10 نکته ضروری انتخاب نام دامنه سایت
نوشته شده توسط : عبادی

انتخاب نام دامنه تا چه میزانی اهمیت دارد؟ آیا واقعا نیاز است که برای انتخاب آن، زمان بگذاریم؟

اگر بخواهم خلاصه بگویم، بله اهمیت دارد؛ در ادامه به صورت دقیق تر این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

مطمئنم بسیاری از شما با خود می گویید که وقتی برند ما را همه بشناسند، دیگر اهمیتی ندارد که نام دامنه ما چه چیزی باشد؛ چراکه این وب سایت شناخته شده است و در جای خود، ورودی هایش را دارد.

اما همیشه اینگونه نیست…

ببینید، نام دامنه یکی از بخش های کلیدی وب سایت شماست؛ یعنی می تواند موجب سود یا ضرر شما شود. در نتیجه، باید در انتخاب نام دامنه دقت بسیار بالایی به خرج دهید تا مشکلی برای کسب و کار اینترنتی شما در آینده به وجود نیاید.

چرا نام دامنه تا این اندازه اهمیت دارد؟

اولین ردپای شماست؛ URL وب سایتتان، اولین چیزی است کاربر آن را می بیند. یک نام دامنه مناسب می تواند افراد را جذب وب سایت شما کرده یا اینکه به کلی آن ها را فراری دهد!

برای سئو سایت اهمیت دارد؛ امروزه، تطابق کامل نام دامنه با نام برند، مثل قدیم اهمیت ندارد. اما استفاده از عبارت کلیدی اصلی وب سایت در روند انتخاب نام دامنه بسیار می تواند به بهبود سئو سایتتان کمک کند.

معرف برند شماست؛ نام دامنه موقعیتی است برای برندسازی؛ دامنه ای که به درستی نام گذاری شود، می تواند موقعیت های زیادی را برای برندسازی کسب و کار شما فراهم کند.

این ها تنها بخشی از دلایلی بودن که به شما نشان می دهند که نام گذاری دامنه وب سایت بسیار مهم است. در ادامه قرار است باهم بیاموزیم که چطور می شود بهترین نام دامنه سایت را انتخاب کرد.

آموزش انتخاب بهترین نام دامنه سایت

1. انتخاب مناسب ترین پسوند دامنه (com, .org, .net, .ir.)

اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه می شوید که هنوز که هنوزه، com. بهترین و مورداستقبال ترین پسوند دامنه در جهان می باشد. چرا؟ به دلیل اینکه com. آشناترین پسوند دامنه ای است که به راحتی در خاطر افراد می ماند.

البته نمی توان از این مسئله چشم پوشاند که وب سایت بسیار موفقی در دنیای وب وجود دارند که پسوند دامنه ها net. یا org. می باشد. با این حال، پیشنهاد می کنم که به هنگام خرید دامنه سایتتان، علاوه بر .com دامنه، .ir آن را نیز خریداری کنید.

دقت داشته باش که پسوند دامنه، بر روی سئو تاثیر داره، اما این اثر آنقدر ناچیزه که نمیشه گفت فقط وب سایتی موفقه که پسوند دامنه اش، com. باشه.

2. برند بودن نام دامنه

همیشه گفته شده که بهتر است نام دامنه قابلیت برند شدن را داشته باشد تا اینکه بخواهید یک نام عمومی برای سایتتان درنظر بگیرید. مثلا وب سایت دیوار، دامنه اش دقیقا نام برندش می باشد. همه می دانیم اگر کسی به شما بگوید که برو فلان آگهی را در دیوار ببین، منظورش چیست. دیوار علاوه بر خلاقیت فوق العاده ای که در انتخاب نام دامنه ای داشته، این امر را در زمینه انتخاب نام دامنه سایتش هم رعایت کرده است؛ نام دامنه اش divar و پسوند آن ir. است. این نوع نام دامنه به راحتی قابلیت برند شدن را داشته و دارد.

فرض کنید که همین دیوار، به جای انتخاب چنین نام دامنه ای، از عبارت Advertising استفاده می کرد؛ آیا باز هم وقتی شما به عنوان یک کاربر این نام دامنه را در گوگل می دید، متوجه ارتباط آن با مجموعه دیوار می شدید؟؟؟؟؟

3. نام دامنه بهتر است کوتاه باشد

بگذارید این نکته را بیان کنم که هیچکدام از نکاتی که تا الان گفته ام یا در ادامه این مقاله قرار است بگویم، هیچ لزومی در انجام دادنشان وجود ندارد! اما اگر این موارد را در روند کاری خود پیاده سازی کنید، سئو وب سایتتان، رشد بهتری خواهد داشت. این حرف را بر اساس تجربه ای که در نیوسئو به دست آورده ایم به شما می گویم.

ولیکن که صادقانه بگویم، حتی اگر هیچکدام از نکاتی که در این مطلب می بینید را در روند انتخاب نام دامنه خود رعایت کنید، باز هم احتمال اینکه بتوانید موفق شوید، وجود دارد. با بررسی صفحات نتایج جستجوی گوگل، چه در وب سایت های فارسی چه در وب سایت های خارجی زبان، متوجه می شوید که برخی از آن ها، حتی کوچک ترین اهمیتی به نام گذاری نام دامنه سایتشان نداده اند و اکنون در بین رنک های برتر گوگل قرار دارند. این اتفاق بی دلیل نیست و متاسفانه در این مقاله نمی توانم به آن بپردازم.

خب، برگردیم سر موضوع اصلی خودمان! گفتیم که بهتر است که نام دامنه وب سایت شما کوتاه باشد. همین الان یک تب جدید باز کنید و عبارت آموزش تولید محتوا را در آن جستجو کنید. تک به تک 10 دامنه هایی که در صفحه اول وجود دارند، نام کوتاهی دارند و شما کمتر می توانید نام دامنه هایی را پیدا کنید که طولانی باشند.

شما می توانید 6 الی 14 کاراکتر برای نام دامنه وب سایتتان در نظر بگیرید؛ سعی کنید تا جایی که می توانید از نام دامنه کوتاه استفاده کنید و این کوتاه و مختصر بودن، به هیچ عنوان نباید بستر پیاده سازی دیگر نکات مهم انتخاب نام دامنه سایت را از بین ببرد.

4. مطمئن شوید که به راحتی تایپ شود

چند لحظه وب سایت های برتری که در جهان از شهرت بسیار بالایی برخوردار هستند را تصور کنید؛ مثل Google ،Facebook ،Twitter ،Instagram ،Yahoo و …

ویژگی مشترکی که همه آن ها با هم دارند، این است که به راحتی می توانید آن ها را اسپل کنید. بازدیدکنندگان وب سایت شما نیز باید بتوانند به راحتی نام دامنه را اسپل و تایپ کنند. اگر در ذهن خود جستجو کنید، می بینید که هر زمان که خواستید آدرس وب سایت کسی را بپرسید و مجبور شدید که از او بخواهید دوباره نام سایتش را بیان کند، بسیار این مسئله برایتان اذیت کننده بوده است؛ متاسفانه این قضیه در مورد نام و نام خانوادگی افراد هم صدق می کند!

5. مطمئن شوید که به راحتی تلفظ شود

اسم دامنه شما باید به راحتی تلفظ شود. اینکه اسم دامنه به راحتی تایپ شود کافی نیست؛ شما باید نامی را انتخاب کنید که همه افراد در سنین و جایگاه های مختلف، بتوانند به راحتی نام آن را تلفظ کنند.

اصلا فرض کنید که روند فعالیت کسب و کار اینترنتی شما به گونه ای شود که نیاز به تبلیغات دهان به دهان داشتید؛ در این زمان است که متوجه اهمیت این دو مورد آخری که برای شما عزیزان بیان کردم، می شوید.

پس نام دامنه باید 1) به راحتی اسپل و تایپ شود 2) به راحتی تلفظ شود

6. از خط فاصله یا عدد پرهیز کنید

در بالا گفتیم که نام دامنه باید تا جایی که می شود، به راحتی تلفظ و تایپ شود. خط فاصله و عدد یک مانع در این زمینه هستند و به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم حتی الامکان، از استفاده اعداد و خطوط فاصله در انتخاب نام دامنه وب سایت خود خودداری کنید.

این نکته ای که به صورت چشمی هم می توان به آن پی برد.

البته طبعا برخی از برندها به دلایل متعدد نیاز به استفاده از اعداد دارند که خب کاری نمی شود کرد و ناچارا باید از اعداد استفاده کنند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، حداقل سعی کنید در پیاده سازی دیگر نکات انتخاب اسم دامنه، نهایت سعی خود را بکنید.

7. استفاده از عبارت کلیدی

یکی از ویژگی ها مهمی که بدون شک در رتبه بندی وب سایت شما توسط خزنده گوگل، لحاظ می شود، وجود عبارت کلیدی اصلی وب سایت در نام دامنه است. حتما با خود می گویید که زبان ما فارسی است و نام دامنه انگلیسی؛ چطور می شود عبارت کلیدی را در آن گنجاند؟؟؟

اصلا جای نگرانی نیست؛ به دامنه ما دقت کنید؛ عبارت SEO در آن به کار برده شده است که موضوع اصلی برند نیوسئوست. لزومی ندارد که حتما عبارت کلیدی به کار رفته شده در نام دامنه، فارسی باشد؛ ببینید حرف اصلی من این هست که خزنده گوگل با این کار، متوجه می شود که وب سایت شما در چه حوزه ای فعالیت دارد و به محض اینکه متوجه شود ارتباط مناسبی بین نام دامنه و کسب و کارتان وجود دارد، مطمئن باشید در بهبود رتبه وب سایت شما، اقدام خواهد کرد.

هنوز نمی دانید عبارت کلیدی وب سایت شما چه چیزی است؟؟؟

بگذارید در پاسخ به این سوال، اینگونه بگویم که مگر می شود فردی قصد راه اندازی وب سایتی را داشته باشد و حوزه فعالیت خود یا کسب و کارش هم مشخص است، نداند که قرار است برای چه عبارت کلیدی در گوگل رتبه بندی شود؟؟؟

اگر قانع نشدید بگذارید راهنمایی تان کنم تا عبارت کلیدی اصلی سایتتان را انتخاب کنید و بتوانید ره درست را به پیش ببرید . در ذهن خود جستجو کنید و ببینید که چه چیزی باعث شده است که به فکر راه اندازی وب سایت بیفتید. شک ندارم که در گوگل عبارتی را جستجو کردید و متوجه شدید که چقدر خوب است که شما نیز مانند آن وب سایت هایی که در بین رتبه های برتر قرار دارند، اعلام حضور کنید و کسب و کارتان را از طریق آنلاین ارتقا و رشد دهید؛ آن عبارتی که جستجو کردید، همان عبارت کلیدی وب سایت شما خواهد بود عزیز دل.

اگر باز هم در این زمینه مشکلی داشتید، در زیر همین پست بپرسید تا راهنمایی تون کنم.

8. به چشم استراتژی بلندمدت به نام دامنه نگاه کنید

نمی دانم چه مرضی است که مدت هاست بین هموطنان ما وجود دارد ؛ متاسفانه برخی از افراد طمع خرید دامنه دارند و نمی توانند در این زمینه جلوی خودشان را بگیرند. اما خواهش می کنم شما جزو این افراد نباشید. این افراد کاری کرده اند که امروزه تعداد زیادی از نام دامنه هایی که از اعتبار خوبی برای شروع به کار برخوردار هستند، در اختیار این افرادند.

کاری که می کنید این باشد که تصور کنید قرار است تا آخر عمر، این نام دامنه همراه شما باشد. این مسئله سبب می شود تا شما از سر خوش گذرانی، نام گذاری دامنه را انجام ندهید و بهترین عملکرد را در این زمینه داشته باشید.

9. چک کنید که در حال حاضر مورد استفاده برند خاصی نباشد

این اتفاقی است که کم و بیش در انتخاب نام دامنه سایت رخ می دهد. فردی نامی را برای دامنه سایتش انتخاب کرده است، اما بعد از راه اندازی سایتش متوجه می شود که برند دیگری با همین نام در شبکه های اجتماعی در حال فعالیت است و یا اینکه نام دامنه سایت دیگری با اندکی تغییر مختصر، در حال فعالیت در گوگل می باشد.

10. استفاده از ابزارهای انتخاب نام دامنه وب سایت

کلافه شدید؟ با بیان نکاتی که عرض کردیم ، باز هم حوصله انتخاب نام دامنه خود را ندارید؟

تا اینجا هستید مشکلی ندارد ؛ شما می توانید از ابزارهایی استفاده کنید که کار شما در این زمینه را راحت می کنند. سازوکار این ابزارها به این گونه است که شما یک کلمه به آن ها تحویل می دهید و آن ها مجموعه از ایده های مختلف را به شما ارائه می کنند.

سخن آخر و نتیجه گیری 

امیدوارم که توانسته باشم به شما عزیزان در انتخاب کردن نام دامنه سایتتان کمکی کرده باشم. شاید با خود بگویید که نام دامنه آنقدر مسئله مهمی نیست که نیوسئو انقدر شلوغش کرده است. اما باور بفرمایید که بر اساس تجربه ای که به دست آورده ایم، در برخی از زمان ها، تنها همین ارتباط بین نام دامنه سایت و عبارت کلیدی جستجو شده، سبب قرار گرفتن سایت مورد نظر در رنک یک نتایج گوگل شده است. پس، حوصله به خرج دهید و نامی برای دامنه سایت خود درنظر بگیرید که موجب پیشرفت شما در بین رقبایتان شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 12651
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: