایتمان استراتژی بچینیم؟

Meta Tag (متا تگ ها)

شاید یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سئو داخلی، قرار دادن تگ ها باشند. بعضی از تگ ها به‌اندازه گذشته برای سئو سایت مهم نیستند، اما اگر به طرز صحیحی نوشته و بهینه سازی شوند می‌تواند باعث افزایش ترافیک سایت شما شود.

meta tags در سئو

Meta Tag ها اطلاعاتی درباره صفحات سایت برای موتورهای جستجو فراهم می‌کنند. به‌منظور رسیدن به رتبه بالاتر، این امر باید براساس ارتباطات و رضایت کاربران انجام شود و علاوه براین، متا تگ های نوشته‌شده توسط انسان نسبت به متاتگ‌هایی که CMS ها به شکل پیش‌فرض و اتوماتیک درج می‌کنند، تأثیر بهتری بر روی کاربران و افزایش نرخ کلیک دارد چرا که انسان حس نزدیک‌تری به هم نوع خود دارد یا یک ربات، و همچنین می‌توان از خلاقیت ذهن انسان در نحوه نوشتن متن‌ها در جهت کسب بازدیدکننده و بهبود نرخ کلیک استفاده کرد.

منظور بنده از ربات چیست؟ خیلی از دوستان از افزونه یوست یا یوآست Yoast استفاده می‌کنند و این افزونه باعث می‌شود ذهن شما شبیه یک ربات باشد. و بدانید هر آنچه که این افزونه سئوی وردپرس به شما می‌گوید به معنای درست بودن نیست.

متاتگ‌های دیگری هم در on page seo وجود دارد مثل متاتگrobots که شما می‌توانید با این متاتگ به ربات‌های جستجوگر اعلام کنید که این صفحه یا این آدرس از سایت را ایندکس نکن (ایندکس یعنی در نتایج جستجو نشان نده) یا لینک‌های این صفحه یا این آدرس از سایت را دنبال نکن، البته دستورات بیشتری می‌توان از طریق این متاتگ مورداستفاده قرارداد و تنظیم کردن آن اهمیت بالایی دارد، حتما حتما پیشنهاد میکنم مقاله متاتگ robots حداقل یک بار نگاهی بیندازید.

Title Tag (تگ عنوان)

تگ های مختلفی در صفحات وجود دارند. مهم‌ترین آن‌ها تگ عنوان صفحه می‌باشد. عنوان چیزی است که کاربران در موتورهای جستجو در نتایج طبیعی (SERP) و تبلیغاتی می‌بینند.

تگ عنوان یا تگ تایتل نشان‌دهنده موضوع صفحه می‌باشد. هنگام رتبه دهی صفحات براثر سرچ کاربر گوگل به مقایسه عنوان صفحه با مطالب صفحه می‌پردازد.

کد مربوط به تگ عنوان صفحه در HTML به‌صورت زیر است:

تگ عنوان یا title که گوگل آن را در نتایج به کاربر نمایش میدهد. (در تصویر به اشتباه کلمه نوشته شده و منظور حرف یا کاراکتر است)

پلاگین Yoast در وردپرس به شما این امکان را می‌دهد تا عنوان های دلخواه ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این افزونه صرفاً یادآور برخی نکات در بهینه سازی داخلی سایت است و این هنر وبمستران و مدیران سایت است که چگونه و با چه سیاست‌های هوشمندانه‌ای بتوانند از این افزونه مناسب وردپرس استفاده کنند. برای داشتن عنوان دلخواه بهتر است از تگ های کوتاه و توصیف‌کننده استفاده کنید. اخیراً گوگل تعداد کلمات عنوان صفحه را به 70 حرف یا کاراکتر افزایش داده است.

آپدیت (Sep 05 2018): جدا از طول یک تایتل که مهم است باید به طول پیکسلی عنوان های خود هم دقت کنید و سعی کنید عنوان های سایت خود را کمتر از 600PX ایجاد کنید. این ابزار می‌توانید در این راستا به شما کمک کند.

آپدیت (Aug 24 2020): توجه داشته باشید که ابزار Yoast مشکلاتی دارد و نمی‌تواند به خوبی عناوین را اندازه گیری کنید و به احتمال زیاد وقتی شما به کمک این ابزار یک عنوان سبز رنگ درج می‌کنید آن عنوان را کامل در گوگل نمایش نمی‌دهد.

بهتر است که تعداد کلمات عنوان کمتر از تعداد مجاز تعیین‌شده باشد. اگر از افزونه یوآست سئو استفاده نمی‌کنید می‌توانید از Snippet Optimizerبرای شبیه سازی و نحوه نمایش عنوان و توضیحات در نتایج جستجو استفاده کنید.

Optimizer

از عنوان های هوشمندانه، جذاب و مربوط به متن صفحه استفاده کنید تا این نشان‌دهنده (عنوان) صفحات شما در برابر رقبایتان بهترین عملکرد را در جذب بازدیدکننده داشته باشد. مطمئن شوید عنوان تمام اطلاعات مربوطه ازجمله کلمات کلیدی و در صورت نیاز محل کسب‌وکارتان را شامل می‌شود.

درحالی‌که توصیه می‌شود از کلمات کلیدی اصلی در عنوان استفاده کنید، گوگل در حال حرکت به سمت ارتباطات و معناگرایی در نتایج است. کاربران کورکورانه اولین نتیجه را انتخاب نمی‌کنند، بلکه عنوان ها و توضیحات را مطالعه کرده و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب می‌کنند، بنابراین نهایت دقت را در نحوه نوشتن عنوان مطالب سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال ما سعی کردیم عنوان “0 تا 100 آموزش سئو داخلی” را درج کنیم.

تذکر: عنوان سئو یعنی همان تگ title با عنوان صفحه متفاوت است هر چند در برخی سایت‌ها یکسان هستند ولی بهتر است این موارد جدا باشند. اصولا عنوان صفحه با تگ h1 طراحی می‌شود و عنوان سئوی که در نتایج هم نمایش داده می‌شود با تگ title پیاده سازی می‌شود.

Meta Descriptions (متا توضیحات)

متا دیسکریپشن یا متا توضیح، یک متن خلاصه‌ شده از مواردی است که کاربران در صفحه خواهند یافت. درحالی‌که این مورد از فاکتورهای اصلی رتبه دهی و سئوی داخلی نیست ولی موتورهای جستجو تگ متا دیسکریپشن را ایندکس کرده تا موضوع صفحه را بهتر مشخص کنند.

توجه داشته باشید که درست است Meta Descriptions تاثیری به شکل مستقیم در سئو یک سایت ندارد، ولی یکی از اهداف سئو افزایش فروش محصولات در سایت است و یک متا دیسکریپشن خوب، می‌تواند مزیتی رقابتی در نتایج جستجو و افزایش نرخ کلیک بیشتر با احتمال تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری (نرخ تبدیل) ایجاد کند. البته این احتمال وجود دارد که گوگل در آینده توضیحات سفارشی را حذف کند و گزیده‌ای از محتوای صفحه را جایگزین آن کند، همواره توصیه می‌شود تمامی تگ‌های متا را با اطلاعات مناسب پر کنید.

بهترین راه بررسی اینکه کدام‌یک از صفحات فاقد توضیحات متا دیسکریپشن هستند، این است که وب‌سایتتان را در Screaming Frogs SEO Spider بررسی کنید. این ابزار تمامی URL های تحت دامنه شما، متا توضیحات و طول آن‌ها را نمایش می‌دهد. همچنین در ابزار سرچ کنسول گوگل شما می‌توانید متا دیسکریپشن های تکراری  در آدرس های مختلف سایت خود را به راحتی پیدا و رفع کنید.

در اوایل 2016 گوگل طول توضیحات متا را برای دسکتاپ و موبایل افزایش داد. برای دسکتاپ، کاربران تا 200 کاراکتر را می‌بینند، درحالی‌که در موبایل آن‌ها تا 172 کاراکتر را مشاهده خواهند کرد. به‌منظور جذب کاربران در هر دو دستگاه، کاراکترها را بین 165 تا 175 قرار دهید.

آپدیت (Dec 8 2017): چند ساعت پیش از نوشتن این متن در حال آنالیز سایت مشتری میزفا بودیم که متوجه شدیم طول متادسکریپشن بیشتر شده و گاهی برای برخی سایت ها از ۲۰۰ کاراکتر هم بیشتر در SERP گوگل نشان می‌دهد، طبق تحقیقی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که گوگل در حال حاضر در برخی از نتایج، برخی از طول توضیحات سایت را بیشتر قرار می‌دهد که این می‌تواند کمک بسیاری به کاربر برای انتخاب صحیح مقصد خود نمایید. (عکس زیر مربوط به میانگین طول توضیحات سایت‌ها در SERP است، میانگین طول این متاتگ به 228 کاراکتر می‌رسد.)

میانگین طول متادسکرپشن در ماه دسپامبر ۲۰۱۷

آپدیت (July 01 2018):  همان‌طور که در بالا اشاره شده بود گوگل طول متادسکریپشن را افزایش داده بود ولی در این تاریخ که مقاله آپدیت می‌شود ۲ هفته‌ای است به همان روال سابق برگشته و اندازه و طول Meta Description نزدیک به ۱۶۰ کاراکتر است.

آپدیت (Sep 05 2018): هر چند گوگل به تعداد کاراکتر اهمیت می‌دهد ولی طول پیکسلی عنوان و دسکریپشن هم نیز مورد اهمیت قرار دارد. و سعی کنید دسکریپشن سایت شما بیشتر از 930 پیکسل نباشد.

به‌طورکلی آنچه را که کاربران قرار است در هر صفحه بیابند را در این متا به شکل اصولی خلاصه کنید. نام برندتان و مختصری از آن را در یک یا دو کلمه کلیدی قرار دهید. به مخفف سازی و سایر عباراتی که منظور را می‌رسانند توجه کنید و از آن‌ها استفاده کنید. این اولین تعاملی است که بسیاری از کاربران با برند شما خواهند داشت. کاری کنید که خوشایند باشد.

به متا توضیحات مانند متن تبلیغات طبیعی نگاه کنید. به کاربران بگویید با کلیک بر روی لینک به چه چیزی در سایتتان می‌رسند.

به‌منظور رسیدن به ترافیک ثابت سایت، باید از تگ‌های عنوان و دسکریپشن آغاز کنید. اگر محصولی دارید از تخفیفات و پیشنهادهای وسوسه‌انگیز استفاده کنید و کاربران را به کلیک کردن بیشتر ترغیب کنید. زمانی که به‌اندازه کافی کلیک دریافت کردید یعنی این دو متاتگ (متاتگ عنوان و متاتگ توضیحات) به خوبی کارشان را انجام داده‌اند پس‌ از این مرحله همه‌چیز بستگی به تجربه کاربری (UX) و کیفیت محتوا دارد.

تگ های هدینگ (Tags Heading)

صفحه فرود (لندینگ پیج) یا صفحه هدف باید چندین تگ heading شامل h1 تا h6 داشته باشد. مهم‌ترین تگ h1 است. هیچ‌گاه نباید بیشتر از یک تگ h1 در هر صفحه داشته باشید (هیچ‌گاه نه ولی پیشنهاد نمی‌شود چند بار از تگ h1 استفاده کنید مگر یک سری از مباحث سئو فنی را به خوبی بدانید). اما می‌توانید از تعداد دلخواهی از تگ‌های h2 و h3 استفاده کنید. از این تگ ها به‌عنوان subheading استفاده می‌شود.

این نکته را در نظر بگیرید که وقتی می‌گوییم به تعداد دلخواهی می‌توانید از تگ h۲ در صفحات استفاده کنید به این معنی نیست که می‌توانید ۱۰۰ بار در یک صفحه استفاده کنید و یا متن خود را کلا h2 کنید، سعی کنید هیچ‌گاه به شکل غیراصولی از فاکتورهای سئو استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث بالا رفتن احتمال پنالتی سایت توسط گوگل شود.

از بیش از یک تگ h1 در صفحات استفاده نکنید. این استفاده نادرست باعث آسیب‌های جدی به سئو سایت ها می‌شود مخصوصاً اگر سایت نو پا باشد و ممکن است گوگل در رتبه دهی به صفحات دچار اشتباه می‌شود یا فکر کند در حال دور زدن آن هستید.

از هدینگ ها (heading) به‌منظور نمایش دادن بخش‌های مختلف صفحه استفاده کنید. تأثیر این موضوع را می‌توان هم از نگاه سئو داخلی سایت (بهینه سازی داخلی سایت) برای ربات‌ها در نظر گرفت و هم اینکه این موضوع کاربرپسند است و کاربران راحت‌تر می‌توانند در مقاله به دنبال پاسخ خود بگردند، مخصوصاً اگر مقاله‌ها همانند این مقاله طولانی باشند.

اهمیت تگ های هدینگ در سئوی داخلی سایت

فاکتور سئو داخلی سایت در تگ های هدینگ و عنوان

به‌عنوان یکی از فاکتورهای سئو داخلی ، استفاده از کلمات به‌کاربرده شده در تگ های heading در عنوان صفحه، دید واضحی نسبت به موضوع صفحه برای کاربران فراهم می‌کند. الگوریتم موتورهای جستجو بخش‌های محتوای زیر هر تگ عنوان را با خوده عنوان مقایسه کرده و بین آن‌ها ارتباط ایجاد می‌کند. Heading باید به منظور شکل دهی به صفحه استفاده شوند. مطمئن شوید که Heading با محتوا همخوانی دارند.

کلمه کلیدی اصلی، باید در بخشی از صفحه و در تگ h1 گنجانده شود. از قرار ندادن h1 یا مخفی کردن آن در صفحه خودداری کنید، زیرا این تگ به کاربران و گوگل اجازه می‌دهد موضوع صفحه را درک کنند. بسیاری از سایت ها مخصوصا سایت های وردپرسی، به طور خودکار عنوان صفحه را در تگ h1 قرار می‌دهند. برای مطمئن شدن از وجود h1، به کدهای HTML صفحه نگاه کنید. به منظور پیدا کردن تگ h1 بر روی یک قسمت از صفحه سایت کلیک راست کرده و گزینه view-source را انتخاب کنید و سپس با زدن دکمه F3 عبارت h1 را تایپ کنید.

در زمان تعیین heading یک سری فاکتورهایی وجود دارد که بهتر می باشد از آن‌ها دوری کنید تا جایگاهتان در موتورهای جستجو حفظ کنید، از جمله می‌توان به استفاده غیرضروری از کلمات کلیدی در تگ های مذکور اشاره کرد.

پلاگین Yoast Seo در وردپرس، در بهینه سازی صفحات به شما کمک می‌کند. این پلاگین عوامل داخلی صفحه را در جهت بهبود سئو داخلی صفحات، تحلیل می‌کند. یکی از مزایای این پلاگین هشدار دادن در صورت وجود هرگونه مشکلی از جمله عنوان صفحه، متا توضیحات ، هدینگ‌ ها، تصاویر، محتوا و غیره می‌باشد.

رابطه هدینگ با زیرهدینگ ها در سئوی داخلی

توجه داشته باشید، در صفحات فرود و بعضی سایت ها، کاربران تمام محتوای صفحه را مطالعه نمی‌کنند. آن‌ها مطالب را به‌صورت کلی مرور می‌کنند و به دنبال بخش‌هایی می‌گردند که پاسخگوی سؤال آن‌ها باشد یا برای آن‌ها ارزشمند یا جذاب باشد. تگ های Heading و subheading صفحه را به چندین بخش تبدیل و ارائه مطلب را واضح‌تر می‌کنند. در همین صفحه میزفا ما با کمک ابزار گوگل آنالیتیکس متوجه شدیم که کاربران چه بخش‌هایی را مطالعه می‌کنند و کدام بخش‌ها جذاب نیست و نمی‌خوانند. نزدیک به ۳۰ ساعت آموزش ابزار گوگل آنالیتیکس در آکادمی میزفا موجود است.

Subheading به کاربر کمک می‌کند در میان صفحات حرکت کنند. اگر در نوشته‌ها و مقالات خود در حال تغییر موضوع هستید یا دیدگاه متفاوتی نسبت به آن موضوع را شروع کرده‌اید، از تگ های h2 استفاده کنید. اگر همان موضوع را به چند بخش تقسیم کرده‌اید و به subheading نیاز دارید، از تگ های پایین‌تر مثل h3 استفاده کنید.

تگ‌های Heading ها نباید نادیده گرفته شوند. آن‌ها بیشتر از یک پاراگراف استاندارد، مفهوم درون خود دارند. همیشه زمانی که در حال نوشتن مطلبی هستید خواننده‌ها را به خاطر داشته باشید. نباید نوشته‌ها این‌گونه باشند که از یک کلمه کلیدی به‌منظور بهینه سازی، بیش‌ازحد استفاده‌شده باشد چرا که این موضوع می‌تواند سرمایه‌های سایت شما یعنی کاربران را به خسته کند.

به عنوان مثال بنده نیز خود یک بازدیدکننده به شمار میروم، هر زمان که به دنبال مقاله‌ای در سایت‌ها هستم، قبل از خواندن مقاله به عنوان‌ها و زیرعنوان‌های کل صفحه نگاهی کوتاه می‌اندازم و براساس نیازهای خود برآورند میکنم که آیا این همان مقاله ای هست که میخوام یا خیر و اگر عنوان‌ها به خوبی برای رفع نیازهای من قابل فهم نباشد قطعا به دنبال سایت دیگر میگردم.

 





:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: