11 گام اساسی جهت بهبود سئو وب سایت جوملا
نوشته شده توسط : عبادی

سئو وردپرس بهتر است یا جوملا

 

اگر شما از سیستم مدیریت محتوا جوملا برای وبسایت خود انتخاب کرده‌اید لازم است بدانید که یکی از ضعف‌های این سیستم نسبت به بزرگترین رقیب آن یعنی وردپرس، پایین بودن سئو اولیه در آن است و این بدان معناست که شما باید به روش‌های مختلف سعی کنید که وب سایت جوملای شما در بالاترین نتایج جستجوهای کاربران وب در موتورهای جستجو قرار گیرد. البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که وردپرس و جوملا ابزاری هستند که یک سری فاکتورهای مطلوب و دیگری مطلوب‌تر برای افزایش رتبه سایت فراهم کرده‌اند و این بدان معنا نیست که اگر از وردپرس استفاده کنید یعنی سایت شما سئو شده است، صرفا فقط بدانید که شرایط اولیه سئوی وردپرس بهتر از جوملا است هر چند برای یک متخصص سئو سایت این موضوع مهم نیست و می‌تواند شرایط لازم و مناسب را در هر سیستم مدیریت محتوایی چه رایگان (همانند وردپرس و جوملا) و چه اختصاصی فراهم کند.

در این مقاله آموزشی قصد داریم تا طی یازده گام اساسی، برای بالابردن سئو وبسایت جوملا در موتور جستجوی گوگل را به شما آموزش دهیم.

از درستی نوع سرور خود اطمینان پیدا کنید.

به عنوان نخستین و مهمترین مرحله از آموزش سئو جوملا، توصیه می‌شود از سرورهای IIS ( ویندوزی)  پرهیز کنید چرا که به احتمال قوی با مشکلات بسیاری در نصب و پیکربندی جوملا و سئو آن در چنین سرورهایی مواجه خواهید شد و از سویی بازنویسی URL ها در IIS معمولا نیاز به ماژول‌هایی دارد که کار با آن‌ها به هیچ وجه آسان نیست. بنابراین بهترین کار استفاده از یک سرور Apache با قابلیت rewrite-mode می‌باشد چرا که کامپوننت های سئو در آن‌ها عملکرد بهتری بر Joomla داشته و امکان بازنویسی URL ها را در این سی ام اس فراهم است .

تغییر نام txt به .htaccess

بازنویسی URL ها علاوه بر افزایش میزان خوانایی آدرس صفحات جوملا، می‌تواند یک تجربه کاربری و حس خوب را رقم بزد، از طرفی این امکان باعث می‌شود که با انتخاب عبارات و کلمات کلیدی مناسب، محتوای صفحه را به گونه‌ای معرفی کنیم که سئو جوملا مورد نظر، از نگاه موتور جستجو افزایش یابد. برای فعالسازی امکان بازنویسی URL های جوملا نیاز به تغییر نام htaccess.txt  به .htaccess می‌باشد.

فعالسازی قابلیت SEF و بازنویسی URL ها

نکته سوم از سئو جوملا این هست که در قسمت تنظیمات کلی (Global Configuration) -> تنظیمات SEO سایت جوملا گزینه‌های آدرس های بهینه برای موتورهای جستجو (Search Engine Friendly URLs) و استفاده از mod_rewrite را فعال کنید.

بهینه سازی ادرس جوملا در تنظیمات کلی

URL های مورد علاقه موتور جستجو بدین معناست که بخش های پایانی و تولید شده اتوماتیک حذف و با نام مستعاری که برای آیتم منوی آن صفحه در نظر گرفته‌اید جایگزین شود. بازنویسی URL نیز برای حذف عبارات index.php از پایان URL ها استفاده می شود. SEF همان Search Engine Friendly است. و آدرس های بهینه برای موتورهای جستجو را SEF URLs گویند.

راستی یک مقاله عالی در زمینه URL ها بنده نوشتم و حتما پیشنهاد میکنم مقاله آدرس فارسی یا انگلیسی بخوانید.

تصحیح فایل txt

در فایل robots.txt که به طور خودکار توسط جوملا تولید می شود، امکان دسترسی روبوت ها به تصاویر موجود در پوشه images غیرفعال شده است. با توجه به اینکه تصاویر، تاثیر بسزایی در ترافیک سایت شما در موتورهای جستجو دارند، به شدت توصیه می‌شود جهت افزایش سئو سایت جوملا خود، پوشه /images/ را از فایل robots.txt حذف کنید. اگر اطلاعاتی درباره این فایل ندارد مقاله جامع فایل robots.txt را مطالعه فرمایید.

نصب ویرایشگر JCE

JCE کامپوننت بسیار مفیدی برای سئو وبسایت جوملا می‌باشد که استفاده از آن به شدت توصیه می‌شود. علاوه بر رایگان بودن این ویرایشگر، با نصب آن ویژگی‌های بسیاری برای بهبود سئو جوملا از جمله امکان افزودن ابعاد تصاویر و تگ alt ، فراهم می‌شود.

ویرایشگر JCE برای بهبود سئو جوملا

قرار دادن متن جایگزین و ابعاد تصاویر

سئو عکس همیشه مورد توجه سئوکار ها بوده است، با نصب JCE می‌توانید به کلیه تصاویر موجود در سایت جوملا، ابعاد و متن جایگزین اختصاص دهید. افزودن ابعاد به تصاویر باعث می‌شود که قبل از بارگیری تصویر در مرورگر، فضایی به آن اختصاص یابد و این امر باعث بهبود افزایش سرعت جوملا و همینطور سئو سایت شما می‌شود.

مدیریت تگ های متا

اگر چه امروزه متا تگ کلمات کلیدی تقریبا منسوخ شده است، اما متا تگ های توضیحات و عنوان هنوز بسیار با اهمیتند. ویرایش این متاتگ ها در سایت جوملا شما به صورت تکی بسیار زمان بر است، یک روش جایگزین استفاده از یک کامپوننت محبوب و بسیار مفید در این باره، با نام  SEO Boss می باشد. این افزونه متا تگ توضیحات را به تمام صفحات می افزاید و شما تنها یکبار آن را ویرایش می کنید. همچنین میزان سئو جوملا شما در موتور جستجو را به شما اطلاع می دهد. البته این موارد مربوط به سئوی داخلی یک سایت می‌شود و ما یک مقاله بی‌نظیر و بسیار کامل درباره سئو داخلی انتشار دادیم که با خواندن آن حتما شگفت‌زده خواهید شد.

نمایش دامنه سایت جوملا با www یا بدون www

یکی از مشکلات سئو جوملا همین موضوع هست، هر چند با چند کد ساده رفع می‌شود، برخلاف وردپرس که به طور خودکار آدرس ها را با www به بدون www انتقال می‌دهد، در سایت جوملا نیاز است به صورت دستی فایل  .htaccess ویرایش شود. بدین منظور یکی از دو کد زیر را باید در این فایل وارد نمود.

برای www:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.

RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]

برای بدون www  :

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} www.mizfa.com

RewriteRule (.*) http://mizfa.com/$1 [R=301,L]

لینک دهی داخلی به شکل اصولی

یکی از مسائل اساسی در سیستم های مدیریت محتوا به ویژه جوملا ایجاد شدن محتوای تکراری است که تاثیر منفی بر سئو سایت جوملا دارد و می‌تواند اثر بر روی پنالتی شدن سایت توسط گوگل را داشته باشد. برای رفع این مشکل لازم است حتما به شکل دقیقد و اصولی به آن محتوا لینک داخلی داده شود، بدان معنا که برای ایجاد لینک سازی داخلی حتما باید به آدرس دقیق سایت ( که با www یا بدون آن نوشته شده است) و یا / و پسوند (مثل .html) در دامنه آن دقت شود.

بهبود سرعت وب سایت

ما در این وب سایت بسیار درباره افزایش سرعت سایت بحث کردیم و مقالات بسیار کامل و جامعی انتشار دادیم، شما می‌توانید در قسمت آموزش Gtmetrix مقالات با این موضوعات را مطالعه نمایید. سیستم مدیریت محتوا جوملا را می‌توان با روش‌های لازمه موجود باعث بهبود سرعت بارگیری آن شد که ما در اینجا به شکل خیلی خلاصه به کمک سه روش زیر، شما را در این امر راهنمایی میکنیم:

10-1. تنظیمات کش سایت: مرورگر لازم است به مرورگر تفهیم شود که میخواهیم تا چه مدتی وب سایت ما را ذخیره کنند. بدین منظور لازم است  فایل .htaccess ویرایش و کدی مشابه کد زیر به آن افزوده شود. در غیر اینصورت یعنی زمانی که نخواهیم زمان مشخصی را برای مرورگر تعیین کنیم یا ذخیره نوع خاصی از محتوا مد نظرمان نباشد، میتوان از این کد صرف نظر کرد. https://mizfa.com/blog/leverage-browser-caching/

## EXPIRES CACHING ##

 

ExpiresActive On

ExpiresByType image/jpg "access 1 year"

ExpiresByType image/jpeg "access 1 year"

ExpiresByType image/gif "access 1 year"

ExpiresByType image/png "access 1 year"

ExpiresByType text/css "access 1 month"

ExpiresByType text/html "access 1 month"

ExpiresByType application/pdf "access 1 month"

ExpiresByType text/x-javascript "access 1 month"

ExpiresByType application/x-shockwave-flash "access 1 month"

ExpiresByType image/x-icon "access 1 year"

ExpiresDefault "access 1 month"

 

## EXPIRES CACHING ##

10-2. فعال کردن Gzip: یک روش بسیار عالی برای افزایش سرعت بارگیری سایت فعالسازی Gzip است. بدین منظور بایستی به تنظیمات اصلی جوملا در Global Configuration رفته و در قسمت سرور، این گزینه را فعال کنید. توجه داشته باشید که این گزینه زمانی کار خواهد کرد که mode_gzip سرور شما فعال باشد.

فعال سازی gzip در جوملا

10-3. بهینه سازی تصاویر: یکی از مهم‌ترین موارد در سئو جوملا و سرعت آن است، فارغ از اینکه از جوملا یا هر CMS دیگر استفاده می‌کنید، بهینه سازی تصاویر قبل از بارگذاری وبسایت یک امر بدیهی برای هر برنامه نویس وب است. برای فشرده سازی تصاویر خود می توان از نرم افزارهای مخصوص این کار همچون فتوشاپ و یا ابزارهایی همچون ابزار Google’s Page Speed tool  استفاده نمود. البته اگر دنبال ابزار سئو بیشتر هستید در لینک اشاره شده کلیک کنید.

راستی تمایل داری مثلا عکس‌هایی با حجم های بسیار بالا رو به راحتی بدون کاهش افت کیفیت، به حداقل حجم ممکنه برسونی؟آموزش کم کردن حجم عکس ها را از دست ندهید !

نصب XMap

به جرات می توانیم بگوییم XMap یکی از بهترین افزونه های سئو جوملا برای ایجاد نقشه سایت است که می توان در دو فرمت xml و html نقشه سایت را در آن ایجاد کرد. وارد XMap شده و یک نقشه سایت در آن ایجاد کنید، آیتم های منو را انتخاب و اولویت های آن ها را تنظیم کنید و سپس روی ذخیره و viola کلیک کنید. در نهایت تنها لازم است تا این نقشه سایت به ابزار وب مسترتولز گوگل معرفی شود. اگر روش کار را نمی‌دانید آموزش گوگل وبمستر را هم از دست ندهید.

افزونه های سئو وبسایت جوملا

بنابر تجربه می‌توان گفت با استفاده از جوملا 2.5 بدون استفاده از افزونه های غیر ضروری، سئو بسیار ساده‌تر است. با این حال، در صورتی که می‌خواهید کنترل بیشتری بر تنظیمات سئو خود داشته باشید، در اینجا دو مورد از افزونه های محبوب سئو جوملا را معرفی می‌کنیم:

افزونه Sh404sef که یک افزونه همه کاره سئو به شمار می رود و تنظیمات آن بسیار آسان است.

افزونه Artio JoomSEF – JoomSEF که شبیه به sh404SEF است اما به اندازه آن قدرتمند نبوده و تنظیمات آن کمی خسته کننده است، ولی نسخه رایگان آن نیز وجود دارد.

 

در پایان باید عرض کنیم که با رعایت نکات سئو بالا در ساختار جوملا، طی مراحلی باعث بهبود سئوی جوملا می‌شود ولی این همه ماجرا نمی‌باشد و اگر قصد دارید بیشتر درباره سئو بدانید پیشنهاد میکنم مقالات سئو سایت ما را مطالعه نمایید و همینطور می‌توانید از سرفصل‌های پست آموزش سئو در جهت افزایش رتبه سایت خود در نتایج گوگل استفاده کنید. و همیشه بدانید که باید به روز باشید که این امر به ویژه با در نظر گرفتن تغییرات اخیر الگوریتم و روحیه گوگل که در تلاش برای مقابله با سایت های بهینه سازی نشده است، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: