چند مرحله از استراتژی سئو
نوشته شده توسط : عبادی

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو سایت (که با عنوان های رویکرد سئو و استراتژی بهینه سازی سایت نیز شناخته می شود) پروسه ای از برنامه ریزی، تشریح و پیاده سازی مراحل طراحی شده ای است که منجر به ارتقا رتبه بندی وب سایت موردنظر در نتایج گوگل می شود.

به زبان دیگر، استراتژی های سئو همان اصولی هستند که از آن ها پیروی می کنید تا ترافیک ارگانیک بیشتری برای وب سایت خود به دست بیاورید.

حالا این استراتژی می تواند برای وب سایت خود شما باید که به تازگی آن را راه اندازی کرده اید یا اینکه می تواند برای شخص دیگری باشد که مسئولیت بهینه سازی سایتش را بر عهده گرفته اید؛ در هر حال شما باید طبق یک اصول خاص به پیش بروید تا بتوانید به رنک های برتر برسید و این روند را همواره ادامه بدهید.

بر همین اساس، 9 مرحله کلی برای تدوین استراتژی سئو می توان در نظر گرفت که شامل موارد زیر است:

مرحله 1: تهیه یک لیست از کلمات کلیدی

مرحله 2: آنالیز صفحه اول گوگل

مرحله 3: تولید چیزی خاص یا متفاوت

مرحله 4: یک قلاب اضافه کنید!

مرحله 5: بهینه سازی داخلی سایت

مرحله 6: بهینه سازی برای هدف جستجو

مرحله 7: کاری کنید محتوای شما فوق العاده به نظر برسد

مرحله 8: ساخت لینک برای صفحات سایت

مرحله 9: ارتقا و بروز رسانی محتوا

هیچ زمان نمی توان گفت که عملیات سئو سایت را می توان در یک بازه زمانی مشخص به نتیجه رساند. شما باید طبق یکسری مراحل که تشکیل دهنده استراتژی شما هستند، فعالیت کنید و نکته مهم دیگر اینکه تمامی این مراحل با یکدیگر در تعامل می باشند.

مرحله 1: تهیه یک لیست از کلمات کلیدی

تقریبا همه چیز در روند سئو، به کلمات کلیدی وابسته است. حال فکر می کنید اولین مرحله در روند یک استراتژی حرفه ای چیست؟ تحقیق کلمات کلیدی.

از روش های زیادی می توان تحقیق کلمات کلیدی را انجام داد؛ یکی از ساده ترین و مرسوم ترین آن ها استفاده از Google Suggestion است که از طریق آن می توان به عباراتی دست یافت که مردم ما بیشتر از هرچیزی با استفاده از آن ها در گوگل جستجو می کنند. تنها کافی است که عبارت کلیدی وب سایت مورد نظر را در گوگل جستجو کنید و مشاهده خواهید کرد که گوگل پیشنهاداتش را به شما ارائه می کند.

برخی از افراد، خیلی ساده به این روش نگاه می کنند و حتی آن را بی اثر می دانند؛ در صورتی که اینطور نیست و این تکنیک را می توان یکی از بهترین روش ها برای تحقیق کلمات کلیدی دانست؛ چراکه عبارات پیشنهادی، مستقیما از خود گوگل آمده اند. اگر کسی پیشنهادات گوگل را رد کرد، بدانید به کلی نمی داند که استراتژی سئو چیست و چطور می توان یک نمونه عالی آن را تنظیم کرد.

پیشنهاد می کنم که در پروسه تحقیق کلمات کلیدی وب سایت خود، کلمات کلیدی طولانی یا همان long-tail keywords را در اولویت خود قرار دهید. به این دلیل که رنک گرفتن برای آن ها ساده تر است و همین ویژگی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید یک پایه قوی برای سایت ایجاد کنید.

به طور کلی، هر کلمه کلیدی که رقابت کمتری داشته باشد، رنک گرفتن برای آن ساده تر خواهد بود.

پس این فرصت را از دست ندهید. البته نباید از عبارات کلیدی اصلی که هدف اصلی شما در استراتژی بهینه سازی سایت باید باشند، فراموش کنید.

پس، اولین قدمی که در تدوین استراتژی بهینه سازی سایت باید انجام دهید، تحقیق کلمات کلیدی است که باید با کلمات کلیدی طولانی شروع شود؛ برای پیاده سازی این پروسه، علاوه بر گوگل، می توانید از ابزارهای رایگانی که در این زمینه وجود دارند، استفاده کنید.

 

مرحله 2: آنالیز صفحه اول گوگل از طریق بررسی رقبا

خب، تا اینجای کار چیدمان استراتژی بهینه سازی سایت، شما کلمات کلیدی هدفتان را پیدا کرده اید. حالا باید ببینیم که چه اقداماتی برای این عبارات کلیدی از سمت رقبای انجام شده است.

یکی از کلماتی که مدنظر دارید را از لیست انتخاب کرده و در گوگل سرچ کنید. در این مرحله باید از تجربه و هوش خود استفاده کنید. بررسی کنید که استراتژی وب سایت هایی که برای آن عبارت کلیدی در صفحه اول هستند، به چه صورت است. مثلا عنوان های آن ها را بررسی کنید تا متوجه شوید از چه دستورالعملی باید در روند کاری خود استفاده کنید.

مرحله 3: تولید چیزی خاص یا متفاوت

در مرحله سوم استراتژی، نوبت آن است که باکیفیت ترین محتوایی که می توانید را تولید کنید. وقتی صحبت از محتوای سئو شده می شود، دو گزینه پیش روی شما وجود دارد:

  • شما می توانید محتوایی متفاوت ایجاد کنید
  • شما می توانید محتوایی بهتر نشر دهید

بهتر است هر دو فاکتور “تفاوت” و “برتری” را مورد بررسی قرار دهیم…

تفاوت

در تدوین استراتژی بهینه سازی سایت، بعد از آنکه صفحه اول گوگل را بررسی کردید، حتما می خواهید محتوایی تولید کنید که بسیار بهتر از آن محتواهایی باشد که در صفحه اول حضور دارند. درست است؟

این کار خیلی خوبی است اما بعضی وقت ها بهتر است که به جای تولید محتوای بهتر، محتوایی تولید کنید که به طور کلی از دستورالعمل لینک های صفحه اول، پیروی نکند و کاملا متفاوت باشد.

چرا؟

این ترفند به محتوای شما کمک می کند تا در میان وب سایت های مختلف، خودنمایی کند و این خودنمایی کردن، سبب می شود تا نرخ کلیک، بازدید، نرخ تبدیل، رتبه بندی و … ارتقا پیدا کنند.

 

به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید که یک مقاله در مورد بهینه سازی سایت برای تلفن همراه بسازید و منتشر کنید؛ اگر صفحه اول گوگل را بررسی می کنید، می بینید که همه لینک هایی که حضور دارند، از یک دستورالعمل پیروی کرده اند و هیچکدام از آن ها خودنمایی نمی کند.

حالا فرض کنید که یک وب سایت بیاید و عنوانی مثل “100 تکنیک اسرارآمیز بهینه سازی سایت برای موبایل” را برای مقاله خود قرار دهد. شاید مفهوم این عنوان با عقل جور درنیاید؛ اما به قدری می تواند در افزایش ورودی شما تاثیر داشته باشد که تعجب خواهید کرد. متفاوت بودن فاکتوری است که در بیشتر استراتژی های سئو سایت قدرتمند پروژه های بزرگ، دیده می شود. پس شما هم سعی کنید در فاکتورهای مختلف استراتژی خود، متفاوت بودن را در نظر داشته باشید.

برتری

اگر متفاوت بودن باب میل شما نیست، باید گزینه دوم را در استراتژی بهینه سازی سایت پیاده سازی کنید. یعنی باید محتوایی تولید و منتشر کنید که از نظر اطلاعاتی که ارائه می دهد، اصلا قابل قیاس با لینک های صفحه اول نباشد.

به عنوان مثال اگر می خواهید بهترین گوشی های هوشمند سال جاری را معرفی کنید، باید تک به تک آن ها را از همه نظر تحلیل و بررسی کرده و نتیجه این کار را به بهترین شکل ممکن، به مخاطبین ارائه دهید. این در صورتی است که استراتژی دیگر رقبای شما، ارائه خلاصه ای از اطلاعات در مورد این گوشی های هوشمند باشد.

مرحله 4: با رعایت اصول، بک لینک بسازید

چه بخواهید چه نخواهید، برای بهبود رنک سایت در نتایج جستجو، نیاز مبرم به ساخت بک لینک وجود دارد. در حقیقت، مراجع معتبری مثل ماز، هنوز هم بک لینک را قوی ترین عامل برای افزایش رتبه در گوگل می دانند.

پس، بک لینک ها یکی از فاکتورهای رتبه بندی به شمار می روند.

مسئله اصلی این است که چگونه باید بک لینک سازی را شروع کنیم که مشکلی برای استراتژی سایت ما به وجود نیاید؟

بک لینک ها را باید به گونه ای بسازید که نه تنها گوگل، بلکه کاربران هم نتوانند تشخیص دهند که آن لینک ها توسط شما ساخته شده اند. به همین جهت باید بک لینک های مرتبط، نامرتبط، فالو، نوفالو، باکیفیت و بی کیفیت بسازید. استراتژی ای که از این روش بهره ببرد، بدون شک جزو بهترین استراتژی های سئو خواهد بود.

علت توصیه ای که در بالا کردیم، کاملا واضح است؛ ببینید هدف اصلی از بک لینک ها این است که گوگل متوجه شود که وب سایت موردنظر آنقدر ارزشمند است که دیگر وب سایت ها تصمیم گرفته اند به آن لینک بدهند؛ این یعنی چی؟ یعنی قرار نیست گوگل متوجه شود لینک هایی که به وب سایت شما داده شده اند، ساختگی می باشند. به همین دلیل تدوین استراتژی سئو باید به گونه باشد که تنوع قالب بک لینک ها از نظر ساخت، به خوبی رعایت شود.

نکته مهم: دقت داشته باشید که وب سایت هایی که به تازگی راه اندازی شده اند، حداقل باید 3 ماه از انتشار اولین محتوای آن ها گذشته باشد و رتبه ای در SERPs گرفته باشند تا بتوانند کار ساخت بک لینک را شروع کنند.

 

مرحله 5: بهینه سازی برای سئو داخلی

 

این مرحله بیشتر در مورد این است که محتوای سایت خود را برای سئو، بهینه سازی کنید. نکات، مفاهیم و تکنیک های سئو داخلی آنقدر زیاد است که نمی توان در بخش کوچکی از یک مقاله چیدمان استراتژی سئو همه آن ها را بررسی کرد. به همین دلیل، تمرکزمان در این بخش را محدود به سئو محتوا می کنیم.

در این مرحله از تدوین استراتژی که مختص سئو محتواست، قرار نیست به چگونگی چگالی کلمات کلیدی بپردازیم؛ اکثر شما می دانید که چطور باید از کلمات کلیدی در متن محتوا استفاده کنید؛ یا اگر هم نمی دانید، با یک جستجوی ساده می توانید یاد بگیرید.

خلاصه اینکه در این بخش شما باید به سیستم لینک سازی داخلی خود بپردازید. هنوز که هنوزه لینک سازی داخلی یکی از بخش های مهم سئو سایت بوده و بر روی بهبود آن موثر است. البته در صورتی که دقت و تمرکز فراوانی در این زمینه به خرج دهید.

ببینید فلسفه لینک سازی داخلی این است که شما از صفحاتی که اعتبار و رنک بالاتری دارند، به دیگر صفحات خود لینک بدهید تا آن ها نیز به کمک صفحات رنک بالای شما، بهبود رتبه داشته باشند (البته این فلسفه کلی است و باید بدانید که دلایل زیادی برای انجام لینک سازی داخلی غیز از انتقال اعتبار وجود دارد).

برای انجام این کار، به حساب سرچ کنسول سایت موردنظر خود بروید، برترین صفحاتی که از نظر ورودی و رنک وجود دارند را انتخاب کنید؛ بهتر است همیشه یک لیست از این صفحات داشته باشید و آن را بروز کنید. سپس، باید بررسی کنید که کدام صفحات مدنظر شما هستند که می خواهید بهبود رتبه داشته باشند. سرانجام، از صفحات با رنک بالاتر، به صفحاتی که رنک پایین تری دارند، لینک می دهید.

انجام لینک دهی بین دو صفحه بسیار ساده است؛ اما مهم این است که چه صفحاتی برای لینک دادن انتخاب شده اند.

مرحله 6: بهینه سازی برای هدف جستجوی کاربر

قطعا می دانید که محتوای یک صفحه باید تطابق بالایی با آنچه که کاربر می خواهد داشته باشد. اما ما می خواهیم از جنبه ای متفاوت به موضوع هدف جستجوی کاربر نگاه کنیم. فرض کنید که یک کاربر در گوگل عبارت کلیدی “افزایش بازدید گوگل” را جستجو می کند؛ ما در نیوسئو مقاله ای در این زمینه تولید و منتشر کردیم؛ اما این محتوا در ماه های ابتدایی کار خود نتوانست در بین 5 رتبه برتر صفحه اول قرار بگیرد؛ می توانید حدس بزنید که دلیلش چه چیزی بود؟

 

شاید فکر کنید که محتوایی که تولید کرده بودیم کیفیت خوبی نداشت یا اینکه در روند بهینه سازی آن مشکل داشتیم؛ اما اصلا اینطور نبود. ما یک محتوای جامع و مفید در زمینه اصول سئو تولید کردیم و به کاربران توضیح دادیم که چطور می توانند با استفاده از این اصول به رنک یک برسند.

با این حال، در بین رنک های برتر نبودیم؛ اما بعد از بررسی و تحلیل هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که کاربرانی که عبارت کلیدی افزایش بازدید گوگل را جستجو می کنند، به دنبال مطالعه مفاهیم و اصول نیستند! آن ها می خواهند سریعا تکنیک هایی را مشاهده کنند که این تکنیک ها تاثیر مستقیمی در افزایش بازدید سایت آن ها داشته باشد. به همین دلیل، متن محتوا را دوباره نوشتیم و آن را بروز رسانی کردیم. بعد از مدت کوتاهی شاهد افزایش رتبه بسیار خوبی برای آن محتوا بودیم. چرا؟ چون توانستیم میزان تطابق محتوا با هدف جستجوی کاربر را به حداکثر برسانیم.

گوگل اهمیت بسیار بالایی برای این قضیه در نظر می گیرد و آن دسته از وب سایت هایی که نتوانند مطابق با هدف جستجو عمل کنند را به هیچ وجه در بین ده لینک صفحه اول قرار نمی دهد. پس، سعی کنید نگاه خود به هدف جستجوی کاربر را شبیه این مثالی که زدیم کنید تا بهترین استراتژی برای شما به صورت خود به خود شکل گیرد.

دقت داشته باشید اگر در تدوین استراتژی سئو جایگاهی برای هدف جستجو در نظر گرفته نشود، آن استراتژی عملا به هیچ دردی نخواهد خورد!

مرحله 7: کاری کنید محتوای شما فوق العاده به نظر برسد

به طور کلی، ظاهر و طراحی محتوا شاید کم ارزش ترین بخش روند تولید و بازاریابی محتوا باشد.

اما به هیچ عنوان به این معنی نیست که شما به طور کلی بیخیال طراحی و ظاهر محتوای سایتتان شوید.

چه فایده ای دارد که محتوای بسیار فوق العاده ای تولید و منتشر کنید، اما ظاهرش به گونه ای باشد که هیچ کاربری نتواند حتی یک دقیقه به آن به طور کلی نگاه بکند؟

مطمئن باشید که با این کار، بخش اعطمی از استراتژی خود را نابود ساخته اید. دقیقا به همین دلایل، وب سایت های برتر، هزینه های زیادی برای ظاهر و طراحی وب سایت خود می کنند. حتی در برخی موارد، محتواهای بی کیفیتی که اطلاعات مفیدی ارائه نمی کردند، با داشتن طراحی جالب و جذاب، توانسته اند کاربران زیادی را جذب کنند.

مرحله 8: ساخت لینک برای صفحات سایت

اکنون زمان آن رسیده است که فعالانه برای محتوایی که تولید کرده اید، لینک بسازید. به صورت دقیقتر، در این بخش از استراتژی سئو ما قرار است 3 متد از هزاران روشی که برای ساخت بک لینک وجود دارد را برای ساخت بک لینک به شما عزیزان ارائه کنیم.

درخواست ثبت لینک

شما می توانید از طریق ارسال ایمیل یا پل های ارتباطی که برخی از سایت های در سایتشان قرار می دهند، با آن ها تماس بگیرید و از آن ها به صورت خیلی حرفه ای درخواست کنید که به صفحه خاصی از وب سایت شما لینک بدهند.

در نظر داشته باشید که بیان این مطلب باید به گونه ای باشد که طرف مقابل تصور کند که با برندی حرفه ای روبروست و اگر لینکی به سایت شما بدهد، در واقع به چیزی با ارزش و مفید لینک داده است. به زبان دیگر شما باید خودتان را خیلی خاص جلوه دهید.

تحلیل بک لینک های رقبا

این روش یکی از رایج ترین هاست و اگر به درستی و با دقت فراوان انجام شود، می تواند یکی از موثرترین ها هم باشد. در این متد شما با استفاده از ابزارهایی که در گوگل وجود دارد، بک لینک های بهترین سایت هایی که برای عبارت کلیدی هدفتان رنک گرفته اند را شناسایی کرده و دقیقا شروع به ساخت همان بک لینک ها می کنید.

ابزار Backlink Checker ارائه شده توسط Ahrefs می تواند گزینه خوبی برای شروع کار باشد.

ثبت رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش های ساخت بک لینک می باشد؛ اما اگر کسب و کاری دارید که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و هنوز به درآمد بالایی نرسیده است، ممکن است هزینه هایش برای شما کمی سنگین باشد.

رپورتاژ آگهی متن تبلیغاتی است که شما خودتان آن را تولید کرده و در آن معمولا 3 لینک قرار از وب سایت خود قرار می دهید؛ سپس به یک وب سایت با رنک و اعتبار بالا پیشنهاد می کنید تا در ازای دریافت مبلغی، این پست تبلیغاتی را در بین صفحاتی منتشر کند.

تولید و نشر رپورتاژ آگهی اصول خود خود را دارد که حتما باید رعایت شوند؛ در غیر این صورت نه تنها کمکی به شما و سایتتان نمی کند، بلکه ممکن است در نهایت باعث جریمه شدن سایتتان بشود.

مرحله 9: ارتقا و بروز رسانی محتوا

در حال حاضر، بروز رسانی محتوا نقش بسیار کلیدی در بهبود رنک سایت را دارا می باشد .

در نتیجه و در اخر ، شما از همان زمانی که تولید محتوای سایت خود را شروع کرده اید باید به این فکرافتاده باشید که قرار است این محتوا بعدا بروز شود. پس باید متن آن را به گونه ای تولید کنید که مشکلی در روند کاری آینده شما به وجود نیاید.

خیلی جالب است که در نظر داشته باشید که کمتر کسی به اهمیت بروز رسانی محتوا در بین متخصصین سئو پی برده است. در نتیجه، شما می توانید با قرار دادن آن در استراتژی سئو خود، به بهترین شکل ممکن، افزایش رتبه داشته باشید. البته دقت داشته باشید که در روند بروز رسانی محتوا به هیچ وجه نباید زیاده روی کرد.

همچنین صفحاتی که شما برای بروز رسانی انتخاب می کنید، باید بر اساس اصول انتخاب شده و طی مدت زمان مشخصی تغییر کنند. تنها در این صورت است که بروز رسانی محتواهایی که در سایت وجود دارند، می تواند به بهبود رنک کلی سایت کمک کند. در برخی موارد، آن دسته از وب سایت هایی که در بروز رسانی محتواهایشان زیاده روی کرده اند، با افت رتبه هم مواجه شده بودند.





:: بازدید از این مطلب : 2507
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: