ارور 502 Bad Gateway چیست
نوشته شده توسط : عبادی

ارور 502 Bad Gateway چیست

خطای 502 Bad Gateway یک کد وضعیت HTTP  از نوع خطاهای 5xx است به این معنا که یک سرویس‌دهنده (سرور) در اینترنت، پیغامی نادرست از سرور دیگر دریافت کرده است. البته معنی لغوی آن دروازه نادرست است.

خطای دروازه نادرست در هر سایت می‌تواند سفارشی شود مثلا سایت میزفا میتواند براساس ساختار و نیاز خود نحوه نمایش خطا ۵۰۲ را تغییر دهد. اگرچه این امر نسبتاَ غیرمعمول است؛ سرورهای وب مختلف خطای 502 رو به شکل‌های مختلف نشان می‌دهند. برخی از روش‌های متداول نمایش این خطا به صورت زیر است:

چگونگی نمایش خطای 502

Error 502

HTTP 502

502 Bad Gateway

502 Proxy Error

Temporary Error (502)

502. That's an error

502 Service Temporarily Overloaded

HTTP Error 502 - Bad Gateway

Bad Gateway: The proxy server received an invalid response from an upstream server

502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request

نمایش خطای 502 Bad Gateway در پنجره‌ی مرورگر اینترنت همانند نمایش دیگر صفحات در مرورگر است.

خطای معروف “fail whale” در توییتر درواقع نوعی ارور 502 است که معنی آن این است که ظرفیت (مراجعه) به توییتر بیش از حد است (حتی اگر خطای 503 حس بیشتری را دراین‌باره ایجاد کند).

خطای 502 Bad Gateway اگر در به‌روزرسانی ویندوز بروز کند خطای 0x80244021  یا پیام  WU_E_PT_HTTP_STATUS_BAD_GATEWAY را ایجاد می‌کند.

خطاهای 502 Bad Gateway به طور کامل از تنظیمات خاص دیوایس شما مستقل است، به این معنی که شما این خطا را می‌توانید در هر مرورگری، در هر سیستم عامل و هر دستگاه دیگری ببینید.

دلایل بروز خطای 502 Bad Gateway

در بیشتر موارد، ارور 502 Bad Gateway به دلیل بروز مسائلی بین سرورهای آنلاین که خارج از کنترل شما است رخ می‌دهد. با این حال گاهی اوقات هیچ مسئله‌ی خاصی وجود ندارد بلکه مرورگر شما فکر می‌کند این مشکل مربوط به تجهیزات شبکه‌ی خانگی شما است و یا علت دیگری دارد که خارج از کنترل شما است.

توجه: وب سرورهای مایکروسافت IIS غالباَ اطلاعات بیشتری در مورد علت بروز خطای 502 ارائه می‌دهند که این کار را با اضافه کردن یک عدد پس از عدد 502 نمایش می‌دهند مانند خطای HTTP 502.3 که به این معنی است که وب سرور در حالی که مانند یک دروازه یا پراکسی عمل می‌کند، پاسخی نامعتبر دریافت کرده است. لیست کامل از این اعداد که به عدد 502 اضافه می‌شوند و معنی هر یک را می‌توانید در آدرس زیر ملاحظه کنید.

https://support.microsoft.com/en-us/help/943891/the-http-status-code-in-iis-7.0,-iis-7.5,-and-iis-8.0

نکته: یک خطای HTTP 502.1 که از انواع خطاهای Bad Gateway است، اشاره به مشکل بروز وقفه در برنامه رابط کاربری دروازه‌ی معمول (CGI) دارد و بهتر است به عنوان موضوع وقفه دروازه 504 تلقی و عمل شود.

چگونه رفع کردن خطا 502 Bad Gateway

ارور 502 Bad Gateway غالباَ خطایی شبکه‌ای بین سرورهای اینترنت است، به این معنی که این خطا ناشی از رایانه یا ارتباط اینترنتی شما نیست.

با این حال از آنجایی که ممکن است اشتباهاتی در این راه رخ داده باشد برخی از کار هایی که ممکن است به شما کمک کند شامل :

سعی کنید نشانی سایت اینترنتی را دوباره بارگذاری کنید؛ این کار را می‌توان با فشردن دکمه‌ی F5 در صفحه کلید و یا با کلیک کردن بر روی دکمه‌ی تازه‌سازی/بارگذاری مجدد، انجام داد.

در حالی که خطای 502 Bad Gateway معمولاَ بیانگر بروز خطایی شبکه‌ای و خارج از کنترل شما است، با این حال این خطا ممکن است به شدت موقتی باشد. تلاش برای دسترسی دوباره به وب‌سایت، غالباَ با موفقیت (و رفع این خطا) همراه است.

با بستن همه‌ی پنجره‌های باز مرورگر و باز کردن یک صفحه‌ی جدید از مرورگر، بارگذاری آن را از نو شروع کنید.
این امکان نیز وجود دارد که ارور 502 که شما با آن مواجه شده‌اید ناشی از بروز مسئله‌ای در سیستم رایانه شما هنگام استفاده از مرورگر باشد. یک راه‌اندازی مجددِ ساده‌ از برنامه‌ی مرورگر، ممکن است سبب رفع مشکل شود.

حافظه‌ی پنهان مرورگر (کش) خود را پاک کنید. فایل‌های تاریخ گذشته و یا خراب‌ شده (کرش) که در مرورگر شما ذخیره شده است می‌تواند سبب بروز خطاهای دروازه نادرست 502 شود.
حذف فایل‌هایی که در حافظه‌ی پنهان قرار دارد و تلاش برای دسترسی دوباره به صفحه، مشکل را (در صورتی که ناشی از پر شدن حافظه پنهان باشد) رفع می‌کند.

کوکی‌های مرورگر (cookie) خود را پاک کنید. به دلایل مشابهی که در رابطه با حافظه‌ی پنهان (کش) ذکر شد بایستی گفت که پاک کردن و حذف کوکی‌های ذخیره شده، می‌تواند سبب رفع خطای 502 شود.
توجه: اگر ترجیح می‌دهید همه‌ی کوکی‌های خود را حذف نکنید، سعی کنید در اولین گام (حذف کوکی‌ها) کوکی‌های مرتبط با سایتی که شما در دسترسی به آن با پیام 502 مواجه شده‌اید را پاک کنید. البته بهتر است که همه‌ی کوکی‌ها را حذف کنید.

مرورگر خود را در حالت ایمن (Safe Mode) مورد استفاده قرار دهید. اجرای مرورگر در حالت ایمن به این معنا می باشد که آن را بدون تنظیمات پیش‌فرض و بدون افزودنی‌های ابزارهای جستجو (add-ons یا extensions) یا برنامه‌های اضافی نظیر نوار ابزار اجرا کنید.
البته در کروم حالت ایمن را incognito و در فایرفاکس private گویند.
اگر هنگام استفاده از مرورگر در حالت ایمن، خطای 502 رخ نداد، به این معنی است که برخی تنظیمات یا برنامه‌های اضافی دلیل بروز این خطا هستند. به تنظیمات مرورگرتان مراجعه کنید و آن را به حالت پبش‌فرض  برگردانید و یا این که به صورت انتخابی برنامه‌های اضافی مرورگر را غیرفعال کنید تا از این طریق بتوانید دلیل اصلی (بروز خطا) را پیدا کنید و مشکل را برای همیشه رفع کنید.

از مرورگر دیگری استفاده کنید. مرورگرهای محبوب عبارتند از فایرفاکس، کروم، اینترنت اکسپلورر و سافاری و دیگر مرورگرها.
اگر هنگام استفاده از مرورگری دیگر (غیر از مرورگر اصلی که بیشتر از آن استفاده می‌کنید) پیغام خطای 502 Bad Gateway مشاهده نشد، شما بایستی بدانید که علت و منبع بروز مشکل، همان مرورگر اصلی شما است. با فرض این که شما توصیه‌های عیب‌یابی ذکر شده در بالا را انجام داده‌اید، اکنون زمان آن است مرورگر خود را دوباره نصب کنید و ببینید آیا مشکل آن رفع شده است یا خیر.

اگر شما دارای نرم‌افزار MS Forefront TMG SP1 نصب شده هستید و هنگام دسترسی به صفحات وب با این پیغام کد خطا یعنی “خطای پراکسی 502” یا “ورود به شبکه انجام نشد” و یا دیگر پیغام‌های مشابه مواجه می‌شوید، آپدیت 1 نرم‌افزار را برای Microsoft Forefront Threat Management Gateway (TMG) 2010 Service Pack 1 دانلود کنید.
نکته مهم: راه حلی که در بالا اشاره شد برای همه‌ی پیغام‌های خطای پراکسی 502، مشترک نیست و فقط در موارد خاص به کار می‌رود. Forefront TMG 2010 نرم‌افزاری تجاری است که در صورت نصب آن بایستی از این مسئله آگاهی داشته باشید.

کامپیوتر ، لپ تاپ و به طور کلی رایانه خود را دوباره راه اندازی کنید و یک بار آن را خاموش و روشن کنید . برخی مسائل موقت مربوط به رایانه شما و چگونگی اتصال آن به شبکه به ویژه اگر شاهد بروز خطا هنگام دسترسی به صفحات متعددی هستید، ممکن است سبب بروز خطاهای 502 شود، در این حالت راه‌اندازی مجدد رایانه می‌تواند کمک کننده باشد.

تجهیزات مربوط به شبکه خود را راه‌اندازی مجدد کنید. مسائل مربوط به مودم، روتر، سوییچ‌ها و دیگر ابزارهای شبکه می‌تواند علت بروز خطای 502 Bad Gateway و یا خطاهای 502 باشد. راه‌اندازی مجدد این دستگا‌ها می‌تواند مفید باشد.

سرویس‌دهنده نام دامنه (DNS) خود را هم در روتر و در رایانه یا دستگاه تغییر دهید. برخی از اشتباهات Bad Gateway به علت بروز مسائل و مشکلات موقتی مربوط به سرورهای DNS است.
توجه: سروهای DNS که در حال حاضر پیکره‌بندی کرده‌اید، احتمالاَ همان‌هایی هستند که به وسیله‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتِ(ISP) شما به طور خودکار اختصاص یافته است، مگر این که شما قبلاَ آن‌ها را تغییر داده باشید. خوشبختانه شماری از سرورهای DNS مفید برای استفاده وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها (مورد مناسب) را انتخاب کنید. این لینک سرورهای DNS رایگان و مفید را جهت انتخاب از سوی شما معرفی می‌کند.

برقراری تماس مستقیم با وب‌سایت نیز می‌تواند ایده‌‌ی خوبی باشد. این احتمال وجود دارد که مدیران وب‌سایت که در حال رفع علت بروز خطای 502 Bad Gateway هستند نسبت به آگاهی دادن به مخاطبانشان در مورد علت بروز مشکل علاقه‌مند نباشند :دی
نکته جالب: در توییتر  معمولا  زمانی یک سایت به طور کامل Down یا به اصطلاح خوابیده می‌شود، به ویژه اگر سایت Down شده جز وب‌سایت‌های محبوب و پرمخاطب باشد، مملو از بحث های در قالب تویت می‌شود و اگر مثلا شما چنین مشکلی خوردید در سایت های بزرگ، می‌توانید به این شبکه ها سر بزنید و با یک جستجو به اطلاعات لازم درباره خطاهای اخیر در آن سایت می‌رسید. مثلا می‌توان از هشتک های مثل  #websitedown در توییتر استفاده کرد برای پیدا کردن یک سایت خاص. به عنوان مثال زمانی که سایت فیسبوک برای مدت کوتاهی Down شد هشتک facebookdown در این شبکه اجتماعی مورد استفاده زیادی قرار گرفت. یا سایت آمازون هم در این شبکه اجتماعی مورد هدف کاربران گرفته و با هشتک amazondown تویت های بسیاری را می‌بینیم. در واقع این روش، ترفندی عالی برای اطلاع از وضعیت دیگر سایت‌ها به جز توییتر است.

با ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت خود تماس بگیرید. اگر مرورگر، رایانه و شبکه‌ی شما همگی در حال کار کردن هستند و وب‌سایت (مورد نظرتان) گزارش می‌دهد که صفحه یا سایت برای آن‌ها در حال کار کردن است، مشکل 502 Bad Gateway می‌تواند به علت مسائل مربوط به شبکه باشد که طبیعتاَ ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتِ (ISP) شما در این زمینه باید پاسخگو باشد.

بعدا مراجعه مجدد کنید. در این مرحله از عیب‌یابی (که شما انجام داده‌اید)، پیغام ارور 502 Bad Gateway، به طور قطع مسئله‌ای است که ممکن است ناشی از ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتِ (ISP) و یا شبکه‌ی وب‌سایت باشد – حتی ممکن است چنان چه تماس مستقیم حاصل کرده‌ باشید، یکی از این دو برای شما ثابت شده باشد.

گاهی ممکن است شما از سی دی ان ابرآروان استفاده کنید و اگر با ۵۰۲ رو به رو شدید، میتواند مشکل از دردسترس نبودن سرور اصلی میزبان سایت باشد. همینطور بلاک درخواست‌ها از سوی فایروال سمت هاست شما یکی از دلایل دیگر هست. در این صورت با هاست در تماس باشید.

در نحوه رفع ارور ۵۰۲ در سایت cloudflare هم ممکن است ۱۳ مورد بالا به شما کمک بسیاری بکند، ولی اگر شما خود مدیریت سرور یا هاست سایتی را برعهده دارید و یا این خطا روبه‌رو شده‌اید، پیشنهاد می‌شود جهت رفع یابی به پشتیبان سرور خریداری شده تیکت ارسال کنید.
چرا که وقتی چنین خطایی شبیه به زیر مشاهده می شود نشان می‌دهد که سایت کلودفلر به خوبی کار کرده و خطا را تشخیص داده است ولی نتوانسته ارتباط مناسبی با سرور سایت شما برقرار کند.

502 error cloudflare

در هر صورت شما تنها کسی نخوهاید بود و نیستید که با خطای 502 مواجه می‌شوید، بنابراین تا رفع مشکل نیازمند شکیبایی هستید. البته در موارد نادری ممکن است این خطا با خطاهای دیگر سمت سرور هم مرتبط باشد بنابراین مطالعه خطاهای نظیر ارور 500 ، ارور 503 ، و مخصوصا ارور 504 که بسیار به خطای 502 شبیه است، هم می‌تواند کمک مناسبی برای رفع مشکلات به شما بکند.

برای بررسی و مانیتورینگ این خطاها پیشنهاد میشه آموزش search console سایت میزفا رو حتما بررسی کنید.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: