بک لینک چیست
نوشته شده توسط : عبادی

بک لینک چیست

لینکی (Link) که از سایتی به سایت دیگر داده می‌شود را بک لینک می‌گویند، به عبارت دیگر اگر سایت X، آدرس سایت Y را در داخل متنی (Anchor text) لینک کند، سایت Y یک بک لینک از سایت X دریافت می‌کند. و این عمل هم به اصطلاح لینک سازی یا لینک بیلدینگ گویند. بک لینک شامل لینک سازی داخلی نمی‌شود به عبارت دیگر به لینک‌های داخلی یک دامنه بک لینک نمی‌گویند.

بک لینک اهمیت ویژه‌ای در سئو سایت دارد و همیشه مهندسین سئو در تلاش هستند تا بتوانند بک لینک بیشتری را در جهت ارتقا رتبه سایت ایجاد کنند، ولی همان‌طور که میدانید هر آنچه در سئو زیاده‌روی شود به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی به‌همراه خواهد داشت، لینک سازی یا لینک بیلدینگ باید اصولی صورت بگیرد و اگر به شکل اسپم و انبوه لینک سازی شود با جریمه های سنگین گوگل همراه خواهد بود چرا که لینک سازی بی‌رویه یکی از دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل است.

لینک سازی یا لینک بیلدینگ

بک لینک انواع مختلفی دارد ولی دو نوع آن نسبت به بقیه لینک‌های دیگر معروف است لینک نوفالو (Nofollow) و لینک فالو (Follow)، ما در مقاله لینک نوفالو به شکل کاملا جامع با سوال‌های کاربردی به تشریح و اهمیت لینک نوفالو پرداختیم و تفاوت اصلی آن با لینک فالو را ذکر کردیم، پس حتما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دو نوع لینک به مقاله ذکر شده مراجعه کنید.

در ادامه به انواه Backlink از نظر ساختاری می‌پردازیم.

انواع لینک از نظر ساختاری

ساختار یک لینک به شکل زیر است و در مقابل اتریبیوت rel می‌تواند مقادیر مختلفی برای مقاصد گوناگون درج کرد. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد. این موارد را میتوان جزئی از سئو تکنیکال یا همان سئو فنی دانست.

شاید بپرسید اتریبیوت rel چیست؟ به rel موجود در کد زیر یک نوع اتریبیوت گفته می‌شود و حال این اتریبیوت که rel هست بعد از مساوی و در داخل “” مقادیری را می‌گیرد که در ادامه ما بیشتر درباره مقادیر داخل rel صحبت خواهیم کرد.

 

Title link

لینک از نوع Alternate

این لینک برای سایت‌های دو زبانه یا چند زبانه مناسب است، به این معنی است که این لینک ، به آدرسی می‌رود که شما همین صفحه را به زبانی دیگر خواهید دید.

Title link

لینک از نوع Author

این نوع لینک برای نویسنده‌ها به کار می‌رود، اگر روی آن کلیک کنید شما را به نویسنده آن مقاله ارجاع می‌دهد.

Title link

لینک از نوع Bookmark

این نوع لینک‌ها برای Bookmark (بوک مارک) کردن مناسب است چرا که لینک تغییر نمی‌کند و می‌توانید لینک مقاله را در مرورگر خود ذخیره نمایید یا همان بوک مارک کنید.

Title link

لینک از نوع Help

زمانی کاربرد دارد که بخواهید آموزشی از یک صفحه‌ را در صفحه دیگر قرار دهید. وقتی روی این لینک کلیک کنید به صفحه آموزش یا راهنمای استفاده از مقاله خواهید رفت.

Title link

لینک از نوع License

بدین معنا که این لینک ، شما را به صفحه کپی رایت مقاله هدایت می‌کند.

Title link

لینک از نوع next

به معنای این است که این لینک شما را به مقاله بعدی هدایت می‌کند.

Title link

لینک از نوع Prev

به معنای این است که این لینک شما را به مقاله قبلی هدایت می‌کند برعکس لینک next است.

Title link

لینک از نوع Nofollow

سال ۲۰۰۵ بود که رم نوفالو توسط گوگل معرفی شد. این نوع لینک به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که لینک را دنبال نکنند و اعتباری به سایت مقصد داده نشود. (در مقاله لینک نوفالو به تشریح درباره اهمیت و کاربرد این نوع لینک‌ها پرداختیم، پیشنهاد میکنم حتما بخوانید)

Title link

لینک از نوع Follow یا Dofollow

لینک فالو برعکس لینک‌های نوفالو است، شما اگر اصلا از اتریبیوت rel استفاده نکنید به شکل پیش‌فرض موتورهای جستجو آن را فالو می‌دانند، مقدار Follow با مقدار Dofollow فرقی ندارد و هر دو یک مفهوم را دارد. هر سه لینک زیر یک معنا را دارند. (در مقاله لینک نوفالو به تشریح درباره لینک فالو و فرق آن با لینک نوفالو پرداختیم)

Title link

Title link

Title link

لینک از نوع Search

به لینکی اشاره می‌کند که شما در آنجا امکان جستجو در بین مقاله‌ها را دارید.

Title link

لینک از نوع Tag

اصولا تگ‌های مقاله‌ها را با این نوع لینک به موتورهای جستجو نشان می‌دهند. این لینک‌ها نشان دهنده یک تگ یا کلمه کلیدی در این مقاله است.

Title link

توضیحات بیشتر درباره لینک‌ها در مقاله w3.org بخوانید.

لینک از نوع noreferrer noopener

این نوع اتریبیوت ها از زمانی معروف شدند که از نسخه ۴.۷ وردپرس بروی لینک هایی که target="blank" هستند (یعنی در زمان کلیک بر روی آن لینک ما وارد تپ دیگر می‌شویم) اعمال می‌شود. اصولا تگ‌های مقاله‌ها را با این نوع لینک به موتورهای جستجو نشان می‌دهند. این لینک‌ها نشان دهنده یک تگ یا کلمه کلیدی در این مقاله است.

رل noopener در window.opener جاوااسکریپت کمک به امنیت اطلاعات کاربران می‌کند و noreferrer به کمک هدر HTTP باعث افزایش امنیت می‌شود.

Title link

توضیحات بیشتر درباره لینک‌ها در مقاله w3.org بخوانید.

لینک از نوع Sponsored

این اتریبیوت یعنی rel="sponsored" که در سال ۲۰۱۹ یعنی دقیقا شهریور ۱۳۹۸ توسط گوگل در این لینک معرفی شد. معنای Sponsored یعنی حمایت مالی و هدف از این رل (rel) درج آن در لینک هایی است که جنبه تبلیغات دارند. درواقع لینک های تبلیغاتی و لینک هایی که اسپانسری هستند میتواند rel="sponsored" استفاده شود.

رل Sponsored یک موضوع مهم را به صورت غیرمستقیم اشاره میکند و آن اهمیت بیشتر رل نوفالو هست. درباره اهمیت بک لینک نوفالو بیشتر خوانید.

Title Sponsored

لینک از نوع UGC

عبارت ugc مخفف User Generated Content است. رل ugc هم همانند رل اسپانسر در سال ۲۰۱۹ یعنی دقیقا شهریور ۱۳۹۸ توسط گوگل معرفی شد. هدف از اتریبیوت rel="ugc" بر روی لینک های است که محتوای آن توسط کاربرها ایجاد شده است.

Title link

حالا ممکنه بعد از اینکه بفهمید بک لینک چی هست، بپرسید:

از کجا بکلینک بخریم؟  چطوری تهیه کنیم؟و یا اصلا چطور بفهمیم بک لینک خوب چیست و بعد آن را تهیه کنیم؟

این بخش از متنی که شما دارید میخونید خلاصه تجربه ۸ ساله من می باشد در این زمینه. پس به آن توجه زیادی کنید و نظرات خود را برای ما بنویسید :
نکته اول: من جای شما باشم اگر اولین باره قصد تهیه بکلینک رو دارم و تا حالا نخریم، پس زیاد سمت خرید بکلینک نمیرم، مگر وقت زیاد داشته باشم و بیام کلی مطالعه کنم و وقت بذارم و هزینه کنم تا یاد بگیرم و یا از یک مشاوره سئو کمک بگیرم و یا کلا بهتره بدم یک متخصص سئو کارهای خرید بکلینک های سایت منو انجام بده.
نکته دوم: حالت مشاوره که اشاره کردم شاید خیلی جواب نده چون مشاوره سئو اگر بخواد بهترین مشاوره رو به شما بده تقریبا باید اطلاعات خوبی از سئوی سایت شما داشته باشه. من خودم برای مشاوره دادن گاهی یک هفته دارم درباره یک سایت تحقیق میکنم طبیعتا اینطوری به ناچار هزینه مشاوره بالا میره. ولی مشاوره هایی که یک ساعته هست و شخص مشاور دهنده قبل مشاوره دادن هیچ اطلاعاتی از سایت شما نداره کمی میشه گفت صحبت ها کلی گویی میشه و به نظر شخصی من مشاوره غیرکاربردی هست چون به اون هدف اصلی که ما قصد داریم نمیرسونه.
نکته سه: بعید میدونم در محیط وب بتونید پاسخ این سوال “من میخوام برای سایتم بک لینک بخرم چطوری و از کجا بخرم” رو پیدا کنید، منابعی که برای اموزش ساخت بک لینک وجود داره بسیار ناقص هست و اصلا در هیچ سایتی غیرممکنه کامل درباره بک لینک صحبت کنن، من خودم سال ها هست قصد دارم یک سری مقالات جامع درباره بک لینک بنویسیم ولی متاسفانه نتونستم.
نکته چهار: فرض کنید اصلا شما یک منبع خوب و کامل پیدا کردید، کمی فکر کردید که اون کسی که این منابع رو نوشته چطوری اصلا میتونه ۱۰۰ ها مقاله بک لینک رو اپدیت نگه داره؟ همین الان در میزفا ۳۰۰ مقاله ای که توسط ۸ نفر اپدیت میشن نزدیک به ۱ سال و نیم طول میکشه. از طرفی فرض کنیم اصلا اپدیت هم هست (فرض محاله البته) میدونید بکلینک و ساخت لینک های خارجی مثل بازی با چاقو هست؟ و میتونید با این چاقو به سایت خودتون آسیب جدی بزنید؟ همینطور برای ساخت بک لینک اصولی برای سایت خودتون باید یک مسیر اختصاصی پیدا کنید، درواقع برای هر سایت باید یک مسیر بک لینک ساخت، مثل استراتژی میتونه که تا الان من یک بار هم ندیدم در دو کسب و کار مختلف یک نوع استراتژی بچینیم.
نکته پنج: خیلی از دوستان اصلا توجه به سئو داخلی نمیکنن و به قولی خوددرمانی یا به قول ما خودسئویی میکنن، خیلی از دوستان تماس گرفتن با ما و نیاز به لینک خارجی دارن، هر چند ما چنین خدماتی نداریم و کلا اختصاصی برای سایتی لینک سازی نمیکنیم و فقط تو پروژه های ۰ تا ۱۰۰ لینک سازی میکنیم ولی وقتی بررسی میکردیم میدیدیم که اون سایت اصلا نیاز به لینک نداره و انقدر سئو داخلی اون سایت مشکل داره که نیاز نیست هنوز بره سراغ لینک سازی.

مواردی که بالا خدمتتان عرض کردیم ممکن است قابل پذیرش همه وب سمتر ها نباشد و یا این که اشتباه باشد اما نظراتی بود که ان ها را صادقانه بیان کردیم. با این حال من خودم همیشه مشاوره میگیرم از چیزهایی که اطلاع ندارم، من خودم وقتی ماشین میخرم یا ملک و یا حتی توی بورس شرکت میکنم چون تخصص کافی ندارم و از مشاوران کمک میگیرم و خب خداروشکر همیشه جواب داده.

پایان و نکات تکمیلی

۱) دقت داشته باشید که ما درباره انواع لینک‌ها یعنی تگ a در HTML صحبت کردیم هر چند برخی از این ویژگی‌ها را می‌توان در تگ link که در header هم مشاهده کرد.

۲) از طرفی میتوان در یک لینک برخی اتریبیوت ها را با هم استفاده کرد مثلا:

Title Sponsored

یا مثلا

Title Sponsored

۳) الگوریتم های گوگل اهمیت زیادی به این اتریبیوت ها میدهند. بنابراین در جای درست استفاده کنید. اگر آشنایی به مباحث سئو ندارید از یک متخصص سئو که حداقل آشنایی نسبی با کسب و کار شما دارد کمک بگیرید.

حال باید در پایان کار بدانید بک لینک چیست و چه انواعی به کمک اتریبیوت ها دارد. اگر سوالی و یا نظری درباره این مقاله بک لینک داشتید حتما در نظرات برسید.

 





:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: