سئو در اینستاگرام
نوشته شده توسط : عبادی

بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه در اینستاگرام instagram و از طرفی پرطرفدار ترین شبکه اجتماعی در ایران، دلیل خوبی برای خواندن کامل این مقاله جذاب و البته مهم است.

دوستان گرامی توجه داشته باشید که فعالیت حرفه ای من در زمینه سئو SEO است و اشراف کامل و تخصصی به شبکه های اجتماعی را ندارم و این مقاله صرفا تجربیات بنده است و تمایل داشتم با نگاهی متفاوت به یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار ایران بپردازم.

در این مقاله جذاب قصد داریم در قالب آموزش ترفندهای حرفه ای اینستاگرام، سئو کردن محتواهای موجود پیج‌مان را هم در این شبکه اجتماعی بیاموزیم. نکات جالب همانند اینکه چطور در اینستاگرام همانند سئو بک لینک مناسب و باکیفیت بگیرید و یا چطور محتوا با کلمات کلیدی مناسب تولید کنیم و یا نحوه آنالیز و دریافت ترافیک واقعی چطور است؟ چطور در اینستاگرام احتمال پنالتی شدن صفحه همانند پنالتی در گوگل وجود دارد و نکات مهم و جذاب دیگر که در ادامه مقاله میزفا مشاهده خواهید کرد.

البته بهینه سازی در همه موضوعات به شکل‌های مختلفی موجود است، به عنوان مثال بهینه سازی شبکه های اجتماعی (SMO)، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) ، بهینه سازی تجربه انسانی (HEO) و … ولی هدف اصلی ما ارتباط بین سئو با شبکه‌های اجتماعی است.

اگر نمی‌دانید سئو یا SEO چه چیزی می باشد پیشنهاد میکنم قبل از خواندن این مقاله، پست مربوط به سئو چیست را بخوانید.

مقدمه 

برای چه نوع کسب و کاری سود آور است

به نظر بنده اینستاگرام برای هر کسب و کاری سودآور نیست، ولی به معنای این نیست که نباید در آن فعالیت کرد. به شکل کلی برای کسب و کارهای B2C یعنی کسب و کارهایی که ارتباط مستقیم با مصرف کننده (مشتری نهایی) دارند، بهتر است. البته برای کسب و کارهای B2B که مشتری آن‌ها شرکت‌ها و کسب و کارهای دیگر هستند، داشتن صفحه اینستاگرام نیز پیشنهاد می‌شود، هر چند باید به دنبال مخاطب های خاص خودشان باشند تا بتوانید حداقل استفاده یعنی “آگاهی از برند” را پیش ببرید.

برای توسعه برند خود نیاز به شبکه های اجتماعی دارید و فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی همانند داشتن شعب در شهرهای مختلف است. چرا که هر شبکه اجتماعی مخاطب های منحصربه‌‌فرد خود را دارد. فعالیت مناسب در این نوع شبکه ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید سرنخ‌های (Lead) مناسب و کافی در زمان کوتاه دریافت کنید. هر چند جمع آوری سرنخ‌ها شروع کار می‌باشد و نحوه استفاده صحیح آن‌ها و پیاده سازی استراتژی مناسب می‌تواند اثربخشی این سرنخ‌ها را دوچندان کند.

 

آمار

طبق آمار رسمی اینستاگرام به آدرس business.instagram.com بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال در یک ماه دارد و ۵۰۰ میلیون اکانت فعال روزانه که اینستاگرام شان را چک می‌کنند که از این مقدار نزدیک به ۴۰۰ میلیون آن استوری‌ها را هم بررسی می‌کنند.

آمار اینستاگرام

 

اکانت بازاریابی در اینستاگرام

تقریبا ۳ سال پیش در سال ۲۰۱۶ اینستاگرام از اکانت Business خود رونمایی کرد و کمک شایانی در بهبود بازاریابی در درون این اپلیکیشن ایجاد کرد. با استفاده از این اکانت شما می‌توانید آمار دقیق تعداد بازدیدهای هر پست، تعداد کسانی که پست شما را در اینستاگرام Save کرده‌اند و یک سری از داده‌های باارزش که هر کدام در نوع خود می‌تواند اثربخشی مناسبی در ادامه مسیر صفحه ما باشد.

با داشتن اطلاعات دقیق و جامع می‌توانید یک استراتژی خوب برای این شبکه اجتماعی یعنی اینستاگرام ایجاد کنید، مثلا چه تعداد کاربران زن یا آقا هستند و یا چه نوع پست‌هایی بیشترین فالوور را برای من داشته است؟ از کدام شهرها بیشترین بازدید و لایک را دارید؟ و همه این موارد کمک می‌کند تا بتوانید پست و محتوای مناسب در زمان مناسب درج کنید.

تمام این قابلیت‌ها در اکانت بیزینس Business اینستاگرام موجود است و در اکانت پرسونال و یا شخصی، چنین آمارهایی را نمی‌توان مشاهده کرد.

 سئو در اینستاگرام

در ادامه قصد داریم به معرفی برخی ویژگی‌های اینستاگرام بپردازیم و سپس شباهت آن در سئو را بیان کنیم. درواقع شما در  آموزش اینستاگرام به صورت حرفه ای، نحوه بهینه سازی و بهبود، پست‌ها و صفحه اینستاگرام خود را می‌آموزید تا بهتر و بیشتر دیده شوید، همان کاری که هدف سئو است. به عبارت دیگر ارتباط بین SMO با SEO را نشان خواهیم داد.

همان طور که در گوگل الگوریتم‌های بسیاری وجود دارد تا بتواند بهترین نتیجه را نشان دهد، در اینستاگرام هم بسیاری الگوریتم وجود دارد که در تلاش هستند تا بهترین عملکرد را به جا بگذارند. و به نظر بنده هدف اول و اخر همه این الگوریتم ها بهبود تجربه استفاده کاربران از آن نرم افزار است.

پیشنهاد می‌شود قبل از خواندن مقاله این عکس را یک مرور کنید.

 

 

Like و Backlink

به نظر من لایک شدن در اینستاگرام شبیه بهیک  گرفتن لینک از سایت های دیگر یا همان بک لینک می باشد . زمانی که شما از سایت‌های معتبر لینک دریافت می‌کنید اثر بسیار قوی تری دارد تا گرفتن ۱۰۰ ها لینک از سایت‌های غیرمعتبر و یا غیرمرتبط. حال در اینستاگرام زمانی که پست شما توسط صفحه‌ای که دارای فالوورهای بسیاری است لایک می‌شود احتمال دیده شدن و ارتقای آن بیشتر از زمانی است که صفحات با فالوور کمتر لایک کنند.

به همین منظور در برخی گروه‌های خصوصی، ادمین‌های اینستاگرام با فالوور بالا عضو هستند و زمانی که یکی از آن‌ها پستی درج می‌کند، سایر ادمین ها اقدام به لایک و یا کامنت گذاشتن در پست می‌کنند. امری که در برخی استراتژی های لینک سازی در بین متخصصین سئو رخ می‌دهد.

هر چند این نوع سناریو به این صورت دارای یک سری مشکلاتی است و باید به شکل هوشمندانه تر پیاده سازی شود چرا که گاهی ممکن است با تکرار زیاد به جای داشتن اثر بخشی مثبت، اثرات منفی و یا خنثی داشته باشد.

 

Page name و Site name

نام صفحه و ایدی صفحه به ترتیب همانند نام سایت و دامنه سایت خواهد بود . به خاطرتان باشد که نام صفحه که اصولا همان نام برند شما می‌باشد باید به شکلی باشد که بتواند به مشتری در راحت تر سپردن آن کمک کند. همینطور نام صفحه با ایدی صفحه همخوانی داشته باشد.

یک نام برند خوب حتما نیاز نیست که به کاربران شما بگوید که شما چه نوع خدماتی را ارائه می‌دهید، نامی که راحت به ذهن سپرده شود و در درون یک داستان به وجود بیاید می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

نکته دیگر آنکه راحت خوانده شود، راحت نوشته شود تا در نهایت توسط کاربران راحت پیدا شود. همینطور سعی کنید ایدی همه شبکه‌های اجتماعی را همانند نام برند کنید. به کمک سایت knowem.com می‌توانید یک ایدی ID واحد در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید. به نظر من هر چه این ایدی به دامنه سایت نزدیک تر باشد، بهتر است.

 

Bio و Title

من Bio بیو اینستاگرام را به عنوان های پست‌های در سایت شبیه میدانم . وقتی کاربری در گوگل سرچ و یا جستجو میکند  باید برای او این نکته را توضیح دهید که قرار هست چه نیازی از او را بر طرف کنید و رفع نیاز با واقعیت موجود در داخل سایت شما همخوانی لازم را داشته باشد ، به عبارت دیگر باید عرض کنیم که محتوای داخل صفحه متناسب با آن نیاز باشد.
در بیو اینستاگرام هم باید گفته شود که چه دلیلی دارد کاربران صفحه شما را فالوو کنند؟ (البته در صفحه اینستاگرام میزفا برخی از نکات این صفحه رعایت نشده و به دنبال نیروی قوی برای سوشال هستیم ولی در پروژه‌های سئو سعی میکنیم حداکثر موارد را رعایت کنیم)

اگر چه بیو اینستاگرام قابلیت‌های بیشتری دارد و اگر قصد دارید کاربران خود را در صفحه پروفایل خود بیشتر نگه دارید، می‌توانید از برچسب Hashtag در بیو استفاده کنید. مثلا اگر تخفیف ویژه و فروش ویژه دارید پیشنهاد می‌شود یک برچسب منحصربه فرد ایجاد کرده و در بیو درج کنید تا کاربران با زدن برچسب به راحتی بتوانند پست‌های هدف شما را پیدا کنند، و یا اگر یک صفحه دیگر در اینستاگرام دارید که مربوط به برند شما می‌باشد می‌توانید ایدی اینستاگرام آن را در بیو تگ کنید.
دوست بنده در زمینه عکس نوشته در اینستاگرام فعالیت حرفه ای انجام می‌دهد و صفحه او بالای ۲۰۰ هزار نفر فالوور دارد. یک صفحه عکس نوشته مخصوص دختران دارد و یک صفحه مخصوص پسران، در صفحه بیو عکس نوشته دختران ایدی صفحه عکس نوشته پسران را تگ کرده تا اگر کاربری از هر جنسی وارد هر صفحه ای شد آنها را از دست ندهد. این خود یک مسیر روشن برای کاربران می‌سازید و از طرفی نرخ تبدیل بازدید به فالوور را بهبود می‌دهد.

شاید بسیاری از این موارد را برخی‌ها به طول دقیق رعایت نکنند ، مثلا صفحه اینستاگرام امیر تتلو خواننده ایرانی که اکثر دوستان آشنا هستند. او ممکن است یک بار درباره دیوار صحبت کند، یک بار درباره حجاب صحبت کند و یک بار درباره دلار حرف بزند، و اگر تمایل داشت درباره موسیقی صحبت می‌کند. این موارد نادر که هیچ گونه هدف روشنی را دنبال نمی‌کنند در حیطه صحبت های ما نیستند و این نوع صفحات همانند باد می‌مانند. زود می‌آیند و زود می‌روند.

 

Explore و SERP

حتما بر روی دکمه جستجو اینستاگرام زده‌اید، به آن صفحه Explore گویند، پست‌های این قسمت اصولا براساس لایک و کامنت‌های واقعی و همینطور براساس رفتار فالوورهای شما چیدمان می‌شود. به عبارتی اینستاگرام سعی می‌کند به شکل هوشمند علاقه شما را بفهمد و براساس آن پست‌هایی که احتمال دارد به آن‌ها علاقه داشته باشید را نشان دهد. و این کار اینستاگرام چه معنایی دارد؟ معنای بهبود تجربه کاربری، درواقع بعید است در هر قدم این شرکت‌های بزرگ بهبود تجربه کاربری را مشاهده نکنید. برویم سر اصل مطلب.

اعتبار صفحه مهم تر از علاقه کاربر است، به عبارتی قبل از مهم بودن علاقه شما، معتبر بودن آن صفحه هم نقش مهمی دارد. همان طور که گوگل در SERP چنین رفتاری را در برابر سایت‌ها دارد. و زمانی که شما در نتایج گوگل جستجو انجام می‌دهید، نتایج کم کم به سمت شخصی سازی شده پیش می‌رود، یعنی کلماتی که قبلا جستجو کرده‌اید را می‌توانید مشاهده کنید و یا سایت‌هایی که قبلا مشاهده کردید را به احتمال زیاد در نتایج شما رتبه بهتری خواهند گرفت.

جذب کاربر جدید و هدفمند یکی از مهم ترین ویژگی‌های نتایج گوگل می‌باشد و اگر پست شما در صفحه Explore اینستاگرام باشد همین موضوع اتفاق می‌افتد و شانس دریافت فالوور بیشتر که به موضوعات شما علاقه‌مند است، دوچندان می‌شود. و این فرصت ویژه‌ای است که اینستاگرام به شما می‌دهد، همان طور که گوگل در نتایج به سایت شما ممکن است چنین فرصتی را به لطف SEO بدهد.

هوشمند بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های الگوریتم‌های اینستاگرام و گوگل در سرچ است. زمانی که من در جستجوی نتایج به اشتباه عبارت تیم باشگاهی یوونتوس را سرچ کردم “uventus” جدا از آنکه این الگوریتم عبارت صحیح را خودش پیدا می‌کند، از بین هزاران صفحه واقعی و فیک، صفحه رسمی این باشگاه را در نتیجه اول جستجوی من نشان می‌دهد. البته بنده طرفدار تیم یوونتوس نیستم و علاقه بسیاری به تیم باشگاهی آث‌میلان دارم





:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: