لینک فارسی بهتر است یا لینک انگلیسی
نوشته شده توسط : عبادی

لینک فارسی بهتر است یا لینک انگلیسی

 

توجه: برای راحتی بهتر عباراتی مثل: لینک، URL ، پیوند یکتا، آدرس سایت، نامک و یا Slug را یک معنا فرض می‌گیریم، هر چند فرق های کوچکی با هم دارند. مثلا نامک که در وردپرس هست و به انگلیسی Slug گفته می‌شود برای این صفحه persian-url-or-english-url است درحالی که URL کل آدرس است، یعنی: https://mizfa.com/blog/persian-url-or-english-url/

نکته‌ای که باید بهش توجه کنید اینکه سئوی خوب، مجموعه‌ای از صدها فاکتور مختلف هست و در کل سئو خیلی به فاکتور url بستگی نداره ( url به همون آدرس، لینک یا نامک یک صفحه میگن ولی برای درک بهتر url چیست رو بخونید) و این مسئله در عمل ثابت شده، ما در ایران سایت‌های بسیار بزرگی داریم که از url فارسی در صفحات خودشون استفاده می‌کنن و همچنین کلی سایت موفق داریم که url های صفحاتشون به شکل انگلیسی هست، (URL فینگیلیش رو لطفا اصلا بهش فکر نکنید) حتی برخی ها از هر دو نوع استفاده می‌کنن، ولی طبق دلایل منطقی و تجربه شخصی خودم و خیلی از مهندسین سئو به این نتیجه رسیدیم که لینک انگلیسی به نگاه ما نزدیک هست. دوباره تاکید میکنم که این موضوع یک نظر کاملا شخصی است. ولی شاید بپرسید علت چیه؟
منابع معتبر درباره url ها چی میگن؟ اگر بیایم از تمام مقاله‌های مربوط به url در سایت‌های برتر تو حوزه سئو فاکتور بگیریم به این جمله میریم:

url هایی بهتر هستند که کوتاه، دارای معنا و همچنین مرتبط به پست باشند

جمله بالا از مطالعه ده ها سایت مختلف در زمینه سئو است و در این سایت‌ها اهمیت زیادی به نوع زبان آدرس داده نشده و شاید علتش این باشه که اکثر این سایت‌ها به زبان انگلیسی هستند پس این مورد براشون چالش انگیز نبوده. ولی در ادامه براتون منبع معتبر از گوگل میارم که میگه آدرس فارسی خوبه یا انگلیسی.

حالا قبل از خوندن ادامه مقاله از شما سوالی دارم و دوست دارم بهش فکر کنید و نظرتون رو بگید، مزیت های یک لینک فارسی نسبت به یک لینک انگلیسی چی هست؟ آیا موردی رو پیدا می‌کنید؟

دلایل برتر بودن url انگلیسی چیست

کوتاه بودن لینک انگلیسی نسبت به لینک فارسی

یک مشکل url فارسی طولانی بودن اون است. url انگلیسی یا همون لینک انگلیسی نسبت به url فارسی به شدت کوتاه هستند. شما کافیه یک تست انجام بدید در یک پست از ۵ کلمه انگلیسی در نامک (لینک پست) استفاده کنید و در یک پست دیگه ۱ کلمه فارسی در نامک بنویسید و بعدش هر دو url رو کپی و در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام انتشار بدید، فکر میکنید کدوم url طول بیشتری داره؟ بله درسته، url فارسی درحالی که ۴ کلمه کمتر داشت ولی طولانی‌تر بود و از تعداد کاراکترهای بیشتری تشکیل شده هست.

سئو مناسب url انگلیسی نسبت به url فارسی

همون‌طور که قبلا گفتیم هر چه url پست‌های سایت ما کوتاه‌تر باشه به بهینه سازی اصولی سایت نزدیک‌تر هست، پس با توجه به حرف‌های بالا و منطق می‌تونیم بگیم که پست‌ها با نامک انگلیسی در سئو مناسب‌تر هست.
ولی بدونید این یک نگاه تک بُعدی است و ما در این مقاله داریم درباره یک فاکتور کوچیک سئو حرف میزنیم و درباره کل سئو نمیگم.
دوستانی که وردپرس هستند برای تغییر کل ساختار آدرس باید قسمت تنظیمات و پیوند یکتا بشوند. البته در قسمت پیوند یکتا، فارسی یا انگلیسی مقاله ها و پست ها مطرح نیست. بلکه بیشتر ساختار آدرس کلی وبسایت در این قسمت پیاده سازی میشه.

کاربرپسند بودن آدرس انگلیسی نسبت به آدرس فارسی

یک لینک فارسی در تلگرام

وقتی پست‌ها یا مقالات شما با نامک انگلیسی درج میشه url کاربرپسندتر خواهد بود و به راحتی با یک نگاه میشه موضوع مقاله‌ها رو حدس زد ولی پست‌هایی که با نامک فارسی درج میشن url با حروف نامشخص در محیط‌های دیگه مثل شبکه های اجتماعی نشون داده میشن و اصلا با نگاه به لینک نمیشه حدس زد که مقاله مورد نظر درباره چی هست.
پس با لینک های انگلیسی تجربه کاربری (User Experience) بهتری سایت ما خواهد داشت. مقاله User Experience چیست را حتما مطالعه کنید تا به درک بهتری از نگاه‌های کاربران برسید.
ما در میزفا به تجربه کاربری بسیار اهمیت میدهیم و بر همین اساس بالای ۹۰ درصد از آدرس‌های سایتمان را انگلیسی قرار داده‌ایم.

به خاطر سپردن و تایپ کردن راحت‌تر url انگلیسی نسبت url فارسی

خیلی از مدیران، وبمستران، متخصصین سئو و طراحان سایت بدون سرچ کردن، مستقیم آدرس سایت‌های مورد نظر خودشون رو تایپ می‌کنند و وارد صفحه‌ای خاص از یک وب سایت میشن، حال اگر لینک یا url سایت فارسی باشه کار سختی هست و تقریبا در ۹۹ درصد موارد کسی لینک فارسی رو در نوار آدرس مرورگر خودش تایپ نمی‌کنه چون همون طوری که گفتیم کار دشواری هست ولی url انگلیسی به راحتی امکان پذیر هست، این مورد ممکنه برای بعضی از کابران عادی هم صدق کنه و نیازهایی خاصی به یک پست داشته باشن و لازم باشه هر روز سر بزنن، پس بهتره به راحتی کاربر در اعمال سئو داخلی سایتمون اهمیت بدیم.

ایندکس شدن سریع تر url انگلیسی نسبت به url فارسی

تجربه شخصی که خوده بنده داشتم نشون داده که لینک های انگلیسی سریع‌تر و راحت‌تر ایندکس میشن و موتورهای جستجو بیشتر دوستشون دارن و به نظرم باعث افزایش سرعت سایت هم میشه، چون url انگلیسی هندل کردنش برای سرور راحت‌تره تا فارسی، و سریع‌تر پاسخ میده، هر چند شاید این مورد قابل محسوس نباشه ولی حداقل در سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی رو داره قابل توجه هست.

ایجاد شرایط سخت برای آنالیز در ابزارهای مختلف وبمستری

مشکل در url های فارسی به همین جا ختم نمیشه و گاهی در برخی ابزارهای آنالیز و ابزارهای سئو هم دیده میشه. خیلی وقت‌ها شما نیاز داری از ابزارهای مختلفی در جهت بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنی، مثلا یکی از این ابزارهای مهم سرچ کنسول است، مشکل زمانی آغاز میشه که ساختارهای آدرس ما فارسی هست و با چشم نمی‌توان تشخیص داد که آدرس‌های زیر برای کدام پست یا صفحه است. درحالی که در آدرس‌های انگلیسی این شرایط به راحتی در اختیار وبمستر و مختصص سئو قرار میگیره.

نمایی از آدرس های فارسی در وبمسترتولز یا سرچ کنسول نسخه قدیم

آپدیت (Jan 01 2020) عکس بالا قدیمی هست ولی از سال ۲۰۱۹ در نسخه جدید این مشکل حل شده و عکس پایین نسخه جدید است.

نمایی از آدرس های فارسی در سرچ کنسول نسخه جدید

البته عکس بالا مربوط به وبمسترتولز یا سرچ کنسول نسخه قدیم است، سرچ کنسول نسخه جدید چنین مشکلی ندارد و آدرس فارسی را به صورت زیر نمایش می‌دهد. البته آموزش سرچ کنسول را ما در میزفا به صورت کامل ارائه دادیم.
در اینجا فقط یک ابزار بررسی شد، احتمال اینکه بسیاری از ابزارها از ادرس فارسی به صورت کامل پشتیبانی نکنند بسیار است.

این همه درباره مشکلات آدرس فارسی صحبت کردیم ولی باید بگم در برخی سایت‌ها ما از ادرس فارسی استفاده می‌کنیم. چرا که برخی موضوعاتی وجود دارند که بر سئو اولویت دارن، در انتهای مقاله کمی به این مورد اشاره خواهم کرد.

چند نکته درباره url

 

درک گوگل بالاس. گوگل به خوبی میتواند بین کلمات فارسی و انگلیسی ارتباط برقرار کند و اگر شما مثلا در پست عنوانی با عبارت “سئو” را در نظر  داشته باشید و در url به شکل انگلیسی “SEO” نوشته باشید متوحه می شود url با عنوان ارتباط معنایی خواهد داشت .

مثل افزونه yoast seo ربات نباشید. افزونه یوآست سئو وردپرس و افزونه‌های مشابه دیگه یک پلاگین هستند و یا بهتر هست بگم شبیه یک ربات که صرفا فاکتورهایی رو یاداوری میکنه و توی خیلی جاها اون انعطاف پذیری نداره پس اگر متن فارسی دارید و url انگلیسی و بعدش این افزونه پیغام میده که کلمه کلیدی در url وجود نداره نشان از ضعف ربات‌ها در برابر انعطاف پذیری افکار انسان هست.

گوگل در پست SEO Starter Guide به خوبی اشاره میکنه که چه url از نگاه خودش مناسب است. به شکل خلاصه میگه، آدرس سایت رو با پاراکترهای IDs محصولات خود درج نکنید، یا مثلا از اسم‌های عمومی مثل page1.html  استفاده نکنید. همینطور مثال زده و گفته در آدرس‌ها سعی نکنید همش از کلمات کلیدی مثل baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.html استفاده کنید. و دوباره نکاتی گفته و اشاره داره که از پوشه‌های دنباله‌دار زیاد مثل .../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html در پیوندهای یکتا استفاده نکنید. و همینطور گفته در استفاده از کلماتی که ربطی به محتوای شما ندارد در نامک (آدرس) اجتناب کنید. توصیه گوگل برای انتخاب یک آدرس مناسب

آپدیت (April 19 2018) کارشناس گوگل آقای John Mueller حدودا یک ماه پیش از این تاریخ آپدیت در این ویدیو به سوال یکی از کاربران پاسخ داد، سوال این بود که ایا استفاده از کاراکترهای محلی و غیرانگلیسی  در url مشکلی نداره؟ آقای John Mueller اشاره کردند که مشکلی نداره و اگر استانداردهای گوگل رعایت بکنن استفاده از کاراکترهای محلی حتی میتونه بهتر هم باشه. و ایشون پیشنهاد دادن که اگر سایت شما محلی است پس url ها هم محلی باشه، که منظور از محلی بود در کشور ما همان زبان فارسی است.

نتیجه:

چه از url فارسی استفاده کنید چه از url انگلیسی خیلی فرقی ندارد، مهم این که به شکل اصولی استفاده شه، و سئو به زبان url یک سایت خیلی وابسته نیست ولی از جنبه‌های مختلف که اشاره شد اهمیت خاصی داره و جلوی دید کاربرانی هست که در SERP به دنبال سایت مورد نظر میگردن.

کاراکتر مناسب برای ادرس سایت – url استاندارد

url غیر استاندارد، به لینک هایی میگویند که از حروف غیر مجاز تشکیل شده باشد .البته url به دو شکل کلی وارد میشود یا بر اساس query string و یا به حالت معمولی وارد می شود . query string یک رشته است و به سمت سرور مقادیری را ارسال میکند . query string با علامت سوال در url شروع می شود و درونش متغیر می باشد که با علامت مساوی از مقدار آن جدا بشود و با علامت & مغییرها از هم جدا میشوند .پس بهتر است کاراکترهای علامت سوال (؟) و امپرسند (&) و مساوی (=) فقط در Query String استفاده شود . یک نمونه مثال query string از سایت ویکی‌پدیا برایتان آورده ایم :

http://example.com/over/there?name=ferret

 

مواردی که یک url استاندارد رو تشکیل میده عبارت‌اند از:

حروف انگلیسی

عدد

حروف فارسی

خط تیره (-)

حروف غیر مجاز در url زیاد است. البته ممکنه گوگل این جور url رو ایندکس کنه ولی ضعف‌ها و مشکلاتی دارن که ممکنه در برخی سرورها و در شرایطی خاص با مشکل مواجه شه.پس توصیه میشه که استفاده نکنید:

فاصله (یک فضای خالی یا space)

Underline (_)

نقطه (.)

مد (~)

Number (#)

کاراکتر Number (#) فقط برای نشانه گذاری و اسکرول کردن صفحه در سمت کاربر توصیه میشه استفاده کنید.

سئو گاهی حرفی برای گفتن نداره – سخن اخر

گاهی وقت ها استراژی یک کسب و کاری حکم میکنه که آدرس فارسی باشه و یا انگلیسی باشه، گاهی وقت ها تجربه کاربری میگه فارسی باشه و یا ممکنه بگه انگلیسی باشه، خلاصه اگر استراژی دیجیتال مارکتینگ و یا تجربه کاربری چنین تصمیم هایی بگیرن، به نظر بنده سئو تابع این تصمیم است.
هر چند میشه با یک سری ترفندهای جالب هم آدرس انگلیسی داشت و هم آدرس فارسی، اینطوری تجربه کاربری، سئو و … رو میتونید داشته باشید و به قولی اینجا نه سیخ میسوزه و نه کباب. ولی این موضوع خارج از این مقاله است.

با خوندن این مقاله میزفا الان باید بدونید که آیا آدرس فارسی بهتر است یا آدرس انگلیسی و همینطور تاثیر URL در  سئو. ولی یک مورد مهم به شما بگم، اگر بعد از خوندن این مقاله متوجه شدید که ادرس فارسی برای سئو بهتره و اثر خوبی داره شاید هنوز به خوبی با سئو آشنایی ندارید و یا اگر برعکس فکر میکنید که برای سئو آدرس انگلیسی بهتره باز همین داستان تکرار میشه. برای همین پیشنهاد میشه مقاله با دقت بیشتری بخونید و همینطور درباره سئو و فاکتورهاش بیشتر تحقیق کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: