روش های هرس کردن محتوای بی کیفیت
نوشته شده توسط : عبادی

بعضی از افراد تصور می‌کنند هر چه تعداد صفحات سایت بیشتر باشد، می توانند جایگاه بهتری در نتایج گوگل به دست بیاورند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد حذف صفحات اضافه سایت صحبت کنیم و شما را با بهترین روش‌ها در مورد شناسایی صفحات بی‌فایده و کم ارزش در سایت آشنا کنیم. برخلاف تصور رایجی که وجود دارد، کمیت و تعداد صفحات سایت اهمیت چندانی در سئو ندارد بلکه کیفیت صفحات است که برای یک سایت اینترنتی ارزش ایجاد می‌کند. افزایش تعداد صفحات سایت نه تنها به بهبود سئو سایت شما کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث بوجود آمدن صفحات زامبی در سایت شود که رتبه سایر صفحات را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که پیج رنک گوگل صفحات سایت بین تعداد صفحات بیشتری تقسیم شود و از ارزش صفحات باارزش سایت شما کاسته شود.

در این مقاله می‌خواهیم به چگونگی حذف صفحات سایت و نقش کاهش تعداد صفحات سایت در بهبود سئو سایت بپردازیم. پس، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدا شما را با مفهوم هرس کردن محتوا content pruning آشنا می کنیم:

هرس کردن محتوای سایت به معنای تجزیه و تحلیل و ارزیابی محتوای وب سایت و حذف صفحات ناکارآمد و بی کیفیت از نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو است.

 

 

روش های هرس کردن محتوای بی کیفیت:

ریدایرکت 301 (redirect 301)

نو ایندکس کردن صفحات (noindex, follow)

حذف url از سایت و ایجاد کد خطای 404

روش اول: هنگامی که محتوای صفحات سایت مشابه و نزدیک به یکدیگر است، از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنیم، در اولین مرحله بهترین صفحه در مورد آن موضوع را انتخاب می‌کنیم، سپس محتوای همه صفحات دیگر را با صفحه انتخاب شده ادغام کرده و بهبود می‌دهیم، در نهایت سایر صفحات مشابه را به صفحه اصلی انتخاب شده ریدایرکت 301 می‌کنیم. 

روش دوم: هنگامی که سایت دارای صفحات ضعیف و کم کیفیت اما مرتبط با موضوع سایت است، از نوایندکس کردن استفاده می‌کنیم. این صفحات را نمی توان حذف کرد چون بودن آن‌ها لازم است اما از طرفی این صفحات، چندان باکیفیت و قوی نیستند. 

روش سوم: هنگامی که صفحه‌ای از سایت برای کاربران سایت مفید و کاربردی نباشد یا با موضوع فعالیت سایت مرتبط نباشد یا از طرف کاربران اینترنتی سرچ نشود، آن URL حذف می شود. حذف کردن URL از داخل سایت به این معناست که روبات گوگل و کاربرانی که به آدرس قبلی مراجعه می‌کنند کد خطای 404 دریافت کنند. این موضوع باعث می‌شود که گوگل به مرور صفحه مورد نظر را از ایندکس خود خارج کند.

 

 

چگونه حذف صفحات اضافی و ضعیف سایت به بهبود سئو کمک می کند؟ – از زبان گوگل بشنویم

جان مولر در یکی از دورهمی‌های گوگل در مورد یک اشتباه رایج در میان مدیران وب‌سایت‌ها توضیحاتی ارائه می‌دهد. در این دورهمی از زبان جان مولر می‌شنویم که چطور می‌توان صفحات سایت را برای بهبود ترافیک یا سئو سایت حذف کرد.

آیا حذف صفحات اضافی و ناکارآمد می‌تواند به سئو سایت شما کمک کند؟

منشی جلسه با پرسیدن این سؤال قصد دارد بداند آیا حذف صفحات بی‌ارزش به بهبود سئو سایت کمکی می‌کند یا خیر. پیش‌زمینه این سؤال این است که با حذف صفحاتی که ارزشی ندارند، تمرکز گوگل بیشتر به سمت صفحات مهم سایت کشیده می‌شود.

پس سؤال این است:

آیا کاهش تعداد صفحات سایت با نوایندکس کردن صفحات محصولاتی که طی 16 ماه گذشته impression صفر داشته‌اند، می‌تواند باعث بهبود سئو سایت شود؟

فرض را بر این می‌گیریم که در حال حاضر 10 الی 15 درصد از صفحات سایتمان چنین وضعیتی دارند و در واقع ارزشی برای سایت ندارند و به نوعی صفحات مرده محسوب می‌شوند.

سؤالم این است که بعد از نوایندکس کردن این صفحات، در واقع صفحات کمتری را در نقشه سایت ثبت خواهیم کرد و گوگل بهتر می‌تواند روی بقیه سایتمان تمرکز کند؟»

مثال کاربردی: یک چالشی که اکثر مدیران سایت ها با آن رو به رو هستند این است: حذف یا نوایندکس کردن تگ (برچسب) های سایت یا نگه داری تگ (برچسب) های سایت؟

همان طور که می دانید تگ ها نیز مانند انواع دیگر صفحات سایت، جزئی از سایت هستند و با ایجاد هر تگ، در حقیقت یک صفحه جدید به صفحات سایت اضافه می شود. بنابراین این موضوع می تواند مشکل ساز باشد و تعداد صفحات ایندکس شده سایت را افزایش دهد. در حین تگ گذاری برای صفحات (مخصوصا سایت های خبری)، تگ های مشابه و تکراری بسیاری ایجاد خواهد شد. برخی تصمیم می گیرند خیال خود را از این بابت راحت کنند و کد نوایندکس را به صفحات تگ اضافه می کنند. اما آیا چنین کاری درست است؟ به نظر شما در سایت های فروشگاهی، گردشگری، خبری، شرکتی و... تگ ها را چه کار کنیم؟ نوایندکس کنیم یا آن ها را نگه داریم و تعداد صفحات ایندکس شده سایت را افزایش دهیم؟

پاسخ: راه حل قطعی در مورد این مشکل نمی توان داد. با توجه به نوع سایت و حوزه فعالیت آن باید تصمیم بگیریم. اما موضوعی که مشخص و واضح است این است که باید در نحوه ایجاد صفحات تگ و نام گذاری آن ها بسیار دقت کنیم و حجم صفحات تکراری و بی ارزش سایت را بالا نبریم.

یک سوال دیگر:

به نظر شما با صفحات سرچ (جستجوی داخل سایت) چه کار کنیم؟ بگذاریم ایندکس شوند یا آن ها را نوایندکس کنیم؟

در مورد هر کدام از این نوع صفحات (تگ، جستجوی داخلی، گالری، نمونه کار و...) باید بر اساس نوع سایت تصمیم گیری شود. باید حوزه فعالیت سایت را به خوبی بشناسیم و برای نگه داری این صفحات یا حذف آن ها از نتایج گوگل به درستی تصمیم بگیریم.

 

این موضوع به این بستگی دارد: که چرا عملکرد آن صفحه خوب نیست؟

جان مولر اعتقاد دارد نمی‌توان با بله یا خیر به این سؤال جواب داد. او می‌گوید همیشه این طور نیست که حذف صفحات بی ارزش منجر به بهبود عملکرد صفحات باقی مانده شود.

با هم پاسخ جان مولر را بشنویم:

«بعضی از سایت‌ها این کار را می‌کنند.
من فکر می‌کنم در کل باید بگوییم حذف صفحات بی‌ارزشی که توجه کاربران را به خود جلب نکرده است، خیلی هم غیرمنطقی نیست.
اما اگر من باشم بدون تحقیق کافی این کار را انجام نخواهم داد.
پس اگر بدون تحقیق بخواهید فقط با توجه به اینکه تعداد impression صفحه‌ای پایین است و کاربران آن را جستجو نمی‌کنند، آن صفحات را حذف کنید ممکن است یک سری چیزهای مفید دیگر را از قلم بیندازید و یک سری از صفحات خوب سایت خود را در اثر انتخاب اشتباه از نتایج گوگل حذف کنید. برای شناسایی صفحات اضافی و بی ارزش باید فاکتورهای زیادی را بررسی کنید تا بتوانید این صفحات را به درستی تشخیص داده و حذف کنید.»

ممکن است صفحاتی که impression پایین دارند، میانگین رتبه خوبی در گوگل نداشته باشند؛ در حالی که جز صفحات مهم و مرتبط سایت محسوب می شوند. بنابراین نباید آن صفحات را از ایندکس گوگل خارج کنیم بلکه باید روی بهود رتبه آن ها کار کنیم تا جایگاهشان در گوگل ارتقا یابد. ممکن است محتوای این صفحات، قدیمی باشد یا حجم آن کم باشد و... . با ویرایش و بهبود محتوای چنین صفحاتی می توان، رتبه این صفحات در نتایج جستجو را بهبود بخشید. 

سؤال: چرا یک صفحه از سایت عملکرد خوبی ندارد؟

پاسخ مولر به این معنی است که حذف کردن یا حذف نکردن صفحه بستگی به علت عملکرد ضعیف صفحه دارد.
مولر می‌گوید شاید کسی آن کلیدواژه به خصوص را گوگل نکند؛ پس معیار impressions لزوماً نمی‌تواند معیار خوبی برای تعیین نوایندکس کردن صفحه باشد.

جان به این سوال این گونه پاسخ می دهد : 

«شاید آن صفحه که از گوگل جستجو نمی‌شود، یک نسخه آرشیو شده از محصول باشد و مردم بعد از گذشت مدت زمانی برای مطالعه دستورالعمل استفاده یا تعمیر محصول به آن نیاز پیدا کنند و مثلاً بخواهند به اطلاعات قبلی نگاهی بیندازند.
این‌ها چیزی نیست که مردم هر روز برایشان اتفاق بیفتد و به همین دلیل در impression لحاظ نخواهند شد. به همین دلیل است که توجه صرف به impressions می‌تواند شما را از بسیاری اطلاعات مفید دیگر غافل کند. به عبارت دیگر بعد از تعیین صفحات با impressions پایین، باید ببینید از میان این صفحات کدام یک از نظر کاربران سایت تان نیز بلااستفاده است و آنها نیازی به آن صفحه پیدا نخواهند کرد. شاید در حال حاضر یک صفحه بلااستفاده باقی مانده است و در یک زمان دیگر مورد نیاز کاربران تان واقع شود یا شاید در گوگل جستجو نشود اما کاربران سایت شما بعد از ورود به سایت تان به آن صفحه نیز سر بزنند. همه این‌ها را در نظر بگیرید.»

سؤال: آیا این صفحه با عملکرد ضعیف می‌تواند بهبود پیدا کند؟

مولر اکنون یک تحلیل مهم به ما آموزش خواهد داد در مورد اینکه آیا یک صفحه به آپدیت نیاز دارد یا نه. مثلاً اگر یک محصول با یک محصول جدیدتر و بهتر جایگزین شده باشد، رتبه گرفتن برای محصول قدیمی می‌تواند فرصتی برای اطلاع رسانی در مورد محصول جدید ایجاد کند. می‌توانید در آن صفحه بگویید که این محصول دیگر موجود نیست و به جای آن کاربران می‌توانند یک محصول بهتر که در دسترس هست را خریداری کنند. اگر قیمت محصول جدید تقریباً با قیمت قبلی برابر بود، این نکته را نیز یادآور شوید تا کاربر به خرید آن تشویق شود.

این هم توصیه جان مولر از گوگل در مورد حذف محتوای یک صفحه:

«در مورد محتوای خبری ببینید آیا روش‌ها، فناوری یا اصطلاحات تخصصی تغییر کرده‌اند یا نه. هر نوع محتوای خبری نمی‌تواند همیشه سبز باشد. اما اگر محتوای خبری شما از نوعی است که قابلیت همیشه سبز بودن را دارد، قطعاً بهترین کار این است که همین کار را در مورد آن انجام دهید. شاید با بهبود آن، اوضاع فرق می‌کرد. پس در مورد چنین محتوایی هم نباید فقط از روی impressions تصمیم به حذف صفحه گرفت. ببینید آیا بهبود این صفحه عاقلانه است؟ و اکثر اوقات بهبود هر چیزی در وب به نظر کار عاقلانه‌ای است.»

لزوما داشتن صفحات کم‌تر برای یک سایت منجر به رتبه بهتر نخواهد شد

یک نظریه ای می باشد که می‌گوید حذف محتوای غیرکاربردی باعث خاهد شد که گوگل بیشتر به صفحات دیگر سایت توجه کند . مولر می‌گوید این نتیجه گیری قطعی نیست. ممکن است این کار برای برخی از سایت‌ها مفید باشد و برای بعضی دیگر فایده‌ای نداشته باشد.

جان در مورد حذف و کم کردن صفحات و سئو توضیح می‌دهد:

«در رابطه با داشتن تعداد صفحات کم‌تر و رتبه بالا گرفتن برای همان صفحات کم، من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. این کار از نظر تکنیکی می‌تواند برای یک وب‌سایت خیلی بزرگ مفید باشد. اگر ما مثلاً یک دهم صفحات روی سایت را بتوانیم بخزیم، خب مسلماً با کم شدن تعداد صفحات، انتخاب آن یک دهم برایمان راحت‌تر خواهد بود. این کار به ما کمک می‌کند که بفهمیم صفحات باقی مانده واقعاً برای سایت مهم هستند. اما بخواهید حین این کار صفحات به درد بخوری را از این طرف و آن طرف اشتباهاً حذف کنید، فکر نمی‌کنم چیزی را در خزیدن تغییر دهد و در نتیجه در نتایج جستجوی سایت نیز تأثیری نخواهد داشت.»

جمع بندی؛ روش صحیح حذف محتوا برای سئو چیست؟

ملاحظات مهمی که باید در حذف محتوا به آن توجه شود این است که نباید یک قانون ثابت برای بهبود رتبه تمام سایت‌ها داشته باشیم. حذف صفحات به طور خودکار باعث بهبود رتبه همه سایت‌ها نخواهد شد. علاوه بر این، باید ببینید آیا یک صفحه به بهبود نیاز دارد یا نه. حذف محتوا از خیلی وقت پیش برای حل مشکلات ترافیک سایت به کار می‌رفت. روش مرتبط با سئو آن را content cannibalization می‌گفتند. بعد از گذشت 6 یا 10 سال، این روش مجدداً یادآوری و این بار با نام Keywrod cannibalization بر سر زبان‌ها افتاد. در این استراتژی، فرض بر این گذاشته می‌شود که محتوا بیش از حد شبیه به دیگر صفحات است و ممکن است به مرور زمان به رتبه صفحات دیگر لطمه زده و باعث افت آن‌ها شود. راه حل چنین مشکلی، حذف آن صفحات مشابه است. مسئله این است که صرف نظر از اینکه یک نفر مبنای حذف محتوا را مشابه بودن آن می‌گذارد یا عملکرد ضعیف و منسوخ بودن آن، به روز رسانی صفحات برای ایجاد تفاوت بین آن با سایرین یا ارائه خدمتی دیگر به کاربران همیشه می‌تواند مفید باشد.

حذف محتوا همه مشکلات را حل نخواهد کرد. بهتر است کمی وقت برای تحلیل صفحات بگذارید و ببینید چرا یک صفحه عملکرد ضعیفی دارد، سپس تصمیم بگیرید. شاید با بهبود صفحه بتوانید در سایت تان مسیر بهتری برای جذب مشتری‌های بالقوه ایجاد کرده و به این وسیله مشتری‌هایی را که به یک محصول آپگرید شده نیاز دارند جذب کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 172495
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: