ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت چیست؟
نوشته شده توسط : عبادی

ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت چیست؟

یک مثال مهم برای درک بهترکه باید خدمتتان عرض کنیم این می باشد که
فرض کنید شما تا مدت محدودی تو ورودی B تعمیرات دارید و تو این مدت باید مهمون ها رو به ورودی A هدایت و راهنمایی کنید. اما بعد از اتمام تعمیرات دوباره از ورودی B هم به طور مستقل استفاده خواهید کرد و در یا در حال استفاده هستید. درواقع شما مهمون ها رو به صورت موقت ریدایرکت کرده بودید که بهش ریدایرکت ۳۰۲ گفته میشه!به همین سادگی
توی فضای وب هم ممکن است شما بخواید یکی از صفحاتتون رو به دلایلی (مثل تغییر طراحی صفحه) مدتی از دسترس بازدیدکنندگان خارج کنید که نتوانند به آن صفحه وارد شوند . اما برای اینکه کاربران و مشتریان شما بتونند به محتوای مورد نیازشون دسترسی پیدا کنند، این صفحه رو موقتا روی آدرسی دیگر ریدایرکت می‌کنید. با استفاده از ریدایرکت موقت ۳۰۲ به گوگل اعلام می‌کنیم تصمیم نداریم صفحه مورد نظر رو برای همیشه از دسترس کاربران خارج نگه داریم. پس گوگل همچنان URL قدیمی رو ایندکس می‌کنه و تو نتایج نگه می‌داره.

تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱

همه ما متوجه این هستیم که گوگل یه موجود بسیار سخت‌گیره و به هیچ سایت و صفحه ای الکی اعتبار نمیده. پس وقتی شما به گوگل میگید صفحه ای ریدایرکت ۳۰۲ شده، از اونجایی که شما از ریدایرکت موقت استفاده کردید، هیچ گونه ارزش و اعتباری از آدرس مبدا به آدرس جدید منتقل نمیشه؛ در واقع تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱ همینه که ریدایرکت موقت ۳۰۲ ارزش رو منتقل نمی کنه و همین باعث میشه کاربردش محدودتر بشه و برای بهینه سازی سایت خیلی مناسب نباشه، البته بستگی هم داره و باید دید برای چه کاری استفاده میشه. با این حال به جز برخی موارد محدود، خیلی ازش استفاده نمیشه.

فرق ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱ در قالب عکس

البته لازمه بدونید روش انجام ریدایرکت ۳۰۲ خیلی راحت تر از ریدایرکت ۳۰۱ هست. برای ریدایرکت ۳۰۲ نیازی به دسترسی به سرور ندارید و با استفاده از متا تگ یا جاوا اسکریپت می تونید ریدایرکت ۳۰۲ رو انجام بدید؛ و همین آسون تر بودن خیلی وقت ها کار دست متخصصین سئو میده و باعث میشه خیلی از اون ها بدون اطلاع از تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ۳۰۱ و تاثیر هر ریدایرکت در سئو ترجیح بدن از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنند.

ریدایرکت ۳۰۲ اگه به صورت اصولی انجام بشه، آسیبی به سئو سایت شما نمی زنه؛ اما ارزش مستقیمی هم برای سئو سایتتون نخواهد داشت. اما استفاده نادرست و نابجا از ریدایرکت ۳۰۲ باعث آسیب زدن به صفحه مورد نظر و کاهش ترافیک ورودی صفحه میشه و افت رتبه در صفحه نتایج گوگل رو به دنبال داره.

یه مثال کاربردی:


فرض کنید مدیر یه سایت فروشگاهی هستید یا پروژه همچین سایتی رو به عنوان یه متخصص سئو در دست دارید. حالا بعضی از محصولات سایتتون برای مدتی قابل فروش نیستند (مثلا اگه سایت فروش کتاب داشته باشید، شاید چاپ قبلی کتاب تموم شده باشه یا اگه سایت مربوط به فروش لباس باشه، شاید بعضی از محصولات فصلی باشند و برای یه مدت محدود نتونید اون ها رو تو فروشگاه نمایش بدید). در این صورت باید چی کار کنید؟ آیا منطقیه این صفحه رو از صفحه نتایج گوگل حذف کنید؟ درحالیکه برای رتبه ای که این صفحه الآن تو نتایج گوگل داره، خیلی زحمت کشیدید و وقت گذاشتید. یه راه دیگه اینه که تا زمانی که محصول دوباره در دسترس قرار می گیره، مشتری ها رو به صفحه دیگه ای (مثلا صفحه نمایش محصولات مشابه یا صفحه نمایش دسته بندی محصولات) بفرستید و درواقع از ریدایرکت استفاده کنید. حالا به نظر شما میشه از ریدایرکت دائمی ۳۰۱ استفاده کرد و ارزش این صفحه رو برای همیشه به یک صفحه دیگه منتقل کرد؟ قطعا این­طور نیست. چون این تغییر مسیر موقت هست و ما می خوایم بعد از مدتی دوباره از همون صفحه استفاده کنیم. پس نباید کاری کنیم که اعتبار و رتبه صفحه مبدا رو از دست بدیم. بنابراین ریدایرکت ۳۰۲ رو بررسی می کنیم. با استفاده از ریدایرکت موقت ما به موتور جستجوی گوگل اعلام می کنیم که قصد داریم از صفحه مبدا هم دوباره استفاده کنیم و نباید ارزش و رتبه صفحه رو حذف و به آدرس جدید منتقل کنه. بنابراین صفحه مربوط به اون محصول در SERP باقی می مونه، ولی هرکس روی اون کلیک کنه به آدرس جدید منتقل میشه.

البته این موارد بالا تقریبا خاص هستند، ولی چند مثال دیگه که بهتون ممکنه کمک کنه:
فرض کن محصول نوت ۵ دارید که دیگه تولید نمیشه و یک سری سرچ ها هم مربوط به این کلمه هست، در این حالت نه ریدایرکت ۳۰۲ پیشنهاد میشه، نه ریدایرکت ۳۰۱ پیشنهاد میشه، نه متای نوایندکس پیشنهاد میشه، نه پاک کردن و حذف محصول پیشنهاد میشه و نه خطای ۴۰۴ و ۴۱۰ پیشنهاد میشه. بهترین کار اینکه صفحه رو به حال خودش رها کنید و در کنار اون محصول ناموجود بیاین یک سری محصولات مشابه درج کنید مثلا جدیدترین گوشی های سری نوت رو نمایش بدید.

کاربردهای ریدایرکت ۳۰۲

همونطور که گفتیم کاربردهای ریدایرکت ۳۰۲ خیلی محدودتر از ریدایرکت ۳۰۱ هست. فقط در برخی موارد خاص از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده میشه و همه این موارد برای زمانی هست که قصد شما برای تغییر مسیر کاربران موقت باشه؛ مانند مثالی که در بالا زدیم یا شرایط شبیه به این مثال. علاوه بر اون در موارد زیر هم باید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده بشه.

انجام A-B Test : طراحان سایت، متخصصین سئو و خصوصا افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، در موارد زیادی از A-B تست استفاده می کنند. اون ها این روش رو برای بررسی عملکرد و طراحی صفحه به کار می گیرند. در خیلی از مواردی که نیاز به انجام A-B تست هست، میشه کاربران رو با استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ موقتا به یه صفحه دیگه هدایت کرد.

بازخورد کاربران: یه کاربرد دیگه ریدایرکت ۳۰۲ موقعیه که شما می‌خواید صفحه جدیدی که ساختید رو به صورت آزمایشی اجرا کنید و بازخورد کاربران رو درباره اون صفحه آنالیز کنید. تو این شرایط هم به دلیل انتقال موقت کاربران از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده میشه. با این کار شما می تونید بازخورد کاربران جدید و مشتریان رو بدون اینکه روی رتبه صفحه شما در SERP تاثیری بذاره، بررسی کنید. بعد می تونید نتایج رو آنالیز و مقایسه کنید و تصمیم بگیرید.

همونطور که وقتی آدرس خونه تون عوض میشه به دوستانتون اطلاع می دید که نامه ها و بسته های پستی رو به آدرس جدید بفرستند، اگه آدرس سایتتون یا یکی از صفحات سایتتون تغییر کنه هم باید با استفاده از redirect به موتورهای جستجو اطلاع بدید که کاربرها رو به آدرس جدید شما بفرستند تا کاربری رو از دست ندید و ضرر نکنید.

معرفی ابزارهای مرتبط با ریدایرکت

برای اینکه ببینید صفحه ای که توش هستید ریدایرکت شده یا نه و اگه آره، چه نوع ریدایرکتی صورت گرفته، می تونید از افزونه Link Redirect Trace در گوگل کروم استفاده کنید. با استفاده از این ابزار به راحتی متوجه می شید آدرسی که وارد کردید یا لینکی که واردش شدید ریدایرکت شده یا نه.

ردیابی ریدارکت ها به کمک افزونه گوگل کروم

همچنین برای آنالیز سایتتون می تونید از این ابزار رایگان استفاده کنید و بررسی کنید کدوم یکی از صفحات سایت شما ریدایرکت شده. همچنین اگه از سایت وردپرسی استفاده می کنید، برای اینکه به راحتی صفحات رو ریدایرکت کنید می­تونید از پلاگین­های زیر استفاده کنید.

پلاگین Redirection: این افزونه برای ریدایرکت ۳۰۱ و بررسی خطای ۴۰۴ کاربرد داره.

پلاگین Simple 301 Redirects: این افزونه وردپرس فقط برای ریدایرکت ۳۰۱ کاربرد داره و از نظر کاربری خیلی خوب و راحته.

پلاگین SEO Redirection: این افزونه به شما کمک می کنه هر دو ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ رو استفاده کنید.

اشتباهات رایج در ریدایرکت کردن

استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ بعد از ساختن صفحه جدید: اگه شما صفحه جدیدی بسازید، امکان داره قبل از اینکه صفحه قبلی رو ریدایرکت کنید خزنده های گوگل صفحه تازه ایجاد شده رو به عنوان یه صفحه کاملا جدید و بدون اعتبار قبلی ایندکس کنند و ارزش آدرس قبلی رو بهش انتقال ندن. از اونجایی که مهم ترین هدف شما از ریدایرکت ۳۰۱ انتقال ارزش و اعتبار به صفحه جدیده، پیشنهاد می کنیم اول از ریدایرکت دائمی ۳۰۱ استفاده کنید و بعد محتوای صفحه جدید رو بسازید تا بهینه سازی اون صفحه رعایت بشه و متضرر نشید.

ریدایرکت دو صفحه با محتوای متفاوت: اگرچه استفاده از ریدایرکت خیلی خوبه و اعتبار صفحات شما رو بالا می بره و با انتقال کاربران به صفحه ای که دنبالش هستند، تجربه کاربری (UX) رو بهتر می کنه؛ اما همه این ها در صورتیه که مضمون و محتوای صفحات مبدا و مقصد شبیه به همدیگه باشند و هر دوی اون ها به نیاز مشتری شما پاسخ بدن. درغیر این صورت ریدایرکت کردن می تونه اثر منفی هم داشته باشه. چرا که باعث نارضایتی کاربر میشه و نارضایتی کاربر، یعنی ناراضی شدن گوگل و سایر موتورهای جستجو و درنتیجه کاهش اعتبار و رتبه صفحه شما. درواقع هدایت کاربران به صفحه ای با محتوای غیرمرتبط، شبیه اینه که آدرس مغازه شما عوض بشه و شما روی مغازه تون یه اعلامیه بچسبونید و آدرس جدیدتون رو بنویسید. اما وقتی افراد به آدرس جدید شما میان، می بینند نه تنها آدرس شما تغییر پیدا کرده، بلکه نوع کسب و کارتون هم متفاوت شده و مثلا اگه قبلا آرایشگاه داشتید، الآن سوپرمارکت دارید. طبیعیه که این افراد عصبانی برخورد خوبی با شما نخواهند داشت و نتیجه اخلاقی اینه که از ریدایرکت فقط وقتی استفاده کنید که باعث بهبود تجربه کاربری و راحتی مشتریان شما بشه.

استفاده طولانی مدت از ریدایرکت موقت: همونطور که از اسمش هم پیداست، نباید برای مدت طولانی از ریدایرکت موقت ۳۰۲ استفاده کرد. طبق آزمایش هایی که متخصصین سئو انجام دادند، اگه برای مدت طولانی (بیش از ۶ ماه) از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید، موتورهای جستجو اون رو به عنوان ریدایرکت ۳۰۱ در نظر می گیرند. از اونجایی که هدف اولیه شما منتقل نکردن اعتبار صفحه بوده، این مسئله می تونه براتون دردسرساز بشه. پس حواستون باشه که نمیشه سر گوگل کلاه گذاشت و به اسم ریدایرکت ۳۰۲ از ریدایرکت دائمی استفاده کرد.

پایان + معرفی یک ابزار قوی سئو

در انتهای مقاله آموزشی باید بدنید که دقیقا ریدایرکت ۳۰۲ چیست و چه فرقی با ریدایرکت پراستفاده ۳۰۱ داره. و همینطور چه تاثیری این ریدیرکت ها در سئو و افزایش رتبه وبسایت شما در گوگل دارد و چطوری میتونیم این ریدایرکت ها رو ردیابی کنیم. برای محصول ناموجود در سایت فروشگاه چه چیزی مناسب هست رو گفتیم.

با این حال شما نیاز به ابزاری دارید که کار مانیتورینگ رو براتون انجام بده و شاید سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باشه چرا اینکه در بخش گزارش Coverage میتونید خطاهایی که مربوط به ریدایرکت هست رو پیدا کنید. البته به یاد داشته باشید که شما اگر از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده نکنید بزرگ ترین فرصت در جهت بهبود وبسایت خودتان در نتایج گوگل را از دست می‌دهید. چرا که بسیاری از خطاها که باید عمل ریدایرکت در آن صورت بگیرد به کمک ابزار سرچ کنسول گوگل شناخته می‌شود. پس حتما آموزش های سرچ کنسول میزفا را بخوانید.

 





:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: