سوشیال سیگنال (Social signal) چیست؟
نوشته شده توسط : عبادی

سوشیال سیگنال (Social signal) چیست؟

شبکه های اجتماعی اکنون بیش از یک کانال پیام رسانی اهمیت دارند. آن ها می توانند به طور غیرمستقیم بر سئو سایت ها تأثیر بگذارند. هر حرکتی که در شبکه های اجتماعی صورت بگیرد، یک سیگنال و یک نشانه است. تمام لایک کردن های افراد، کامنت گذاشتن های شان، به اشتراک گذاشتن ها، پین کردن ها، ریتوییت کردن ها و … همگی سوشیال سیگنال محسوب می شوند. این فعالیت ها در شبکه های اجتماعی به رتبه بندی جستجوی ارگانیک یک صفحه از سایت کمک می کنند و در حقیقت یکی از فاکتورهای گوگل هستند که به صورت غیر مستقیم به رتبه بندی سایت ها کمک می کند.

 

 

چرا سوشیال سیگنال ها در رتبه بندی موتور های جستجو مهم هستند؟

موتورهای جستجو ( گوگل ) تمام تلاش خود را می کنند تا رضایت کاربران شان را جلب کنند. در همین راستا هر موردی که رضایت کاربران را در پی داشته باشد در الگوریتم های گوگل قرار می گیرد. در گذشته بک لینک ها در رتبه بندی بسیار تاثیر داشتند ولی با گذشت زمان رفته رفته از اهمیت بک لینک ها کم شد. یکی از مواردی که اخیرا در رتبه بندی های جستجو به صورت غیر مسقیم تاثیر دارد فعالیت در شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال سیگنال ها هستند.

سوشیال سیگنال چه ارتباطی با سئو دارد؟

هدف اصلی یک موتور جستجو ، ارائه محتوای مناسب و باکیفیت به کاربران است. موتورهای جستجو با توجه به تعداد دفعات مشاهده یک URL از سایت، می توانند کیفیت آن را ارزیابی کنند و با توجه به اشتراک گذاری بیشتر یک URL در شبکه های اجتماعی، سیگنال های اجتماعی را تشخیص دهند و بر اساس این سیگنال ها، به رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو بپردازند.  افزایش سیگنال های اجتماعی حاکی از اقتدار دامنه و نشان دادن کیفیت یک URL است. هنگامی که تعداد زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی، صفحه ای را به اشتراک می گذارند و آن را لایک می کنند، نشان می دهد که محتوای این صفحه جذاب، کاربردی و مفید است.

 

آیا سیگنال های اجتماعی یک عامل رتبه بندیخوب هستند ؟

اول از همه، گوگل می گوید سیگنال های اجتماعی عامل رتبه بندی مستقیم نمی باشند . البته این بدان معنا نخواهد بود که سیگنال های اجتماعی به صورت غیرمستقیم به سئو کمک نمی کنند! این بدان معنی است که سیگنال های اجتماعی به طور مستقیم رتبه شما را در Google تقویت نمی کنند. 
Danny Sullivan در مقاله ای تأیید کرد که پیوندهای به اشتراک گذاشته شده در Facebook و Twitter به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می شوند. در سال 2010 پس از انتشار این مقاله، مت کاتس رئیس سابق تیم وب ضد اسپم گوگل، تأیید کرد که گوگل از پیوندهایی که در فیس بوک و توییتر وجود دارد به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کند. فیلم این گفته در لینک زیر قابل مشاهده است:
لینک منبعhttps://www.searchenginejournal.com/social-media-seo/196185/
در سال 2014، مت کاتس در ویدئویی دیگر گفت که گوگل با صفحات فیس بوک و توییتر مانند هر صفحه وب دیگری رفتار می کند و این صفحات را به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر نمی گیرد. فیلم این گفته در لینک زیر قابل مشاهده است:
لینک منبع : https://www.searchenginejournal.com/social-media-seo/196185/
در سال 2016، از Gary Illyes تحلیلگر گوگل سوال شد که آیا گوگل سیگنال های اجتماعی را به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر می گیرد؟ وی ویدئوی مت کاتس را ریتوییت کرد و گفت خیر.
با توجه به صحبت های بالا می توان نتیجه گرفت رسانه های اجتماعی عامل رتبه بندی مستقیم نیستند. اما این به معنای آن نیست که سیگنال های اجتماعی در رتبه بندی ها تاثیرگذار نیستند. همبستگی میان سیگنال های اجتماعی و رتبه بندی صفحات زیاد هست. ما می دانیم که لینک ها ( پیوندها) یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل هستند. Google گفته است که اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی به عنوان لینک های فالو حساب نمی شود. اما به احتمال زیاد این لینک های نوفالو در ایجاد همبستگی موثر هستند. اگر محتوای خوبی ایجاد کنید، به احتمال زیاد در شبکه های اجتماعی محبوب خواهد بود، و مردم احتمالا آن را لایک می کنند و آن را به اشتراک می گذارند - این باعث افزایش و بهبود رتبه شما می شود. بنابراین جای تعجب است که سایت های دارای رتبه های بالا تعداد زیادی سیگنال اجتماعی دارند؟ این موضوع منطقی است، اما این بدان معنی نیست که این یک عامل رتبه بندی مستقیم است.

سوشیال سیگنال ها تاثیرهای مستقیم و غیرمستقیم بر روی سئو سایت شما دارند.

تاثیرات مستقیم سوشیال سیگنال ها از موارد زیر حاصل می شوند:

1.    تعداد افرادی که پست های شما را در فیس بوک لایک می کنند.
2.    تعداد دفعاتی که پست شما در فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود.
3.    تعداد افرادی که شما را در توییتر فالو می کنند.
4.    تعداد دفعاتی که نام برند شما و یا لینک سایت شما در توییتر، توییت می شود.
5.    تعداد +۱ هایی که در گوگل پلاس دریافت می کنید.
و …

تاثیرات غیرمستقیم سیگنال های شبکه های اجتماعی نیز از موارد زیر حاصل می شود:

1.    افزایش تعداد بک لینک ها (که منجر به افزایش Brand Awareness یا آگاهی از برند می شود)
2.   کاهش Bounce Rate نرخ پرش
3.   افزایش Time On Site زمان حضور در صفحه 
4.   افزایشReturning Visitors  بازدیدکننده های بازگشتی

تمامی این موارد در کنار هم سبب می شود که رتبه سایت شما در صفحه SERP گوگل افزایش پیدا کند.

 

راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال و بهبود رتبه سایت : 

1.    اکانت شبکه های اجتماعی خود را بسازید.
2.    به صورت منظم و روزانه در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و پست بگذارید.
3.    فالوورهای مفید زیادی جذب کنید.
4.    از تصاویر استفاده کنید : تصاویر، میزان تعامل را برای انواع شبکه های اجتماعی تا حد زیادی افزایش می دهند.
5.    گوش دهید: آنچه مردم در مورد برند شما می گویند را بشنوید و به شیوه ای سازنده و مثبت به نقد آن ها پاسخ دهید.
6.    مانیتور و ارزیابی کنید : ابزارهای رایگان زیادی در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید اشتراگ گذاری ها، لایک ها و کامنت ها را ردیابی و بررسی کنید.
7.    مسابقه و جایزه تعیین کنید تا کاربران را به برند خود بیشتر علاقه مند کنید.
8.    کاربران را برای اشتراک گذاری مطالب و لینک شما در شبکه های اجتماعی دعوت و ترغیب کنید. 
9.    دکمه های اشتراک گذاری را در سایت خود قرار بدهید.
10.    برای اشتراک گذاری پست خود، جایزه تعیین کنید.
11.    کمپین های جذب سوشیال سیگنال راه اندازی کنید. (گیمیفیکیشن)

سوشیال سیگنال هم همانند سئو ، دو جنبه داخلی (On-Site) و خارجی (Off-Site) دارند :

راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال داخلی  (On-Site)

راهکارهای On-Site افزایش سوشیال سیگنال به عوامل داخلی وب سایت بستگی دارند، مانند :

1.    قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری در وب سایت (اشتراک در فیسبوک، اشتراک در گوگل پلاس و...)
2.    قرار دادن دکمه های CTA در وب سایت (فالو کردن در توییتر، لایک کردن در فیسبوک و...)

راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال خارجی  (Off-Site)

راهکارهای Off-Site افزایش سوشیال سیگنال همگی بستگی به عواملی خارج از وب سایت شما دارند، مانند :

1.    ایجاد صفحه در فیسبوک
2.    ایجاد صفحه در توییتر
3.    ایجاد صفحه شرکتی در لینکدین 
4.    ساخت اکانت پینترست
5.    ساخت اکانت یوتیوب
6.    سایر پلتفرم های سوشیال مدیا

بهترین شبکه های اجتماعی برای دریافت سوشیال سیگنال کدام می باشند ؟

فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، پینترست و لینکدین

 

 

 

شبکه های اجتماعی تان را در جهت سئو، بهینه کنید :

اگر می خواهید از شبکه های اجتماعی تان برای بهبود سئو سایتتان بهره کافی ببرید ، باید حضورتان در این مکان ها را بهینه کنید و تلاش کنید تا بیشتر در آن دیده شوید. چگونگی انجام این کار در ادامه توضیح داده شده :
یک : پروفایل های شبکه های اجتماعی خود را بهینه کنید.
برای اینکه برند شما در شبکه های اجتماعی بهتر شناخته شود، نیاز هست که پروفایل شما در رسانه های مختلف بهینه شده باشد و کاملا مرتبط با کسب و کار شما باشد. قرار دادن لینک وب سایت، خبرنامه ایمیل و موارد این چنینی را فراموش نکنید.
دو : به صورت منظم در شبکه های اجتماعی پست منتشر کنید.
برنامه زمانی مناسبی برای انتشار مطلب در هر یک از شبکه های اجتماعی تهیه کنید. به طور مثال در توییتر می توانید چندین پست در طول یک روز منتشر کنید اما این کار در شبکه اجتماعی لینکدین چندان پسندیده نیست و انتشار روزانه یک پست کفایت می کند. 
سه : به روز رسانی های اجتماعی خود را بهبود ببخشید. 
اگر می خواهید پست های منتشر شده شما در شبکه های اجتماعی فراگیر شود و بیشتر به اشتراک گذاشته بشود، آن ها را بهینه حتما بهینه کنید . یعنی از عناوین ویروسی و جذاب، تصاویر چشم نواز، هشتگ های پر کاربرد و... استفاده کنید. مطلبی را منتشر کنید که پاسخگوی نیاز کاربران باشد. با استفاده از ابزارهای مختلف بررسی کنید که کاربران دنبال چه هستند. به طور مثال می توانید از ابزار خوب Buzzsumo استفاده کنید. 
هشتگ ها همان کلمات کلیدی هستند که به شما کمک می کنند تا محتوای خود را طبقه بندی کنید و به کاربران شبکه های اجتماعی کمک می کنید تا محتوای موردنظرشان را بهتر پیدا کنند. هنگام استفاده از هشتگ ها، دقت کنید که در شبکه های اجتماعی مختلف، باید به شیوه ای متفاوت عمل کنید مثلا استفاده از هشتگ در اینستاگرام رایج تر هست و در حقیقت هشتگ ها در همه جای اینستاگرام حضور دارند، در حالی که در فیس بوک به این صورت نیست و شما باید با دقت بیشتری از هشتگ ها استفاده کنید. 
چهار : محتوای وب سایت خود را برای به اشتراک گذاری اجتماعی بهینه کنید.
می توانید برای ترغیب بازدیدکنندگان سایت تان به اشتراک گذاری مطالب تان، برخی از بهینه سازی ها در داخل سایت انجام دهید. محتوای باکیفیت بالا ایجاد کنید تا کاربران ترغیب شوند مطلب شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. از تیتر ها و تصاویر جذاب و مرتبط استفاده کنید. این کار باعث افزایش تعامل کاربران با شما می شود و آن ها را به اشتراک گذاری مطلب ترغیب می کند. 
پنج : درگیری کاربران را بیشتر کنید. 
پاسخ به نظرات کاربران در زیر پست های منتشر شده در شبکه های اجتماعی باعث این می شود تا شما فعال و پویا به نظر برسید و این کار از نظر کاربران ارزشمند می باشند و به سایت شما جذب می شوند 
 

 





:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: