چگونه توضیحات متا خوب بنویسیم
نوشته شده توسط : عبادی

توضیحات متا یک قطعه متن است که کارهای مناسبی در جها بهبود سئو سایت شما می تواند انجام دهد. تعداد کارکترهای توضیحات متا یا همان meta description حدودا باید 155 کلمه باشد. نکته مهمی در مورد نحوه نوشتن توضیحات متا صفحات سایت خود باید به آن توجه بالایی داشته باشید، این است که این قطعه متن، باید به بهترین شکل ممکن، خلاصه محتوای صفحه مورد نظر را به کاربر نشان بدهد.

توضیحات متا در تگ در HTML می باشد. موتورهای جستجو توضیحات متا را در صفحات نتایج جستجو خود به نمایش در می آورند؛ علی الخصوص زمانی که عبارت جستجو شده توسط کاربر در متن متا دیسکریپشن وجود داشته باشد. بنابراین بهینه سازی توضیحات متا یکی از فاکتورهای بسیار مهم و ضروری در زمینه سئو داخلی سایت شما است.

نقش توضیحات متا دقیقا چیست؟

Meta description یک تگ HTML می باشد که در کد HTML ظاهری مثل زیر دارد:

هدف کلی متا دیسکریپشن این است که افراد را ترغیب کند تا بر لینک صفحه سایت شما کلیک کنند. به زبانی دیگر، توضیحات متا یکی از عوامل اصلی هستند که نرخ کلیک را ایجاد می کنند و کلیک های کاربران موتورهای جستجو را به سایت شما اختصاص می دهند.

بر اساس گفته های موتورهای جستجو، توضیحات متا به طور مستقیم به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته نمی شود و تاثیری در رتبه سایت شما نخواهد داشت. گوگل نیز در الگوریتم رتبه بندی صفحات سایت خود، meta description را به عنوان یک فاکتور رنکینگ نمی شناسد.

اما نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید، این است که شما با استفاده از توضیحات متا در سایت خود، می تواند به شکل غیر مستقیم بر روند سئو سایت خود تاثیر بگذارید. همانطور که گفته شد، توضیحات متا، نرخ کلیک سایت شما را افزایش می دهد. نرخ کلیک یکی از شاخصه های بسیار مهم در زمینه بهینه سازی سایت است که گوگل از آن برای رتبه بندی صفحات سایت های مختلف نهایت استفاده را می کند.

در نتیجه، شما می توانید با به کارگیری نکات و اصول نحوه نوشتن توضیحات متا، نرخ کلیک یا CTR را بهبود داده و بخ سبب آن، افزایش رتبه سایت خوبی داشته باشید. به هر حال هنگامی که کاربران بیشتری بر لینک سایت شما کلیک کنند، گوگل متوجه می شود که شما محتوایی ارزشمند را در صفحه خود قرار داده اید و به همین دلیل رنک مناسبی برای شما در نظر خواهد گرفت. در نتیجه، بهینه سازی meta description در وردپرس یا هر پلتفرم دیگری، دقیقا به اندازه بهینه سازی عنوان های شما اهمیت دارد.

یک توضیحات متا خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مقالات زیادی در مورد کیفیت و ویژگی های توضحات متا در اینترنت وجود دارد که اطلاعات مفیدی به شما در این زمینه ارائه می کنند. ما در این مقاله آموزش سئو، بهترین و کاربردی ترین خصوصیت های یک توضیحات متا خوب را برای شما عزیزان جمع آوری کرده ایم.

حالا وقتشه!   اینو بخون: سئو کلاه سفید و تکنیک های برتر آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

1-      تعداد کارکترها باید 155 و در برخی موارد بیشتر می باشد

هیچ زمان نمی شود یک طول متن دقیق برای توضیحات متا در سایت ارائه کرد. کوتاه بودن و یا بلندی این قطعه از متن بستگی به مفهومی دارد که شما می خواهید به کاربران مورد نظر انتقال دهید. این متن در عین حالی که بهتر است خلاصه و کوتاه باشد، باید در سریع ترین زمان ممکن مفاهیم را به بهترین شکل انتقال دهد.

2-      سبک نوشتاری باید جذاب و محرک باشد

همانطور که عنوان سایت شما باید مخاطب را جذب خود کند، توضیحات متا در سایت نیز باید چنین ویژگی مهمی داشته باشند. اگر قصد دارید که ساختاری برای متا دیسکریپشن خود در نظر بگیرید که حالت دعوت نامه ای داشته باشد، باید بگوییم که یک اشتباه بزرگ در نحوه نوشتن توضیحات متا خود مرتکب شده اید. معمولا متن هایی که ساختاری این چنینی دارند، برای افراد کسل کننده بوده و نمی توانند آن ها را ترغیب برای ورود به سایت کنند.

3-      دارای یک call-to-action مناسب باشد

Call-to-action مفهومی است که معادل دقیق فارسی نمی توان برای آن در نظر گرفت. این عبارت یعنی که شما در ذهن کاربر یک احساس نیاز کرده و در به صورت بسیار تخصصی، او را ترغیب می کنید تا کاری که شما می خواهید را انجام دهد. این مورد جزو نکات مهم آموزش meta description بوده و انجام می تواند به سایت های فروشگاهی کمک بسیار زیادی بکند.

4-      عبارات کلیدی اصلی را در خود جای داده باشد

 اگر کلمه کلیدی جستجو شده با بخشی از متن در توضیحات متا مطابقت داشته باشد، گوگل تمایل بیشتری به استفاده از آن توضیحات متا و برجسته کردن آن در نتایج جستجو دارد. این امر سبب می شود تا شما در روند لینک سازی سایت خود نیز بهبود پیدا کنید و حتی در برخی موارد تعداد لینک های دریافتی بیشتر از تعداد بازدیدها می شود.

5-      نشان دهنده مشخصات اصلی باشد

فرض کنید که شما در صفحه سایت خود، قصد فروش یک محصول را دارید. در نتیجه وجود یکسری مفاهیم و مشخصات محصول مورد نظر در توضیحات متا، می تواند اطلاعات بسیار خوبی در اختیار کاربر قرار بدهد. کاربری که این اطلاعات را مدنظر داشته باشد، سریعا بر لینک سایت شما کلیک خواهد کرد.

6-      مطابقت با متن محتوا

این مسئله ای بسیار مهم در آموزش meta description بوده و به شکل قابل توجهی رتبه و در نهایت سئو سایت شما را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما متا دیسکریپشن سایت خود را به گونه ای بنویسید که کاربران را فریب بدهد تنها برای اینکه وارد سایت شما بشوند و در عین حال هیچ محتوای مرتبطی با توضیحات متا خود نداشته باشید، گوگل این تکنیک سئو کلاه سیاه شناسایی می کند. بعد از اینکه گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری متوجه فعالیت های فریب دهنده شما در این زمینه بشود، مطمئنا هیچ رتبه مناسبی برای صفحات سایت شما در نظر نخواهد گرفت و سایت شما دچار جریمه های بسیار سنگین خواهد شد.

7-      نوشتن توضیحات متا منحصر به فرد

اگر به نکات نحوه نوشتن توضیحات متا در سایت دقتی نداشته باشید و برای چندین صفحه خود توضیحات متا مشابه تولید کنید، شما در واقع اهمیتی به تجربه کاربری سایت خود نداشته ایدو همانطور که می دانید، تجربه کاربری برای گوگل اهمیت زیادی دارد و اکثر اوقات، آن دسته از سایت هایی که بهترین تجربه کاربری را فراهم نموده اند، توانسته اند بهترین رنک ها را برای صفحات خود دریافت کنند.

امیدواریم که با استفاده از این مقاله آموزش meta description بتوانید بهترین توضیحات متا در سایت را برای خود ایجاد کنید و به واسطه آن روند کلی سئو سایت را هم بهبود بخشید.

 





:: بازدید از این مطلب : 470
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: