تگ هدینگ (heading Tag) چیست؟
نوشته شده توسط : عبادی


تگ‌ های هدینگ (heading) که با حرف H نمایش داده می‌شوند، نقش مهمی در سئوی سایت ایفا می‌کنند. اساساً تگ‌ های هدینگ جذابیت محتوای سایت را برای کاربران بالا برده و به درک بهتر محتوا توسط موتورهای جستجو -و البته کاربران- کمک می‌کنند. برای موفقیت سئوی سایت باید به تگ‌ های هدینگ به اندازه هر تگ دیگری اهمیت داده و از آن‌ها به طور صحیح استفاده کنید. تگ‌های هدینگ به ترتیب اهمیت از H1 تا H6 تقسیم‌بندی می‌شوند. به این صورت که مهم‌ترین تگ هدینگ و تگ عنوان اصلی مطلب است. تگ نیز کم‌اهمیت‌ترین تگ هدینگ و فرعی‌ترین آن‌ها را تعریف می‌کند.

تگ هدینگ (heading Tag) چیست؟

هدینگ ها همان عنوان‌هایی هستند که برای محتوایمان انتخاب می‌کنیم. H1 هدینگ اصلی یا عنوان اصلی صفحه است و بقیه هدینگ ها همگی عناوین فرعی‌تر هستند. با وجود این عنوان‌ها در صفحه هم کاربران و هم گوگل به ساختار اصلی صفحه و محتوای آن با جزئیات بیشتر پی خواهند برد. حتی شاید کاربری یکی از عنوان‌ها را انتخاب کرده و فقط به مطالعه همان قسمت از مطلب صفحه بپردازد. این در حالی است که بدون وجود هدینگ وی مجبور به مطالعه کل صفحه بود یا شاید از خیر آن نیز می‌گذشت. تگ‌های هدینگ از H1 تا H6 متغیر است و یک ساختار سلسله مراتبی را به صفحه شما می‌دهد. شناسایی عنوان با برچسب H1 به گوگل کمک می‌کند تا به سرعت بفهمد محتوا مربوط به چیست؛ در واقع عنوان اصلی صفحه را نشان می‌دهد.

 

چرا باید از تگ‌ های تیتر یا هدینگ در متن استفاده کنیم؟

همان طور که گفته شد، تگ‌های HTML با برجسته کردن مباحث مهم، ساختاربندی محتوا را برای کاربران و برای گوگل مشخص می‌کنند. پس گوگل متوجه می‌شود پاراگراف یا پاراگراف‌های زیر یک هدینگ به چه موضوعی اختصاص دارد و باید این محتوا را برای کدام عبارات سرچ شده نمایش دهد. هم‌چنین کاربران با دیدن یک هدینگ ممکن است آن را جذاب نبینند و ترجیح دهند که از آن گذشته و در عوض یک هدینگ دیگر که برایشان جذاب‌تر است را مطالعه کنند. به این ترتیب در وقت خود صرفه‌جویی خواهند کرد. اما معمولاً دلیل اصلی استفاده تگ‌های هدینگ در متن، کمک به سئو سایت است.

 

 

 

 

 

تأثیر مستقیم تگ‌ های تیتر بر سئو

کلماتی که در تگ‌های هدینگ به کار می‌روند به نوعی می‌توانند کلمات کلیدی صفحه به شمار روند؛ چراکه نشان دهنده مباحثی‌اند که شما در آن صفحه در مورد آن‌ها صحبت کرده‌اید. پس از همین رو در سئو سایت نقش مهمی خواهند داشت. اگر گوگل درک بهتری از ساختار صفحه داشته باشد، محتوای آن را با عبارات جستجوی بازدیدکنندگان در موتور جستجو در گوگل مطابقت می‌دهد. کمک به گوگل، کمک به خود شماست. رتبه سایت شما بهبود می‌یابد.

تأثیر تگ‌ های تیتر غیرمستقیم بر سئو

و اما تگ تیتر فواید غیرمستقیمی هم برای سئو سایت دارد. برچسب‌های HTML هدینگ تجربه بهتری برای خوانندگان شما ایجاد می‌کنند (UX) و به ایشان کمک می‌کنند تا آنچه را که به دنبالش هستند بیابند. با توجه به اهمیت زیادی که گوگل برای تجربه کاربری سایت قائل است، این امر می‌تواند به صفحات شما در رتبه بندی بهتر کمک کند. به علاوه، عناوین معنی‌دار و صادقانه خوانندگان را در صفحه نگه خواهد داشت (زمان ماندگاری بیشتر) و حتی شاید به صفحات دیگر سایتتان هم سری بزنند.

معرفی تگ h1 تا h6

ممکن است که تگ‌های هدینگ شما به H4، h5 و h6 گسترش یابد، اما ما فقط به بررسی سه هدینگ اول (H1 تا H3) می‌پردازیم زیرا این تگ‌ها دارای بیشترین ارزش SEO هستند. شما نمی‌توانید از تگ‌های هدینگ در هر کجای صفحه خود استفاده کنید و توقع داشته باشید که سئوی سایت ارتقا پیدا کند. هر تگ جایگاه خاص خود را در صفحه دارد. تگ H1 برای عنوان اصلی در صفحه استفاده می‌شود؛ بنابراین هر صفحه فقط یک H1 خواهد داشت. تگ H2 عناوین فرعی داخل صفحه را می‌سازد که می‌تواند بیشتر از یک عدد باشد. ممکن است هر کدام از این عناوین فرعی دارای زیرمجموعه‌ای باشند که آن‌ها را با هدینگ های 3 (H3) نشان می‌دهیم؛ بنابراین هر تگ H2 می‌تواند چند تگ H3 داشته باشد. تگ‌های H3 نیز می‌توانند زیرمجموعه‌ای داشته باشند که با H4 مشخص می‌شوند؛ یعنی هر تگ H3 نیز می‌تواند چند تگ H4 داشته باشد. به همین ترتیب تگ H4 زیرمجموعه‌هایی به نام تگ‌های H5 دارد و تگ H5 نیز زیرمجموعه‌هایی دارد که به آن‌ها تگ H6 گفته می‌شود.

اگر بخواهیم این ساختار را رسم کنیم به شکل زیر خواهد بود:

   H1

     H2

     H2

         H3

             H4

             H4

                  H5

                       H6

                       H6

 

تأثیر تگ‌های تیتر H1 تا H6 در سئو چیست؟

تگ‌های تیتر از دو جنبه برای سایت اهمیت زیادی دارند؛ یکی از دید کاربران سایت و دیگری از دید موتورهای جستجو و در رأس آن‌ها گوگل.

اثر هدینگ بر روی سئو سایت از دید کاربران

مخاطب سایت به دنبال پاسخ‌هایی است که نیازهای وی را رفع کند و دوست دارد هرچه سریع‌تر به این پاسخ‌ها دست پیدا کند. بدون خواندن تیتر یک پاراگراف، او نمی‌تواند درک کند که آن پاراگراف راجع به چه مطلبی است و اگر یک پاراگراف تیتر (هدینگ) نداشته باشد او مجبور است آن پاراگراف را با دقت بخواند تا متوجه شود در مورد چه چیزی است. کاربران این روزها وقت و حوصله این کارها را ندارند و بنابراین راه حل ساده‌تر این است که صفحه را ترک کنند. پس با استفاده از عنوان‌های H1 تا H6 به کاربران سایتتان کمک کنید تا زودتر به پاسخ سؤالاتشان برسند. در ضمن ناگفته نماند خیلی از متخصصین سئو بر این باورند که تنها تگ H1 تا H3 در سئوی سایت مؤثر است اما شما هرچه قدر که مطالب تفکیک‌شده‌تری داشته باشید و از تگ‌های هدینگ بهتر استفاده کنید، به ماندن بیشتر کاربر در سایت خود کمک کرده‌اید و این امر در سئوی سایت و تجربه کاربری آن بسیار مهم است (تأثیر غیرمستقیم).

اثر هدینگ بر روی سئو سایت از دید گوگل

گوگل نیز –همان طور که پیش‌تر گفته شد- با استفاده از کلماتی که در هدینگ های صفحه استفاده شده است به کلیدواژه‌های صفحه و موضوعاتی که در صفحه در مورد آن صحبت شده است پی برده و می‌تواند صفحه را در نتایج مرتبط نمایش دهد.

چگونه هدینگ ها (تیترها) را سئو کنیم؟

همان طور که محتوای صفحه را سئو می‌کنید، در استفاده از هدینگ های صفحه نیز باید قوانینی را به کار ببرید تا آن‌ها نیز مطابق با اصول سئو باشند.

به این منظور به نکات زیر توجه کنید:

استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ ها

اما می‌دانیم که بهتر است از کلمات کلیدی صفحه و در هدینگ ها استفاده شود. به علاوه، بهتر است کلماتی که در هدینگ استفاده شده در پاراگراف زیر هدینگ نیز به کار رود تا گوگل متوجه شود که این هدینگ مرتبط با مطلب زیر آن بوده و به درستی انتخاب شده است. به عبارت دیگر، ارتباط بین عناوین html و مطالب زیر آن ضروری است. در عین حال باید برای تگ هدینگ html از تنوع استفاده کنید. عناوین خود را با همان کلمات کلیدی ثابت پر نکنید.

تعداد هدینگ ها، تعداد کلمات هدینگ و پاراگراف زیر آن

هیچ قاعده اثبات شده‌ای برای طول تیترهای html وجود ندارد. هیچ قانون اثبات شده‌ای نیز برای تعداد بهینه عناوین html وجود ندارد. افزونه Yoast همواره تأکید دارد که برای هر 300 کلمه باید یک تگ هدینگ مشخص کرد. چراکه اگر یک متن یکدست و شلوغ جلوی دید کاربر قرار دهید خواندن آن صفحه در نظرش کاری بسیار سخت و دشوار می‌نماید و به احتمال زیاد آن صفحه را ترک خواهد کرد.

سایر نکات مربوط به استفاده از هدینگ

هنگام به روز رسانی محتوا، از به روز رسانی عنوان H1 و سایر برچسب‌های تیتر، H2، H3 غافل نشوید.

به هیچ وجه هدینگ ها را سفارشی نکنید. باید تگ‌های هدینگ را طبیعی نگه دارید. خوانایی برای محتوای با کیفیت بالا بسیار مهم است.

اگر محتوا اجازه سلسله مراتب را نمی‌دهد، به اجبار این کار را نکنید. شما می‌توانید بدون آن خوب هم عمل کنید.

همیشه برچسب‌های عنوان را منظم قرار دهید.

قسمت‌هایی که می‌توانید حذف کنید را پاک کنید. استفاده از آن‌ها ممکن است موجب سردرگمی کاربران و موتورهای جستجو شود.

از سبک (CSS) برای بازنویسی رفتارهای پیش فرض برای برچسب‌های عنوان استفاده کنید اما همیشه نظم و سطح را حفظ کنید.

نکات کاربردی در استفاده از تگ‌های هدینگ و تیترها

برای کارگذاری تگ‌های هدینگ و تیترها در متن و کدهای HTML باید قاعده مشخصی را رعایت کنید. البته اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کنید و حتی در نرم افزار word نیز امکان انجام خودکار این کار وجود دارد.
اما اگر قصد دارید برای این منظور از کدهای HTML استفاده کنید توجه به مثال‌های زیر کافی است:

آموزش استفاده صحیح از تگ‌های هدینگ H1 تا H6 در متن

 

 

تگ هدینگ (heading Tag) چیست؟

 

 

چرا باید از تگ‌های تیتر یا هدینگ در متن استفاده کنیم؟

 

 

تأثیر مستقیم بر سئو

 

 

تأثیر غیرمستقیم بر سئو

 

 

معرفی تگ h1 تا

 

h6

جمع بندی و نتیجه گیری نهایی : 

تگ‌های هدینگ h1 تا h6 در همه نوشته‌ها نظیر مقاله، پایان نامه و دیگر نوشته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین یادگیری آن‌ها امری بسیار ضروری است. باید از آن‌ها در راستای بهبود جایگاه سایت خود استفاده کنید. تمام صفحاتتان باید شامل تگ‌های هدینگ به خصوص h1 تا h3 باشند. این کار برای سئوی سایت بسیار مفید است. در غیر این صورت و در صورت انتشار یک متن یک دست و بدون داشتن عبارت‌های برجسته‌تر و درشت‌تری که نشان دهنده تیتر مطالب زیرین باشد، نباید انتظار نرخ ماندگاری بالای کاربران در سایت را داشته باشید.
 

 





:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: