در این مقاله قصد داریم که به طور خلاصه اما دقیق و با دقت برایتان توضیح دهی که سئوی داخلی چیست و چگونه می توانید در سایتتان این رو را به درستی رعایت کنید که بتوانید نتیجه خوبی از موتور های جستجو گر دریافت کنید و به آن رتبه دهی مد نظرتان به راحتی برسید پس با ما هماره باشید و نظراتتان را برای ما بنویسید.
قدم اول در سئو هر سایتی سئو داخلی (On Page SEO) آن سایت می باشد ، پس پیشنهاد ما به شما این اس که تک تک خطهای این آموزش جامع دنبال کنید.
برای دسترسی سریعتر قسمتهای مختلف مقاله سئو داخلی سایت یا On Page SEO میتوانید از سرفصلهای زیر استفاده نمایید، همینطور قبل از خواندن این مقاله کاغذ و قلم برداشته و هر قسمتی را که میخوانید، بر روی سایت خود پیاده کرده و مورد ارزیابی دقیق قرار دهید.
این مقاله در سال 2020 چندین بار آپدیت شده است.
شروع آموزش سئو داخلی – On-Page SEO
اینترنت بازار پر سروصدایی می باشد . چگونه باید خدمات اینترنتی خود را سریع تر بهبود ببخشیم تا صدایمان شنیده شود؟ در بازاریابی اینترنتی همه چیز از سئو داخلی سایت آغاز میشود که باعث رسیدن شما به اوج عملکردتان در وب سایت و دیده شدنتان توسط مخاطبان میشود، و بدانید که این فاکتور بسیار مهم، هر زمان که میگذرد به اهمیت آن افزوده میشود.
درطول چند سال گذشته، قوانین سئو سایت با افزایش تلاشهای گوگل برای مطمئن شدن از ارائه بهترین نتایج در موتور جستجو به کاربران بهشدت تغییر کرده است، و این تغییرات همیشه ادامه پیدا خواهد کرد. امروزه نتایج جستجو صفحاتی را نمایش میدهند که لزوماً عبارت جستجو شده با کلمه کلیدی موجود در عنوان، تگها یا توضیحات متا در سایتها مطابقت ندارند و این هوشمندی موتورهای جستجو را نشان میدهد.
در حال حاضر با پیشرفت الگوریتمهای رتبه دهی شامل مرغ مگس خوار (Hummingbird)، پاندا (Panda) و رنک برین (RankBrain) و یا در اواخر سال ۲۰۱۹ با معرفی BERT، اهمیت معنایی در صفحات روزبهروز بیشتر میشود و همچنین هر روز گوگل باهوشتر میشود و استراتژی سئوی داخلی شما هم نیز باید همینطور شود.
برای درک بهتر به این مثال توجه کنید : برای این منظور باید خدمتتان عرض کنیم که :
من اصولا سرکلاسهای آموزش خصوصی سئو این مثال را رای دانشجو های خوبم میزنم ، خانه خودتون رو در نظر داشته باشید، شما طبیعتا یک کنترل کامل بر روی داخل خانه دارید، ولی آیا خارج خانه چی؟ مثلا شما میتونید تابلوهای راهنمایی و رانندگی رو تغییر بدید؟ آیا میتونید دیوارهای داخل شهر رو به دلخواه رنگ کنید؟ طبیعتا نه ولی داخل خانه چی؟ داخل خانه شما میتونید تابلوها و عکسهاتون رو هر جا که تمایل دارید نصب کنید و دیوارها رو به هر شکلی که تمایل دارید رنگ کنید. داخل خانه که کنترل دارم یعنی سئو داخلی و خارج خانه که کنترل زیادی ندارم یعنی سئوی خارجی. جلوتر بیاین تا بیشتر باز کنم.
سئو داخلی چیست
اگر عبارت “on-page SEO” را در گوگل جستجو کنید، سایت Moz پاسخ به این جستجو را در قالب یک اسنیپت اینگونه میدهد:
عمل بهینه سازی صفحات اختصاصی سایت در جهت کسب رتبه بالاتر و به دست آوردن ترافیک از موتورهای جستجو.
سئو داخلی (بهینه سازی داخلی) و سئو خارجی (بهینه سازی خارجی) وابسته و مکمل هم هستند ولی فرق این دو در این است که سئوی داخلی سایت شامل محتوا و کدهای HTML میباشد و روندی است که نتیجه حاصل از آن کاملا در دست شما میباشد و قابل کنترل است ولی سئوی خارجی شامل بک لینک ها و سایر منابع خارجی هستند و روند نتیجه حاصل از آن به شکل کامل در دست شما نمیباشد.
در سئوی داخلی سایت (بهینه سازی داخلی سایت)، تمام جنبههای صفحات سایت در نظر گرفتهشده و زمانی که تمام آنها در کنار هم قرار میگیرند باعث بهبود رتبه در نتایج جستجو میشوند.
الگوریتمهای گوگل در حال پیچیدهتر شدن هستند، یکی از عوامل عمده تأثیرگذار در سئوی داخلی سایت، ارتباطات است. چه مقدار صفحه شما با جستجوی انجامشده مرتبط است؟ و سیاستهای شما در مرتبط کردن مقالههای سایت چگونه بوده است؟ اینها مواردی هستند که هنگام توسعه سایت و بررسی فاکتورهای سئو داخلی ، باید به آنها بیندیشید و بهترین استراتژی ممکن برای کسب و کار خود را فراهم سازید.
شما حدود 8 ثانیه وقت دارید که کاربر را تحت تأثیر قرار دهید تا با وبسایتتان ارتباط برقرار کند هر چند در گوشیها این زمان بسیار کمتر است و زیر ۵ ثانیه در پلتفرمهای موبایل فرصت اولیه برای جلب توجه کاربران را دارید (برای تست سرعت سایت خود در گوشی بهترین ابزار thinkwithgoogle است که قدرت گرفته از گوگل میباشد و به شما نشان میدهد که اگر سرعت پایینی داشته باشید چه میزان باعث ضرر و نرخ دفع کاربری میشود، البته در ادامه مقاله به سرعت سایت نگاه کاملتری میاندازیم).
هرچقدر که بستر تعامل با سایت بیشتر باشد، کاربران زمان بیشتری را در وبسایتتان سپری میکنند و درنتیجه باعث بهبود تجربه کاربری میشود به آن معنا که این تعامل تجربه بهتری برای کاربران و هم برای شما میآفریند.
اگر در این زمینههای اشاره شده فعالیت بهینه ای داشته باشید، شاهد افزایش بازدید، بالا رفتن ترافیک و گستردهتر شدن کسب و کارتان در فضای مجازی خواهید بود.
زمانی که در حال خواندن فاکتورهای مربوط به سئو داخلی سایت در این مقاله هستید، قلم و کاغذی بردارید و با فاکتورهای ذیل، سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اکثر فاکتورها را اجرا کرده باشید. بدنه و ساختمان سایت را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید که چگونه عمل میکند. و دوباره بعد از مدتی به این مقاله سر زده و هم از آپدیتهای آن آگاه شوید و هم نتیجه حاصل از تغییرات خود را دوباره با فاکتورهای موجود بررسی کنید تا در طول زمان سئوی داخلی سایت شما با کاهش رتبه روبهرو نشود چرا که سئوی امروز با سئوی فردا ممکن است متفاوت باشد.
استراتژی سئوی داخلی
Meta Tag (متا تگ ها)
شاید یکی از مهمترین فعالیتهای سئو داخلی، قرار دادن تگ ها باشند. بعضی از تگ ها بهاندازه گذشته برای سئو سایت مهم نیستند، اما اگر به طرز صحیحی نوشته و بهینه سازی شوند میتواند باعث افزایش ترافیک سایت شما شود.
meta tags در سئو
Meta Tag ها اطلاعاتی درباره صفحات سایت برای موتورهای جستجو فراهم میکنند. بهمنظور رسیدن به رتبه بالاتر، این امر باید براساس ارتباطات و رضایت کاربران انجام شود و علاوه براین، متا تگ های نوشتهشده توسط انسان نسبت به متاتگهایی که CMS ها به شکل پیشفرض و اتوماتیک درج میکنند، تأثیر بهتری بر روی کاربران و افزایش نرخ کلیک دارد چرا که انسان حس نزدیکتری به هم نوع خود دارد یا یک ربات، و همچنین میتوان از خلاقیت ذهن انسان در نحوه نوشتن متنها در جهت کسب بازدیدکننده و بهبود نرخ کلیک استفاده کرد.
منظور بنده از ربات چیست؟ خیلی از دوستان از افزونه یوست یا یوآست Yoast استفاده میکنند و این افزونه باعث میشود ذهن شما شبیه یک ربات باشد. و بدانید هر آنچه که این افزونه سئوی وردپرس به شما میگوید به معنای درست بودن نیست.
متاتگهای دیگری هم در on page seo وجود دارد مثل متاتگrobots که شما میتوانید با این متاتگ به رباتهای جستجوگر اعلام کنید که این صفحه یا این آدرس از سایت را ایندکس نکن (ایندکس یعنی در نتایج جستجو نشان نده) یا لینکهای این صفحه یا این آدرس از سایت را دنبال نکن، البته دستورات بیشتری میتوان از طریق این متاتگ مورداستفاده قرارداد و تنظیم کردن آن اهمیت بالایی دارد، حتما حتما پیشنهاد میکنم مقاله متاتگ robots حداقل یک بار نگاهی بیندازید.
Title Tag (تگ عنوان)
تگ های مختلفی در صفحات وجود دارند. مهمترین آنها تگ عنوان صفحه میباشد. عنوان چیزی است که کاربران در موتورهای جستجو در نتایج طبیعی (SERP) و تبلیغاتی میبینند.
تگ عنوان یا تگ تایتل نشاندهنده موضوع صفحه میباشد. هنگام رتبه دهی صفحات براثر سرچ کاربر گوگل به مقایسه عنوان صفحه با مطالب صفحه میپردازد.
کد مربوط به تگ عنوان صفحه در HTML بهصورت زیر است:
تگ عنوان یا title که گوگل آن را در نتایج به کاربر نمایش میدهد. (در تصویر به اشتباه کلمه نوشته شده و منظور حرف یا کاراکتر است)
پلاگین Yoast در وردپرس به شما این امکان را میدهد تا عنوان های دلخواه ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این افزونه صرفاً یادآور برخی نکات در بهینه سازی داخلی سایت است و این هنر وبمستران و مدیران سایت است که چگونه و با چه سیاستهای هوشمندانهای بتوانند از این افزونه مناسب وردپرس استفاده کنند. برای داشتن عنوان دلخواه بهتر است از تگ های کوتاه و توصیفکننده استفاده کنید. اخیراً گوگل تعداد کلمات عنوان صفحه را به 70 حرف یا کاراکتر افزایش داده است.
آپدیت (Sep 05 2018): جدا از طول یک تایتل که مهم است باید به طول پیکسلی عنوان های خود هم دقت کنید و سعی کنید عنوان های سایت خود را کمتر از 600PX ایجاد کنید. این ابزار میتوانید در این راستا به شما کمک کند.
آپدیت (Aug 24 2020): توجه داشته باشید که ابزار Yoast مشکلاتی دارد و نمیتواند به خوبی عناوین را اندازه گیری کنید و به احتمال زیاد وقتی شما به کمک این ابزار یک عنوان سبز رنگ درج میکنید آن عنوان را کامل در گوگل نمایش نمیدهد.
بهتر است که تعداد کلمات عنوان کمتر از تعداد مجاز تعیینشده باشد. اگر از افزونه یوآست سئو استفاده نمیکنید میتوانید از Snippet Optimizerبرای شبیه سازی و نحوه نمایش عنوان و توضیحات در نتایج جستجو استفاده کنید.
سایت Snippet Optimizer
از عنوان های هوشمندانه، جذاب و مربوط به متن صفحه استفاده کنید تا این نشاندهنده (عنوان) صفحات شما در برابر رقبایتان بهترین عملکرد را در جذب بازدیدکننده داشته باشد. مطمئن شوید عنوان تمام اطلاعات مربوطه ازجمله کلمات کلیدی و در صورت نیاز محل کسبوکارتان را شامل میشود.
درحالیکه توصیه میشود از کلمات کلیدی اصلی در عنوان استفاده کنید، گوگل در حال حرکت به سمت ارتباطات و معناگرایی در نتایج است. کاربران کورکورانه اولین نتیجه را انتخاب نمیکنند، بلکه عنوان ها و توضیحات را مطالعه کرده و مناسبترین گزینه را انتخاب میکنند، بنابراین نهایت دقت را در نحوه نوشتن عنوان مطالب سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال ما سعی کردیم عنوان “0 تا 100 آموزش سئو داخلی” را درج کنیم.
تذکر: عنوان سئو یعنی همان تگ title با عنوان صفحه متفاوت است هر چند در برخی سایتها یکسان هستند ولی بهتر است این موارد جدا باشند. اصولا عنوان صفحه با تگ h1 طراحی میشود و عنوان سئوی که در نتایج هم نمایش داده میشود با تگ title پیاده سازی میشود.
Meta Descriptions (متا توضیحات)
متا دیسکریپشن یا متا توضیح، یک متن خلاصه شده از مواردی است که کاربران در صفحه خواهند یافت. درحالیکه این مورد از فاکتورهای اصلی رتبه دهی و سئوی داخلی نیست ولی موتورهای جستجو تگ متا دیسکریپشن را ایندکس کرده تا موضوع صفحه را بهتر مشخص کنند.
توجه داشته باشید که درست است Meta Descriptions تاثیری به شکل مستقیم در سئو یک سایت ندارد، ولی یکی از اهداف سئو افزایش فروش محصولات در سایت است و یک متا دیسکریپشن خوب، میتواند مزیتی رقابتی در نتایج جستجو و افزایش نرخ کلیک بیشتر با احتمال تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری (نرخ تبدیل) ایجاد کند. البته این احتمال وجود دارد که گوگل در آینده توضیحات سفارشی را حذف کند و گزیدهای از محتوای صفحه را جایگزین آن کند، همواره توصیه میشود تمامی تگهای متا را با اطلاعات مناسب پر کنید.
بهترین راه بررسی اینکه کدامیک از صفحات فاقد توضیحات متا دیسکریپشن هستند، این است که وبسایتتان را در Screaming Frogs SEO Spider بررسی کنید. این ابزار تمامی URL های تحت دامنه شما، متا توضیحات و طول آنها را نمایش میدهد. همچنین در ابزار سرچ کنسول گوگل شما میتوانید متا دیسکریپشن های تکراری در آدرس های مختلف سایت خود را به راحتی پیدا و رفع کنید.
در اوایل 2016 گوگل طول توضیحات متا را برای دسکتاپ و موبایل افزایش داد. برای دسکتاپ، کاربران تا 200 کاراکتر را میبینند، درحالیکه در موبایل آنها تا 172 کاراکتر را مشاهده خواهند کرد. بهمنظور جذب کاربران در هر دو دستگاه، کاراکترها را بین 165 تا 175 قرار دهید.
آپدیت (Dec 8 2017): چند ساعت پیش از نوشتن این متن در حال آنالیز سایت مشتری میزفا بودیم که متوجه شدیم طول متادسکریپشن بیشتر شده و گاهی برای برخی سایت ها از ۲۰۰ کاراکتر هم بیشتر در SERP گوگل نشان میدهد، طبق تحقیقی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که گوگل در حال حاضر در برخی از نتایج، برخی از طول توضیحات سایت را بیشتر قرار میدهد که این میتواند کمک بسیاری به کاربر برای انتخاب صحیح مقصد خود نمایید. (عکس زیر مربوط به میانگین طول توضیحات سایتها در SERP است، میانگین طول این متاتگ به 228 کاراکتر میرسد.)
میانگین طول متادسکرپشن در ماه دسپامبر ۲۰۱۷
آپدیت (July 01 2018): همانطور که در بالا اشاره شده بود گوگل طول متادسکریپشن را افزایش داده بود ولی در این تاریخ که مقاله آپدیت میشود ۲ هفتهای است به همان روال سابق برگشته و اندازه و طول Meta Description نزدیک به ۱۶۰ کاراکتر است.
آپدیت (Sep 05 2018): هر چند گوگل به تعداد کاراکتر اهمیت میدهد ولی طول پیکسلی عنوان و دسکریپشن هم نیز مورد اهمیت قرار دارد. و سعی کنید دسکریپشن سایت شما بیشتر از 930 پیکسل نباشد.
بهطورکلی آنچه را که کاربران قرار است در هر صفحه بیابند را در این متا به شکل اصولی خلاصه کنید. نام برندتان و مختصری از آن را در یک یا دو کلمه کلیدی قرار دهید. به مخفف سازی و سایر عباراتی که منظور را میرسانند توجه کنید و از آنها استفاده کنید. این اولین تعاملی است که بسیاری از کاربران با برند شما خواهند داشت. کاری کنید که خوشایند باشد.
به متا توضیحات مانند متن تبلیغات طبیعی نگاه کنید. به کاربران بگویید با کلیک بر روی لینک به چه چیزی در سایتتان میرسند.
بهمنظور رسیدن به ترافیک ثابت سایت، باید از تگهای عنوان و دسکریپشن آغاز کنید. اگر محصولی دارید از تخفیفات و پیشنهادهای وسوسهانگیز استفاده کنید و کاربران را به کلیک کردن بیشتر ترغیب کنید. زمانی که بهاندازه کافی کلیک دریافت کردید یعنی این دو متاتگ (متاتگ عنوان و متاتگ توضیحات) به خوبی کارشان را انجام دادهاند پس از این مرحله همهچیز بستگی به تجربه کاربری (UX) و کیفیت محتوا دارد.
تگ های هدینگ (Tags Heading)
صفحه فرود (لندینگ پیج) یا صفحه هدف باید چندین تگ heading شامل h1 تا h6 داشته باشد. مهمترین تگ h1 است. هیچگاه نباید بیشتر از یک تگ h1 در هر صفحه داشته باشید (هیچگاه نه ولی پیشنهاد نمیشود چند بار از تگ h1 استفاده کنید مگر یک سری از مباحث سئو فنی را به خوبی بدانید). اما میتوانید از تعداد دلخواهی از تگهای h2 و h3 استفاده کنید. از این تگ ها بهعنوان subheading استفاده میشود.
این نکته را در نظر بگیرید که وقتی میگوییم به تعداد دلخواهی میتوانید از تگ h۲ در صفحات استفاده کنید به این معنی نیست که میتوانید ۱۰۰ بار در یک صفحه استفاده کنید و یا متن خود را کلا h2 کنید، سعی کنید هیچگاه به شکل غیراصولی از فاکتورهای سئو استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث بالا رفتن احتمال پنالتی سایت توسط گوگل شود.
از بیش از یک تگ h1 در صفحات استفاده نکنید. این استفاده نادرست باعث آسیبهای جدی به سئو سایت ها میشود مخصوصاً اگر سایت نو پا باشد و ممکن است گوگل در رتبه دهی به صفحات دچار اشتباه میشود یا فکر کند در حال دور زدن آن هستید.
از هدینگ ها (heading) بهمنظور نمایش دادن بخشهای مختلف صفحه استفاده کنید. تأثیر این موضوع را میتوان هم از نگاه سئو داخلی سایت (بهینه سازی داخلی سایت) برای رباتها در نظر گرفت و هم اینکه این موضوع کاربرپسند است و کاربران راحتتر میتوانند در مقاله به دنبال پاسخ خود بگردند، مخصوصاً اگر مقالهها همانند این مقاله طولانی باشند.
اهمیت تگ های هدینگ در سئوی داخلی سایت
فاکتور سئو داخلی سایت در تگ های هدینگ و عنوان
بهعنوان یکی از فاکتورهای سئو داخلی ، استفاده از کلمات بهکاربرده شده در تگ های heading در عنوان صفحه، دید واضحی نسبت به موضوع صفحه برای کاربران فراهم میکند. الگوریتم موتورهای جستجو بخشهای محتوای زیر هر تگ عنوان را با خوده عنوان مقایسه کرده و بین آنها ارتباط ایجاد میکند. Heading باید به منظور شکل دهی به صفحه استفاده شوند. مطمئن شوید که Heading با محتوا همخوانی دارند.
کلمه کلیدی اصلی، باید در بخشی از صفحه و در تگ h1 گنجانده شود. از قرار ندادن h1 یا مخفی کردن آن در صفحه خودداری کنید، زیرا این تگ به کاربران و گوگل اجازه میدهد موضوع صفحه را درک کنند. بسیاری از سایت ها مخصوصا سایت های وردپرسی، به طور خودکار عنوان صفحه را در تگ h1 قرار میدهند. برای مطمئن شدن از وجود h1، به کدهای HTML صفحه نگاه کنید. به منظور پیدا کردن تگ h1 بر روی یک قسمت از صفحه سایت کلیک راست کرده و گزینه view-source را انتخاب کنید و سپس با زدن دکمه F3 عبارت h1 را تایپ کنید.
در زمان تعیین heading یک سری فاکتورهایی وجود دارد که بهتر است از آنها پرهیز کنید تا جایگاهتان در موتورهای جستجو حفظ کنید، از جمله میتوان به استفاده غیرضروری از کلمات کلیدی در تگ های مذکور اشاره کرد.
پلاگین Yoast Seo در وردپرس، در بهینه سازی صفحات به شما کمک میکند. این پلاگین عوامل داخلی صفحه را در جهت بهبود سئو داخلی صفحات، تحلیل میکند. یکی از مزایای این پلاگین هشدار دادن در صورت وجود هرگونه مشکلی از جمله عنوان صفحه، متا توضیحات ، هدینگ ها، تصاویر، محتوا و غیره میباشد.
رابطه هدینگ با زیرهدینگ ها در سئوی داخلی
توجه داشته باشید، در صفحات فرود و بعضی سایت ها، کاربران تمام محتوای صفحه را مطالعه نمیکنند. آنها مطالب را بهصورت کلی مرور میکنند و به دنبال بخشهایی میگردند که پاسخگوی سؤال آنها باشد یا برای آنها ارزشمند یا جذاب باشد. تگ های Heading و subheading صفحه را به چندین بخش تبدیل و ارائه مطلب را واضحتر میکنند. در همین صفحه ما با کمک ابزار گوگل آنالیتیکس متوجه شدیم که کاربران چه بخشهایی را مطالعه میکنند و کدام بخشها جذاب نیست و نمیخوانند. نزدیک به ۳۰ ساعت آموزش ابزار گوگل آنالیتیکس در آکادمی میزفا موجود است.
Subheading به کاربر کمک میکند در میان صفحات حرکت کنند. اگر در نوشتهها و مقالات خود در حال تغییر موضوع هستید یا دیدگاه متفاوتی نسبت به آن موضوع را شروع کردهاید، از تگ های h2 استفاده کنید. اگر همان موضوع را به چند بخش تقسیم کردهاید و به subheading نیاز دارید، از تگ های پایینتر مثل h3 استفاده کنید.
تگهای Heading ها نباید نادیده گرفته شوند. آنها بیشتر از یک پاراگراف استاندارد، مفهوم درون خود دارند. همیشه زمانی که در حال نوشتن مطلبی هستید خوانندهها را به خاطر داشته باشید. نباید نوشتهها اینگونه باشند که از یک کلمه کلیدی بهمنظور بهینه سازی، بیشازحد استفادهشده باشد چرا که این موضوع میتواند سرمایههای سایت شما یعنی کاربران را به خسته کند.
به عنوان مثال بنده نیز خود یک بازدیدکننده به شمار میروم، هر زمان که به دنبال مقالهای در سایتها هستم، قبل از خواندن مقاله به عنوانها و زیرعنوانهای کل صفحه نگاهی کوتاه میاندازم و براساس نیازهای خود برآورند میکنم که آیا این همان مقاله ای هست که میخوام یا خیر و اگر عنوانها به خوبی برای رفع نیازهای من قابل فهم نباشد قطعا به دنبال سایت دیگر میگردم.
تاثیر URL در سئو داخلی سایت
URL ها باید کوتاه، مختصر، خوانا و قابلفهم باشند. چطور میتوان URL (آدرس) مناسبی ایجاد کرد؟
در تحقیق درباره اندازه URL به این نتیجه رسیدم که URL های کوتاهتر رتبه بهتری میگیرند. در این تحقیق طول URL و تعداد فولدرها موردتوجه قرار گرفت. دامنه اصلی به عنوان یک فولدر و هر اسلش بعد از دامنه اصلی نیز به عنوان یک فولدر جدا در نظر گرفته شد.
http://domain.com (یک فولدر)
http://domain.com/folder (دو فولدر)
http://domain.com/folder1/folder2 (سه فولدر)
نتیجه این تحقیق نشان داد URL های با تعداد فولدرهای کمتر رتبه بهتری میگیرند. Rand Fishkin از Moz میگوید:
فولدرهای زیاد در آدرس برای کاربران و موتورهای جستجو گمراهی بیشتر به همراه دارد و همینطور ویرایش URL را پیچیدهتر میکند.Rand Fishkin
فولدر بندی آدرس
دقت کنید که هر کلمه در URL باید با استفاده از خط فاصله(-) جدا شود. در نامگذاریها از (_) استفاده نکنید. URL را کوتاه نگه دارید. هرچه URL کوتاهتر باشد راحتتر میتوان آن را به اشتراک گذاشت. با این کار خوانندگان سریعتر به موضوع صفحه پی برده و کمتر درگیر اعداد و ارقام، دستهها، نمادها و سایر موارد میشوند.
از کلمه کلیدی در URL استفاده کنید. مانند سایر عوامل سئو داخلی در سایت خود، اجازه ندهید URL غیرطبیعی باشد یا با کلمات کلیدی بیشازحد نامناسب شود. سعی کنید حدود 5 کلمه باشد و اطلاعاتی که کاربر به دنبال آنها است را بهطور خلاصه نمایش دهد. اجازه ندهید که کاربران با این سؤال روبهرو شوند که چه چیزی در این صفحه وجود دارد. عنوان، هدینگها، متا توضیحات و URL باید کاملاً واضح باشند.
حال شاید برای شما سؤال باشد که آیا لینک فارسی بهتر است یا لینک انگلیسی؟ ما در مقاله url فارسی بهتر است یا url انگلیسی به تشریح کامل این موضوع پرداختیم و پیشنهاد میکنیم حتما مقاله جذاب ذکر شده را مقاله نمایید.
محتوای کاربرپسند و معتبر
زمانی که گوگل به خزیدن در صفحات وبسایت شما میپردازد، به دنبال تطبیق محتوا با نیاز کاربر میباشد. محتوا باید بهطور واضح توضیح دهد که چه محصول با خدماتی را ارائه میدهد و موضوع صفحه را کاملاً برای کاربر مشخص و شفاف کند.
محتوا پادشاه است؟
در اینترنت محتوای زیادی وجود دارد، و اطمینان از منحصربهفرد بودن محتوایتان امری ضروری میباشد. یکی از رایجترین گفتهها و تیکه کلامها در دنیای سئو و همچنین در بازاریابی محتوا عبارت “محتوا پادشاه است” میباشد. در حقیقت، سئو و بازاریابی محتوا در موارد زیادی باهم ارتباط دارند، آنها یکدیگر را تکمیل میکنند. محتوا باکیفیت شامل شده از کلمات کلیدی به شکل اصولی و متنی که برای ارزشها و نیازهای کاربر اینترنت است و همینطور باید مورد رضایت و خشنودی موتورهای جستجو باشد. این نوع عمل پایه سئو و بخش عمده سئو داخلی صفحات را تشکیل میدهد.
به محتوا به عنوان مکالمهی با بازدیدگنندگان نگاه کنید. آیا کاربران وقتی وارد سایت شما میشوند علاقهمند میگردند یا سایت را ترک میکنند؟ آیا نیاز آنها بعد از خواندن مقاله رفع میشود یا محتوا صرفا برای پر کردن سایت است؟ باید حدس و پیشبینی کنید که چه دیدگاهی کاربران سایت با توجه به سیاست های داخلی سایت شما میتوانند داشته باشند؛ و همینطور باید شرایطی را فراهم کنید تا از بازدیدکنندهها بازخوردهای لازمه را بگیرید. زیرا هر بازخورد میتواند راهی در بیراهیهای نامحسوس شما باشد.
هنگامیکه محتوایی تولید میکنید، باید محتوا نشان دهد که شما در این زمینه متخصص هستید. در نظر داشته باشید که بهترین محتواها میتواند به صورت مستقیم با بازدیدکننده صحبت کند و ارزشی که به آنها توسط محتوا نمایش میدهد میتواند آنها را جذب خواندن ادامه مطلب یا خرید محصولی به سرانجام برساند.
بهمنظور بهبود سئو داخلی سایت خود برای افزایش ترافیک سایت، محتوا باید مشکلی را از کاربران برطرف کند و نیاز سرچ کننده، در محتوای شما باشد و درعینحال محتوای شما بهراحتی خوانده شود بدون اینکه ازنظر نوشتاری یا گرامر دچار اشتباهی باشد.
نسبت به الگوریتم های گوگل آگاه باشید
بهمنظور حذف بعضی از وبسایتها در رتبههای بالا که دارای محتوای اسپم، تگهای اشباعشده با کلمات کلیدی و محتوای ضعیف هستند و کلا از روشهای اسپم در سئو استفاده میکنند، گوگل الگوریتم پاندا را در فوریه 2011 راهاندازی کرد و بهصورت منظم آن را بهروزرسانی میکند. اگر همچنان محتوای بیکیفیت و ضعیف دارید، وبسایتتان در فضای مجازی پیدا نخواهد شد.
فاکتورهای سئو داخلی سایت میتواند تاثیری مستقیم و مهم در پنالتی شدن و یا رفع پنالتی شدن سایت شما داشته باشد، همیشه سعی کنید فاکتورهای موجود در این مقاله را با دقت اعمال کنید، و فکر نکنید که اگر بیش از حد فاکتوری را انجام دهید باعث بهبود سئو شما میشود، هر چند هم ممکن است برعکس این موضوع رخ دهد.
در حال حاضر پاندا یکی از مهمترین ابزارهای رتبه دهی است و اگر بهطور مداوم مطابق انتظارات کاربران پیش بروید رتبه بهتری به دست خواهید آورد. درحالیکه بهروزرسانی و گسترش محتوا را ادامه میدهید، مطمئن شوید تمرکزتان روی ساخت محتوای باکیفیت است که دارای کلمات کلیدی به شکل بهینه هم باشد و در حین نوشتن همیشه کاربر را در گوشه ذهنتان داشته باشید که خود را جای اون قرار دهید و بگوید اگر من به عنوان کاربر باشم چه دیدگاهی نسبت به این مقاله خود پیدا خواهم کرد؟
نسبت به الگوریتم های گوگل آگاه باشید
با افزایش عمر هوش مصنوعی، سئو کارها و بازاریابها تلاش میکنند تا از تأثیرات الگوریتم رنک برین (RankBrain) سر دربیاورند. این سیستم در 2015 رونمایی شد و به سومین عامل رتبه دهنده تبدیلشده است. نکته اصلی که باید به آن توجه کنید و بارها و بارها گفتهشده این است که برای انسان بنویسید نه برای ربات. این بهترین راه برای رتبه گرفتن از RankBrain است.
RankBrain عمدتاً به عنوان راهی برای تفسیر جستجوهای مردم بهمنظور یافتن صفحاتی که ممکن است کلمات صفحات مطابقتی با کلمات جستجو شده را نداشته باشند، استفاده میشود. بهترین تمرین در نوشتن مقاله بهینه شده، پاسخ به سؤالات کاربران در کوتاهترین زمان ممکن است. گوگل میتواند قصد و نیت کاربران را تشخیص داده و بهترین نتایج را برای آنها بازگرداند.
درحالیکه کلمات کلیدی نقش مهمی در سئوی داخلی ایفا میکنند، گوگل بیشتر و بیشتر به معناگرایی روی میآورد تا بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان فراهم کند. به شکل خلاصه گوگل به دنبال مفهوم کلیدی است یا کلمه کلیدی.
آپدیت (Nov 05 2019): آپدیت BERT هم در اواخر ۲۰۱۹ تغییرات زیادی در نتایج گذاشته است، البته در این تاریخ بیشتر بر روی زمان انگلیسی این اثر را داشته است و کمک میکند تا جستجوهای طبیعی بهتر به نتیجه برسند. خیلی از جستجوهایی که انجام میشود طولانی هستند و از کلمات اضافه مثل “به” و یا “برای” استفاده میکنند و گوگل قصد دارد حتی اگر فقط در جستجو یک حرف اضافه جابهجا شد نتیجه نزدیک تر و بهتر آن جمله را نمایش دهد.
کلمات کلیدی هدفمند
انتخاب کلمه کلیدی مناسب نه تنها بر روی سئوی داخلی سایت بسیار مورد اهمیت است، بلکه در سئو خارجی هم امری بسیار حیاتی است، درحالیکه باید محتوا باکیفیت و کاربرپسند تولید کنید، تمرکز روی کلمات کلیدی نیز همچنان حیاتی هست. مثلا در تگ های متا، از کلمات کلیدی برای طرح کلی یک محصول یا خدمات یا متن شاخصی از یک پست از وبلاگ، استفاده کنید.
کلمات کلیدی هدفمند
چرا تعیین کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی مهم است؟ استفاده صحیح از آنها، مستقیماً در بازاریابی دیجیتال تأثیر میگذارد. هر چه بیشتر درباره کلمات و عبارت های کلیدی در حوزه کسب و کار خود اطلاع داشته باشید و دایره کلمات خود را گستردهتر کنید، استراتژی بهتری میتوانید برای بازاریابی ترسیم کنید.
همیشه مطمئن شوید با تعیین کلمات کلیدی مناسب در جستجو، بیشترین ارزش را برای برندتان فراهم میکنید. اهمیت کلمات کلیدی را بیشتر بدانید: ما در پروژههای ما حداقل قراردادی که تنظیم میشود برای ۶ ماه است و در یک ماه اول صرفا استراتژی کلمات کلیدی چیده میشود و عملا بر روی سایت در ماه اول کاری انجام نمیشود و این نشان دهنده اهمیت این بخش است.
برای رسیدن به بهترین نتیجه در سئو داخلی سایت، در میان کلمات کلیدی جستجو کنید و از کلمات کلیدی استفاده کنید که فعالیت سایت شما را بهتر توصیف میکند. قرار گرفتن درنتیجه اول جستجو درحالیکه هیچ ترافیکی را به وبسایت منتقل نکند، هیچ ارزشی ندارد.
از Google AdWords قسمت Keyword Planner برای جستجو یا تحلیل چیزهایی که رقبایتان هدف قرار میدهند استفاده کنید. Keyword Planner انواع گوناگونی از کلمات کلیدی مشابه که میتوانید در صفحاتتان قرار دهید را پیشنهاد میدهد. از طریق بازاریابی محتوا، کلمات کلیدی استراتژیک را به کار بگیرید. البته اگر در Ads گوگل شما یک کمپین فعال داشته باشید آمار بهتری را Keyword Planner به شما میدهد.
به انواع کلمات کلیدی و هر چیزی که به نفع سایت شما است فکر کنید.
کلمات کلیدی اطلاعاتی: عبارتی شبیه “سئو داخلی سایت” زمانی مورداستفاده قرار میگیرد که کاربری قصد یادگیری درباره آن موضوع را داشته باشد.
کلمات کلیدی تعاملی: کلمات کاربرانی را هدف قرار میدهند که قصد خرید محصول یا سرویسی را داشته باشند. اساساً این کلمات شامل صفاتی مثل “بهترین” یا “برترین” هستند.
کلمات کلیدی مکان محور: زمانی که کاربران به دنبال کسبوکاری محلی یا محل فیزیکی هستند مورداستفاده قرار میگیرند.
بهمنظور تعیین رابطه برای کلمه کلیدی جستجو شده با صفحات موجود سایتها، به LSI کلمات کلیدی یا مترادف آنها نگاه میکند بهخصوص گوگل.( LSI چیست ) و الگوهایی را در داخل اصطلاحات، موضوعات و مفاهیم موجود در صفحات ایجاد میکند، هر چه تعداد صفحات بیشتری را ایندکس میکند بانک اطلاعاتی قویتری در LSI ایجادشده و هوشمندتر میشود.
هنگامیکه محتوای بلندی مینویسید، میتوانید از LSI کلمات کلیدی نیز در مقالات استفاده کنید. مثلاً میتوانید در مقالات بلند هم از عبارت “سئو داخلی سایت” استفاده کنید و هم از عبارت “بهینه سازی داخلی سایت” .
در LSI گوگل سایتها را بر اساس تعداد عبارات و اصطلاحات کلیدی مرتبط به هم مرتب میکند تا بهجای تعداد عبارات مجزا.
محتوا نباید فقط روی یک کلمه کلیدی تمرکز کند. هدف شما در سئوی داخلی باید کسب رتبه برای تمام کلمات مترادف و جستجوهای مرتبط باشد.
ازآنجاکه کلمه کلیدی موردنظر شما ممکن است در ماه ۵۰ هزار بار جستجو شود، صفحه شما میتواند رتبه بالاتری برای جستجوهای مشابه که ماهانه هزار بار سرچ میشوند داشته باشد.
محتوایی بنویسید که باعث هدایت ترافیک از بسیاری از جستجوهای مشابه به سایت شما شود. هدف از این کار تولید کلیک با استفاده از عوامل بهینه سازی داخلی صفحات بهمنظور افزایش نرخ کلیک میباشد.
لینک های داخلی و خارجی
لینکها بیشترین اهمیت را در سئو داخل سایت متحمل میشوند. به دست آوردن لینک از سایتهای مرجع باکیفیت و سایتهای معتبر باعث افزایش قدرت دامنه شما میشود، درعینحال لینک های داخلی در تجربه کاربر و افزایش سئوی داخلی مؤثر هستند. پیشنهاد میکنم حتما مقاله 10 ترفند درباره لینک سازی داخلی را به دقت بخوانید.
به دست آوردن لینک برای وبسایت بخشی از استراتژی سئو خارجی میباشد. با استفاده از بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و سایر روشهای خلاقانه دیگر، راهی برای لینک سازی خودکار برای سایتتان ایجاد کنید.
لینک های داخلی به سایر صفحات سایتتان، باعث تقویت کلمه کلیدی میشود و گوگل را قادر میسازد مشخص کند در چه بخشهایی کلمه کلیدی را رتبه دهی کند. لینک سازی داخلی بین صفحات و وبلاگها به افزایش مرور توسط رباتهای گوگل در بین صفحات سایت کمک میکند.
فرق لینک سازی داخلی خوب با لینک سازی داخلی بد
اگر پست جدید یا صفحه مهم جدیدی ایجاد کردید لینک آن را در صفحه اصلی قرار دهید، به این شکل گوگل بهروزرسانی سایت را راحتتر مشاهده میکند تا اینکه کل سایت را مرور کند.
مزیت لینک های داخلی سایت، دادن گزینهها اضافی به کاربران برای ماندن در سایتتان است که کمک بسیاری به بهبود نرخ دفع کاربری میکند. هرچه تعامل با صفحات مرتبط بیشتر شود، گوگل بیشتر متوجه میشود. در هر جمله یک لینک داخلی قرار ندهید، اما چند لینک را در هر صفحه قرار دهید تا سئو شما بهتر شود.
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0