گوگل BERT چیست؟ تاثیر الگوریتم Bert در سئو
نوشته شده توسط : عبادی

گوگل BERT چیست؟  تاثیر الگوریتم Bert در سئو

 

گوگل همیشه بعد از مدتی تغییرات اساسی را برای رتبه سنجی سایت های دنیا ایجاد میکند و الگوریتم های جدیدی را به بازار مرکزی مجازی اضافه میکند که وب مستران همیشه باید گوش به زنگ این تغییرات کوچک و بزرگ بوده و بعد از اعمال آن ها آن را در سایت هایشان اعمال کنند و آن ها را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند تا بتوانند رتبه خوبی از گوگل اخذ کنند. یکی از این بروزرسانی‌های بزرگ BERT بود که در اکتبر سال ۲۰۱۹ معرفی شد. به گفته مسئولین گوگل BERT یکی از بزرگترین بروزرسانی‌ها در پنج سال اخیر است و بر روی یکی از هر ده جستجوی گوگل تاثیر می گذارد. این الگوریتم تغییرات چشمگیری را در نتایج سرچ گوگل و سئو سایت ها داشته است. در این مقاله در مورد الگوریتم گوگل BERT توضیح خواهیم داد و اینکه چه اثراتی بر سئو وب سایت ها داشته است.

اگر بخواهیم کاربرد آنرا به سادگی توضیح دهیم میتوان گفت: BERT پاسخ های مرتبط‌‌ تری برای‌ جستجو های شما پیدا می کند.

گوگل BERT چیست؟

BERT  مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers است که معنای آن نمایندگی‌های رمزگذاری دوطرفه از ترانسفورماتو‌رها است .این تعریف ممکن است کمی پیچیده بنظر برسد ،پس بیایید آن را اینگونه تعریف کنیم : BERT به گوگل کمک میکند تا زبان انسان‌ها را بهتردرک کند. قبل از اینکه گوگل از این بروزرسانی به عنوان بخشی اساسی در الگوریتم خود رونمایی کند ،از ‌آن به‌عنوان یک شبکه ی طبیعی open source (کدباز) استفاده میکرد و این یعنی هرکس با داشتن دانش فنی درباره کدنویسی میتواند از آن استفاده، و سیستم پاسخگویی به سوال خود را طراحی کند.

گوگل BERT چطور کار می‌کند؟

در گذشته گوگل گاهی اوقات در فهمیدن منظور جستجوهای پیچیده یا قراردادی عملکرد بدی داشت و با توجه به گفته ی او “مردم اغلب رشته هایی از کلمات رو جستجو می کنند که فکر می کنند ما متوجه میشیم ولی درواقع خودشون در حالت عادی اونجوری حرف نمیزنند” این پدیده در دفتر مرکزی گوگل به راحت طلبی در انتخاب واژه ها معروف است و موضوعی است که گوگل دوست ندارد زیاد اتفاق بیافتد.

BERT سعی می‌کند تا از طریق فراگیری ماشینی و پردازش حالات طبیعی زبان (شکلی که انسان ها در واقعیت حرف میزنند) تمام محتوای کلمات در یک جستجو را بررسی کرده و پس از آن به‌جای تمرکز جداگانه به روی کلمات آنها را با مرتب کردن بصورت جمله در بیاورد. قبل از انتشار این سیستم گوگل آزمایش‌های بسیاری انجام داد تا به پاسخ این سوال مهم برسد، که آیا نتایج جستجوها بعد از استفاده کردن از این سیستم بهبود یافته است یا خیر …
تصویر زیر یک نمونه از این آزمایش‌ها است:

در جستجوی بالا حرف اضافه to (به)  مهم است .چرا که با ما نشان می‌دهد فرد مسافر قصد دارد از برزیل به آمریکا سفر کند و نه برعکس. اما همانطور که می‌بینید قبل از BERT گوگل آنرا برعکس شناخته بود ، و از طرفی بعد از آن متوجه شد که یک مسافر برزیلی برای سفر به آمریکا به دنبال ویزا است.

قبل از این بروزرسانی گوگل قادر نیود تا متوجه تفاوت حروف اضافه بشود

و بعد از این بروزرسانی گوگل متوجه تفاوت آن ها شده و نتایج مختلفی را در اختیار ما می‌گذارد.

این تغییرات فقط به اینجا ختم نمی‌شود،بگدارید تا مثال دیگری بزنم:

اگر جمله‌ی “پارک کردن در سربالايی بدون جدول” را جستجو می‌کردیم، گوگل برای کلمه‌‌ی “جدول” اهمیت زیادی قائل می‌شد و برخلاف آن برای کلمه‌ی “بدون” اهمیت خیلی کمی قائل بود و این مسآله باعث می‌شد تا نتیجه‌ی جستجو کاملا خلاف انتظار و خواسته‌ ما باشد. خب این موضوع جزئی می‌تواند باعث اختلاف خیلی بزرگی در جستجوها باشد ، و همانطور که شما در تصویر می‌بینید پس از بوجود آمدن BERT  نتایج جستجوها خیلی مرتبط تر شده است و تجربه‌ی بهتری را برای من ،شما و تمام کسانی که از گوگل استفاده میکندد ایجاد کرده است

از مطابق بودن کلمات کلیدی تا مطابق بودن نیت‌ و مقصود اصلی کلمات کلیدی

در سال ۲۰۱۳ گوگل الگوریتم اصلی خود را بازسازی و آن را Hummingbird نامگذاری کرد . قبل از این بروزرسانی رتبه بندی گوگل درباره اینکه چه صفحاتی مرتبط با موضوع جستجو شده هستند غالبا بر اساس موفقیت هر سایت در بهینه سازی کلمات کلیدی خود بود .

اگر شما کلمات کلیدی را در سئو داخلی سایت خود و در بخش های مهمی مثل تگ ها ،هدینگ و متن اصلی (body) قرار می‌دادید امتیاز بالایی می‌گرفتید .این رویکرد را بعنوان سطح اول در سنجش گوگل در نظر بگیرید. گرچه، یکی از اهداف اصلی Hummingbird درک کردن مفهوم کلمات و ارتباط آنها با یکدیگر(به جای مرتب کردن جای کلمات) بود تا بتواند راحت‌ تر به موضوع اصلی جستجو برسد .

چند سال بعد و در سال ۲۰۱۵ گوگل اولین الگوریتم فرعی خود را به اسم Rankbrain معرفی کرد. چیزی که آن را خاص میکرد استفاده گوگل از اولین الگوریتم هوش مصنوعی خود بود . Rankbrain منظور و نیت پشت هر کلمه را بهتر درک می‌کند و تمرکز خود را به روی ارائه بهترین و مرتبط ترین جواب های ممکن می‌گذارد. (به جای نتایجی با بهترین کلمات بهینه سازی شده )

گوگلRankbrain را یکی از سه الگوریتم اصلی خود در رتبه بندی می داند. بگذریم ،نکته ی مهمی که باید بدانید این است که :گوگل سعی دارد مسیر خود را بیشتر و بیشتر از جفت کردن کلمات کلیدی به سمت رسیدن به هدف و منظور اصلی کلمات در جستجوها تغییر دهد.

تفاوت و شباهت‌هایBERT  و Rankbrain

اول از شباهت‌ها شروع کنیم :

هردو توسط الگوریتم اصلی گوگل یعنی Hummingbird کنترل می شوند.

از هوش مصنوعی استفاده می کنند.

تمرکز خود را بر‌ روی فهمیدن هدف و نیت کلمات می‌گزارند تا به بهترین نتیجه‌های ممکن دست پیدا کنند.

و حالا تفاوت ها :

Rankbrain در درک کردن منظور کاربر در جستجوهای طولانی، تخصصی و حتی آن هایی که کلمات ناشناخته‌ای در خود دارند بهتر عمل می کند BERT می تواند در جستجوهای کوتاه‌ تر با زبان طبیعی (نزدیک به جمله بندی واقعی انسان‌ها) بهتر عمل می کند.

وقتی به این فکر کنید که منظور یک کاربر از استفاده یک کلمه‌ی کلیدی در جستجوی خود چه چیزی است تا بتوانید بهترین جواب ممکن را برای او پیدا کنید طرز فکر خود را از سطح یک (جفت کردن کلمات) به سطح دو نیز (تطبیق دادن نیت کاربر با کلمات کلیدی وارد شده) ارتقاء داده اید .

بهتر‌ است در استراتژی سئو خود را تغییر دهید

در اغلب مواقع کلمات و جملاتی که افراد در بخش جستجو وارد می‌کنند می‌تواند در یکی از سه دسته زیر گنجانده شود:

Informational اطلاعاتی

Navigational

Transactional

کلمات کلیدی Informational یا اطلاعاتی: در این روش با هدف کسب اطلاعات بیشتر از کیوردها استفاده می‌کنید.

کلمات کلیدی Transactional یا معاملاتی :در این نوع از کیوردها هدف‌ انجام یک معامله به صورت آنلاین است.

کلمات کلیدی Navigational : در این روش اطلاعات کاربر در حد اسم  سایت است و هدف او دسترسی به صفحه اصلی سایت مورد نظر است.

بیایید این سه دسته را با یک مثال شفاف کنیم:

فرض کنید یک نفر بدنبال اطلاعاتی درباره‌ی “راه های کاهش وزن بدون قرص های لاغری” است و نمی‌داند بهترین راه حل برای او چیست و این کلمه را در گوگل نیز جستجو می کند (دسته ی اطلاعات). بعد از جستجو صفحات متعددی برای او باز می‌ شوند و با راه حل هایی مثل رژیم های غذایی آشنا میشود و پس از آن ممکن است از همان صفحه جمله ی “رژیم گیاه خواری” را جستجو کند.(دسته ی Navigational) و وقتی که از انتخاب خود مطمن شد از دسته ی سوم استفاده می کند و مثلا “کتاب راهنمای گیاه خواری ” را جستجو کرده و دانلود می کند (دسته ی Transnational).

با توجه به مطالب گفته شده می بینیم که BERT  بیشتر کلمات کلیدی را هدف قرار می دهد که کلی تر هستند (کلمات کلیدی دسته  اول) و هرچه جستجوی کاربر دقیق تر شود و به خواسته‌ی نهایی خود نزدیک شود از تاثیر BERT  نیز کاسته می شود. حالا اگر شما بدنبال آن هستید تا نه تنها جایگاه خود را در گوگل حفظ کنید،  بلکه در مقایسه با رقبای خود رتبه های بالاتری هم داشته باشید، ساده ترین راه برای شما تهیه محتوایی است که جزئیات زیادی را در خود گنجانده اند.

در حالت معمول وقتی که مشغول به تولید محتوا هستید، متخصص سئو از شما می خواهد تا مطالب بسیار طولانی را بنویسید ،که ساده ترین راه برای جایگیری خوب در کلمات کلیدی دسته اول است. بله قطعا شما هم متوجه شده اید که مطالب بسیار بلند رتبه های خوبی در سئو بدست می آورند اما الگوی گوگل تمرکزی ‌به‌روی طول محتوا ندارد بلکه تمرکز خود را به روی کیفیت مطالب است و اینکه آیا شما محتوای تولید شده ی شما میتواند به سوالات کاربران پاسخ بدهد یا خیر.

بیایید یک متن از دنی سالیوان همکار گوگل در بخش موتورهای جستجو را بررسی کنیم :

محتوای این توئییت این است که او از سئو کارها می‌خواهد تا به جای تولید محتوای طولانی و بلند،تمرکز خود را به روی تولید محتواهای جذاب ،خاص و مفید بگذارند. نتیجه ای که می‌گیریم این دست که دفعه بعدی که با ابزار های مختلف بدنبال موضوعات جدیدی هستید تا درباره آن ها تولید محتوا کنید به یاد داشته باشید که محتوای شما باید جزئیات بسیار زیادی داشته باشد تا بتواند به تمامی سوال‌های احتمالی کاربر درباره آن موضوع پاسخ دهد

برای مثال اگر شما کسب و کاری درباره بدنسازی دارید و موضوع انتخابی شما برای مقاله “کاهش وزن بدون استفاده از قررص های لاغری” است، محتوای شما به هیچ وجه نباید درباره قرص ها،پودرهای مکمل و دیگر روش های غیرطبیعی صحبت کند.مقاله ی شما باید تمامآ به راه های طبیعی بپردازد و با جزئیات آن راه ها را شرح دهد.

علاوه بر این موضوع شما باید دست از تمرکز کردن بیش از حد به روی طول مقاله بردارید و به جای آن محتوای با کیفیت و مربوط به موضوع تولید کنید. در آینده و به مرور، از اهمیت طول محتوا بیشتر و بیشتر کاسته میشود چراکه گوگل است که در شناسایی محتوای مقاله‌ی شما بهتر و بهتر می شود.

آیا در این بروزرسانی الگوریتم های گوگل فرصت‌هایی هم وجود دارد؟

همانطور که بالاتر هم صحبت کردیم،همه چیز به این موضوع بازمی‌گردد که شما در ساخت محتوای موردنظر خود چقدر به جزئیات پرداخته اید. لازم نیست که یک مقاله  طولانی بنویسید که ۵۰ موضوع مختلف را شامل می‌شود و بیش از ۱۰۰۰۰ کلمه دارد. موضوعی که اینجا به شدت اهمیت دارد این است که بتوانید برای سوالات کاربران پاسخ های خوب پیدا کنید و در مقایسه با رقبای خود در کمترین زمان ممکن، بیشترین ارزش پیشنهادی را به مخاطبین ارائه کنید. به جستجوی زیر دقت کنید:

موضوع جستجو شده این است که “شرکت داشتن در المپیک چه حسی دارد”

گرچه اولین نتیجه  گوگل تیتر متفاوتی با جستجوی ما دارد(به المپیک رفتن چه حسی دارد) مقاله به این موضوع نمی‌پردازد که شرکت کردن در المپیک برای یک تماشاچی چطور است، بلکه این موضوع را توضیح میدهد که این دوران برای یک ورزشکار چطور است.و این دقیقا همان چیزی است که با توجه به جمله‌ای که جستجو کردیم می‌خواستیم.

BERT به سادگی موفق شد تا موضوع موردنظر ما را متوجه و آن را نمایش دهد.اما نکته ی جالب در این مقاله این است که مقاله‌ی مورد نظر کلا از ۳۱۱ کلمه تشکیل شده است . اگر می‌خواهید تا در مقوله  کلمات کلیدی خوب باشید و همچنین در گوگل رتبه ی خوبی هم داشته باشید پیشنهاد ما این است که درباره ی موضوع مقاله ی خود وارد جزئیات شوید و بهتر از رقیب هایتان به جواب سوال های بازدیدکنندگان بپردازید. محتوای شما می‌تواند ویدئویی،صوتی و یا متن باشد اما تمام سعی خود را بکنید تا تجربه خوبی برای او ایجاد کنید.

نکته مهم: این حرف ها به این معنی نیست که مقالات بلند به درد نخور هستند یا از آنها استفاده نکنید.حرف ما این است که همه  متخصصین سئو تمام تمرکز خود را به روی تولید محتواهای طولانی و بلند گذاشته اند و حتی خیلی از آنها مطالبی را انتخاب می‌کنند که بتوان با ده‌ها روش مختلف آنها را توضیح داد تا محتوا طولانی تر شود.

گوگل همیشه بر روی این موضوع تاکید داشته است که تمرکز خود را بروی کاربرها بگزارید و هرچیزی که به دنبال آن هستید به دست می آید. فلسفه  گوگل تغییری نکرده ولی با پیشرفت ها در زمینه هوش مصنوعی، گوگل روز به روز در زمینه پیدا کردن خواسته های اصلی کاربر بهتر می  شود و سخت تلاش می‌کند تا نیت کاربران در کلمات کلیدی را بیشتر و بیشتری را درک کند.

پس نتیجه می‌گیریم که حالا در عصر مدرن سئو از ترکیب سطح اول (جفت کردن کلمات) و سطح دوم (کنار هم گزاشتن نیت کلمات کلیدی) استفاده میکند تا محتوای مرتبطی در پاسخ جستجوها ایجاد کند .که البته هر دوی آن ها برای موفقیت شما در سئو کلیدی است .با معرفی هوش مصنوعی در Rankbrain ،Hummingbird و حالا هم BERT کاملا واضح است که گوگل تمام تلاش خود را برای ایجاد بهترین تجربه ی کاربری به کار می‌برد. در این شرایط بهتر است تا شما بلند مدت فکر کنید.

خلاصه و نتیجه گیری : 

حتی اگر بعد از این بروزرسانی میزان رفت و آمد سایت شما کمی افت داشته، نگران این نباشید ، این موضوع می‌تواند برای شما خوب باشد. این حرف کمی غیرمنطقی به نظرتان خواهد رسید ولی بیایید تا اینگونه آن را بررسی کنیم : اگر کسی به دنبال این باشد که چطور وزن خود را بدون قرص های لاغری کم کند و به سایت شما وارد شود،و متوجه این موضوع شود که شما در بخشی از مقاله ی خود درباره مزایای این قرص ها حرف می‌زنید احتمالا روی دکمه برگشت کلیک میکند و دنبال یک مقاله ی دیگر می‌گردد.

منظور من این می باشد که نرخ تبدیل سایت شما و ترافیک آن رابطه ندارند. قطعا شما مقداری از رفت و آمد سایت خود را از دست می‌دهید ولی نرخ خروج شما (BOUNCE RATE) نیز به همان اندازه کاهش داشته است. بعلاوه، این موضوع فرصتی است تا محتواهایی تولید کنید که درباره موضوع مورد نظرتان جزئیات بالایی دارند.

اگر شما ترافیک سایت خود رااز دست دادید ، محتوای خود را دوباره بررسی کنید تا ببینید کدام یک از مقالات شما افت کرده است و سپس ببینید که آیا می‌توانید آن را بهتر کنید و یا محتواهای بهتری در آن زمینه تولید کنید که بتواند به سوالات بازدید کنندگان پاسخ دهد.

اگر نمی‌دانید که چطور می‌توانید این بررسی را انجام بدهید این مراحل را دنبال کنید:

وارد سرچ کنسول (Search console) خود شده و روی گزینه ی search results موس را برده و سپس کلیک کنید 

آن بازه زمانی را که در نظر داشتید انتخاب کنید  (مثلا اگر در ماه ‌های اخیر متوجه این افت شده ايد آن را بروی ۳ ماه گذشته بگذارید)

روی compare کلیک کنید تا آنها را مقایسه کنید

و سپس روی گزینه ی queries کلیک کنید تا آنها با معیار بیشترین تغییر برای شما مرتب بشوند

شما باید اول از آنهایی شروع کنید که تعداد کلمات بیشتری را مد نظر دارند ،چراکه آنها سریع تر از بقیه درست می‌شوند و ورودی خود را پس خواهند گرفت و اگر نمی‌دانید که چطور آنها را تغییر دهید و یا ویرایش کنید ، کافی می باشد تا نگاهی به رقیب هایی که بالاترین رتبه را دارند بیاندازید تا با مقایسه خود با آنها کارتان ساده تر شود .

 





:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: